Lajin monipuolisuus viehättää – millaista on Account Managerin arki aTalentilla?

27.05.2019 | Katariina Karttunen |

Myyjän työ voi olla hyvin erinäköistä eri yrityksissä ja tehtävästä liikkuu paljon ennakkokäsityksiä. Kauhuskenaario puhelimen luukuttamisesta päivästä toiseen on monella pinttynyt mielikuva, jonka varjolla myyntiin liittyvät tehtävät skipataan automaattisesti. Tänään myyjämme Kaisu Korolainen ja Miikka Berger kertovat oman näkemyksensä siitä, millaista B2B-myynti aTalentilla on ja millainen tyyppi tässä hommassa pärjäisi!

Account Managerin arjessa monipuolisuus viehättää

Miikka aloitti aTalentilla kesällä 2017 ja Kaisu tammikuussa 2018. Molemmilla oli jonkin verran myyntikokemusta, kun paikka Account Managerin tehtävissä avautui. Kaisu kuvailee myyjän työtä ”kuin olisi vaikeasti selitettävässä parisuhteessa”. Silloin kun menee hyvin, niin se näkyy ja flow on mahtava. Silloin kun menee huonommin, niin sekin kyllä näkyy ja tuntuu. Päivät ovat todella vaihtelevia ja viikkojen sisältö riippuu pitkälti toimeksiantojen luonteesta. Asiakkaiden vaihdellessa startupeista suuriin pörssiyrityksiin ja projektien yksittäisistä rekrytoinneista esimerkiksi isoihin trainee-ohjelmiin, työpöytä näyttää joka päivä vähän erilaiselta.

”Suurimmat onnistumisen tunteet olen tähän mennessä saanut julkisten tarjouskilpailutusten voittamisesta sekä isojen konsernien kanssa solmituista pitkäaikaisista sopimuksista. Prosessit ovat olleet tosi mielenkiintoisia ja opettavaisia ja ne ovat haastaneet minua myyjänä monessa mielessä.” Miikka kertoo. Kaisun mukaan kivointa myyjän työssä on päästä tutustumaan ympäri Suomea uusiin toimialoihin ja yrityksiin, joista hänellä ei ollut ennen aTalentin uraa kovin kattavaa tietoa. ”Parasta on tutustua uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin, jakaa ja oppia uutta tietoa ja saada joistakin asiakkaista jopa ystäviä!”

”Parasta on tutustua uusiin mielenkiintoisiin ihmisiin, jakaa ja oppia uutta tietoa ja saada joistakin asiakkaista jopa ystäviä!”

Miikka ja Kaisu pitävät tärkeänä vapautta muokata arki itselleen sopivaksi. aTalentilla töitä voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta. ”Tulosten ollessa kohdillaan kukaan ei syynää mitä tekee, vaan luottamus on kohdallaan molemmin puolin ja jokainen saa keskittyä itse työntekoon.” Kaisu kertoo. Myyntityö vaatii tietysti pitkäjänteisyyttä ja sinnikkyyttä, eikä kalenteri täyty itsestään. Tapaamisten sopiminen vaatii luonteen lujuutta ja paljon toistoja. Puhelut on saatava soitettua, vaikka muut työtehtävät veisivät suurimman osan ajasta viikossa.

Molemmat kokevat kuitenkin, että tukea ja apua on saatavilla, jos sitä tarvitsee. ”Esimiehiltä ja kollegoilta saa aina tukea ja turvaa haastavissa tilanteissa, eikä ketään ei jätetä oman onnen nojaan” Kaisu lisää.

“Täähän on tällainen win-win-win situation”

Kaisu ja Miikka kokevat työnsä palkitsevaksi asiakasprojektien monipuolisuuden lisäksi työn merkityksellisyyden ansiosta. Läheinen yhteistyö asiakkaiden kanssa ja sitä myötä onnistuneiden rekrytointien todistaminen aitiopaikalta tuntuu palkitsevalta. Kaisun mukaan ”Isoimmat onnistumisen tunteet saa siitä, kun kaupat clousaantuu ja asiakas kertoo palkanneensa meidän esittelemän kandidaatin ja kiittää hyvästä yhteistyöstä. Meidän tekemällä työllä on aito ja tärkeä merkitys asiakkaiden kasvun ja liiketoiminnan ylläpitoon sekä nuorten tulevaan uraan.”. Account Managerin työssä omat onnistumiset näkyvät paitsi omassa tekemisessä, myös asiakkaiden ja kandidaattien onnistumisina. ”Olen työpanoksellani vaikuttanut jo lähes 70 henkilön työllistymiseen ja rikkonut aTalentin historian myyntiennätyksen!” Kaisu summaa saavutuksiaan aTalentilla.

”Meidän tekemällä työllä on aito ja tärkeä merkitys asiakkaiden kasvun ja liiketoiminnan ylläpitoon sekä nuorten tulevaan uraan.”

Miksi aTalent?

aTalentin parhaiksi puoliksi Miikka ja Kaisu nostavat hyvät kehittymismahdollisuudet, ihmiset ja arvomaailman. “Meillä on jokaisen hyvä olla, pidetään hauskaa yhdessä ja pusketaan jokaista yhä kovempiin suorituksiin. Meillä ollaan aidosti iloisia toisten onnistumisista. Jos joku osaa esimerkiksi buukata todella hyvin, järjestetään aiheesta koulutus koko henkilöstölle tämän talentin vetämänä.” Kaisu kertoo. Tukea oman osaamisen kehittämiseen on mahdollista saada myös oman roolin ulkopuolelta. “Myyntilukujen rinnalla olemme asettaneet minulle kaksi tavoitetta tälle vuodelle: esiintymis- ja excel-taitojen kehittämisen. Olenkin aloittanut esiintymistaidon kurssit aTalentin tukemana ja saanut erilaisia räätälöityjä excel-harjoituspaketteja firmalta.” Miikka kertoo.  

Millainen tyyppi sopii Account Manageriksi?

Miikka ja Kaisu näkisivät hyvin monenlaisten tyyppien sopivan aTalentin myyntitiimiin. Miikka nostaa tärkeiksi tekijöiksi kunnianhimon ja korkealle asetetut tavoitteet. “aTalent tarjoaa hyvät kasvu- ja etenemismahdollisuudet pitkälle uralle. Tämän lisäksi tässä työssä saa takuuvarmasti hyvän läpileikkauksen suomalaisesta työelämästä, sillä myyjät ovat tekemisissä aina startuppien perustajista suurten konsernien ylimpään johtoon saakka”. Kaisu korostaa lisäksi aitoa halua syventyä asiakkaiden ongelmiin: “Pitää ymmärtää, että nykyajan myyjä on asiakkaan strateginen kumppani. Täytyy olla aito halu tutustua asiakkaan ydinbisnekseen ja sitä kautta löytämään ne oikeat ratkaisut asiakkaan liiketoiminnan ja kasvun tehostamiseksi”.

“Mikäli myynti sytyttää, täällä pääsee seisomaan hienojen arvojen pohjalta rakennettujen palveluiden takana ja vaikuttamaan asiakkaiden ja työnhakijoiden elämään. aTalent on timanttinen työelämän Tinder!”

Kiinnostuitko?

Kovan kasvun keskellä etsimme myyntitiimiimme uusia Account Managereita konsultatiivisen myynnin ja asiakkuushallinnan tehtäviin! Lue lisää ja hae 4.6.2019 mennessä! 

aTalent työnantajana

aTalentin Advisory board uudistui ja mukaan liittyivät Kirsi Piha, Sami Erviö sekä Moaffak Ahmed.

Vuosi 2018 on laitettu vähitellen pakettiin, joten nyt on hyvä pysähtyä ja katsoa taas mitä oikein tuli tehtyä.
Koko vu...

aTalentin työntekijät Tiia, Ilona ja Julia työskentelemässä

aTalentin blogiin aiemmin tutustuneille lienee firman viimeaikainen suunta selvä – eteenpäin mennään ja vauhdilla. Tämä ...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen