6 erilaista myyntityyppiä – millainen sekoitus sinä olet?

27.11.2017 / Tommi Talja

Myynnin maailma, tuo liike-elämän villi länsi. Jokaisella meistä on kyky tarttua puhelimeen, mutta kenellä riittää kompetenssi itse myyntityöhön? Rekrytoinnin ja myynnin moniosaaja, Recruitment consultant Tommi Talja lähtikin pohtimaan erilaisia myyntityyppejä ja miten eri tavoin myyntiä voikaan tehdä. Tsekkaa eri tyypit ja selvitä mihin kategoriaan itse kuulut! 

Kun hyppää (kasvatustieteilijänä) myynnin puolelle, sitä yrittää hahmottaa, millainen myyjä sitä itse onkaan. Ei ole koulussa taottu teorioita päähän, eikä ole aiemmalta uralta myyntikokemusta, joten sitä koittaa luoda itselleen identiteetin, joka tuntuu yhtä mukavalta kuin collegehousut kotisohvalla. Välillä se tarkoittaa bleiserin vetämistä niskaan – joskus se on kotona kollareissa skypettämistä.

Olen nyt jo ehtinyt nähdä erilaisia myyntimiehiä ja -naisia sekä aTalentilla että pöytien toisella puolella. Koska stereotypiat ja karikatyyrit hauskuuttavat itseäni, jaan tässä kokemuksiani ja havaintojani erilaisista myyntityypeistä, joita on kävellyt vastaan.

Unelmavävy ja naapurintyttö

Nämä ovat niitä, joille tuntuu luonto antaneen roppakaupalla vähän kaikkea. Vieno ja tahattomastikin viettelevä hymy, hunajainen ääni ja ihanan viaton olemus muodostavat sellaisen kolminaisuuden, että kauppaa tulee ihan vahingossakin. ”Oli kyllä niin mukava ihminen, että hänen kanssaan haluan tehdä yhteistyötä”, ajattelevat asiakkaat. Aiheuttaa muissa myyjissä pientä kateutta, mutta koska on niin mukava, ei se haittaa ketään.

Myyntitykki

Tämä on se kaveri, joka tykittää kahta puhelua samaan aikaan ja painaa samalla sopimusta kolmannelle asiakkaalle ja keittää kahvit neljättä varten. Yleensä hän on miespuolinen ja omistaa parisenkymmentä bleiseriä, mutta myös naismyyntitykkejä jakkupukuineen löytyy. Asiakkaiden mielipiteet jakautuvat polarisoituneesti kahteen: toiset hyppäävät varauksetta samaan kelkkaan, jossa on tekemisen meininki – toiset muistelevat unelmavävyä tai naapurintyttöä, joka oli niin mukava ja sympaattinen.

Propellipää

Tämän tyypin toiminnasta ei punainen lanka kauas näy, mutta jotenkin onnistuu kuitenkin tekemään tulosta. Joka kuukausi hänellä on uusi idea, joka tulee mullistamaan myynnin. Joskus se on sisältömarkkinointi, joskus täysin uusi sosiaalinen media ja kolmannella kerralla jokin webinaarista poimittu kikkakolmonen. Vetoaa asiakkaisiin innokkuudellaan ja luomillaan tulevaisuuskuvilla. Saa aikaan muissa myyjissä saman tunteen kuin toimistokoira – kiva hänen puuhailua on katsella, mutta vaikea nähdä, miten tekee tulosta.

Suorittaja

Tämä kaveri on se, joka ei otsikoissa loista, mutta tekee firman tasaisinta tulosta. Kirjoittaa enemmän muistiinpanoja, kuin puhuu sanoja kahvihuoneessa. Asiakkaat arvostavat ennen kaikkea aikatauluissa pysymistä, yleistä asiallisuutta ja selkeää viestintää. Paheksuu propellipäitä, eikä oikein välitä unelmavävyistäkään, sillä he tuntuvat saavan kaiken paljon helpommalla.

Yli-ihminen

Myyntitykin meno ja meininki, suorittajan sotilaallinen tarkkuus, propellipään loputon into ja energia sekä unelmavävyn kroppa ja karisma – kaikki yhdessä paketissa. Tämä on se myyntihuoneen moottori, joka käynnistää aina sinne tullessaan sellaisen tornadon, että heikompia aidosti hirvittää. Aloittaa aamunsa avantouinnilla, jos vain mahdollista. Tekee kauppaa kädenpuristuksellaan, joka on sotilaallisen jämäkkä ja äärimmäisen luotettava. Pitää muita myyjiä opetuslapsinaan.

”Aina ennenkin on näin tehty”-kaveri

Tämän tyypin mielestä asiakas kyllä ostaa, sillä on aina ennenkin ostanut. Miksi mikään muuttuisi? Tulosta syntyy, koska aina myös sieltä pöydän toiselta puolelta löytyy kavereita, jotka ajattelevat samoin. Kun kauppa syntyy, sitä juhlistetaan todennäköisesti juomalla yksi karhu ja muistelemalla, millaista oli myydä 70-luvulla autoja. Se oli sitä todellista myyntiä, kun Sierrat ja Escortit vaihtoivat omistajaa. Ei arvosta propellipäitä, eikä oikeastaan välitä muistakaan myyjistä, sillä yksinhän tätä hommaa tehdään – ja on aina tehty.

Jokainen on sekoitus näistä ja parhaat myyjät korostavat itsestään eri puolia eri yhteyksissä. Itse olen pahemman luokan propellipää, joka kadehtii jämptejä suorittajia. Vieroksun ”Aina ennenkin on tehty”-kavereita ja oudoksun myyntitykkejä, vaikka välillä haluaisinkin pystyä yhtä tehokkaaseen tykitykseen. Ehkä minussa on myös pieni vivahde unelmavävyä.

 

Kiinnostaako myynti, tunnistitko itsesi tai haluaisitko selvittää, onko sinulla mitä vaatii selviytyä hyväksi myyjäksi? aTalent etsii jatkuvasti uusia myyjän alkuja ja kokeneempiakin mestareita tiimiinsä. Jos myynti meillä kiinnostaa, ole rohkeasti yhteydessä vaikkapa tämän tarinan runoilijaan Tommiin! (Kiperät kysymykset löytävät perille esimerkiksi osoitteen tommi.talja@atalent.fi kautta!)

Kirjoittajasta:

Tommi Talja

Tommi Talja

Recruitment Consultant

LinkedIn

tommi.talja[ät]atalent.fi

Lue seuraavaksi:

Tyytyväisiä asiakkaitamme

Asiakkaidemme kokemuksia

  • "At DealDash we pride ourselves on giving young talent the opportunity to grow and expand their knowledge and skills. As such, we have found aTalent to be a great partner, that through their networks amongst students and recently graduated professionals, has been able to identify the type of talent we are looking for." John Nylund, Talent Acquisition Manager, DealDash
  • "Prosessi oli mahtavasti hoidettu ja esikarsinnan läpäisseet kandidaatit todella kovatasoisia" Elina Salminen, HR Manager, BearingPoint
  • "aTalent matches us with the young talent that we need. Process runs smoothly and provides us with the wanted results!" Iina Näsman, HR Specialist, SEB
  • "Customer Support Specialistien hakuprosessi suoritettiin nopeasti – yhdessä viikonlopussa!" Asiakaspalvelutiimin esimies, Rovio
mautic is open source marketing automation