Arkea aTalentin tyyliin – Alpon ja Mian ensimmäiset kuukaudet aTalentilla

30 maalis 2015 | Alpo Panula | 5 min luettava

aTalent haluaa tarjota niin asiakkailleen kuin hakijoilleen nopeinta ja parasta palvelua. Tämän vuoksi täydennämme tiimiämme ahkerasti uusilla huipputalenteilla. Mutta millaista sitten on olla meillä töissä? Pyysimme kahta myyntitiimimme viimeaikaisinta vahvistusta, Alpoa ja Miaa, kertomaan heidän ensimmäisistä kuukausistaan aTalentilla.

Alpo Panula

Aloitin aTalentilla loppuvuodesta 2014 osa-aikaisen myyntikoordinaattorin tehtävissä. Opiskelen rahoitusta kauppakorkeakoulussa, joten yritysmyyntityö on muuten teoreettiseen arkeeni hyvää vaihtelua. Siirryin B2B-myynnin pariin kuluttajamyynnin puolelta, joka oli toki opettanut yleisiä lainalaisuuksia myyntityöstä, mutta (ilokseni) huomasin jo ensimmäisten kuukausien aikana, kuinka paljon yritysten välinen myyntityö eroaa kuluttajille myymisestä.

Ensimmäiset viikkoni aTalentilla koostuivat pääosin perehdytyksistä B2B-myyntiin sekä järjestelmiin, joita yrityksemme käyttää rekrytoinneissa ja myyntityön johtamisessa. Kuitenkin miltei heti pääsin tositoimiin: soittamaan kylmäsoittoja potentiaalisille asiakkaille. Ensimmäinen kontakti asiakkaaseen, joka ei tiedä kuka olen ja mitä edustan, on aluksi jännittävää ja hieman stressaavaa – varsinkin, kun puhelimen toisessa päässä on yleensä esimerkiksi jonkin yrityksen toimitusjohtaja! Onneksi työhön oppii nopeasti suhtautumaan rennosti, ja jo muutaman viikon päästä työasento oli muuttunut eteenpäin kyyristyneestä ja jäykästä hieman vapautuneempaan: jalat pöydällä ja tuoli asetettuna ala-asentoon.

Työ on toki paljon muutakin kuin kylmäsoittelua asiakkaille. Alussa iso osa ajastani meni uusien, meitä kiinnostavien asiakkaiden etsintään erinäisten työkalujen avulla sekä relevanttien kontaktihenkilöiden etsimiseen, minkä lisäksi pääsin jo ensimmäisen kuukauteni aikana suunnittelemaan erään rekrytointipäällikön kanssa uutta palvelutuotetta aTalentille. Myös erinäiset Account Managereita tukevat koordinointitehtävät, kuten tarjousten suunnittelu, kuuluvat myyntikoordinaattorin arkeen.

Tyypillisesti aTalentilla myyntikoordinaattorit saavat hiljalleen lisää vastuuta ja lopulta ylenevät Account Managereiksi – näin kävi myös omassa tapauksessani. Sain Account Managerin tittelin ja asiakasvastuun maaliskuussa, minkä jälkeen olen saanut hyvin vapaat kädet kehittää haluamiani asiakkuuksia miten parhaaksi näen. Vastuuta jaetaan aTalentilla jokaiselle työntekijälle jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja yrityksen toimintaan pääsee vaikuttamaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Jokainen aTalentlainen saa itse päättää mihin suuntaan uraansa täällä vie ja hakea omaa erikoisosaamisaluettaan myyntityössä – oli se sitten start-uppien parissa tai mainostoimistoissa!

Mia Simonen

Alpon tavoin minäkin aloitin aTalentilla loppuvuodesta 2014, mutta Account Managerin tehtävissä. Vaikka olemmekin molemmat kauppiksesta, niin minulla on kuitenkin hieman erilainen tausta sekä opintojeni että työkokemukseni osalta. Olen gradua vaille valmis markkinoinnin KTM ja olen ehtinyt kerryttämään kokemusta jo muutamastakin oman alani työpaikasta ennen nykyistä tehtävääni aTalentilla: toissa vuonna aloitin työt PR-toimistossa ja viime vuonna siirryin B2B-myyntitehtäviin blogimarkkinoinnin pariin. Lokakuussa sähköpostiini kolahti sitten aTalentilta viesti, jossa kehotettiin minua hakemaan heille töihin. No minäpä päätin tarttua tuumasta toimeen ja mites kävikään – pian olinkin jo haastattelussa ja sitten vielä toisessa, vapaamuotoisemmassa haastattelussa ja lopulta allekirjoittamassa työsopimusta. Jee!

Ensimmäisen viikon perehdytysten jälkeen rupesin innokkaana keräilemään itselleni liidejä ja buukkailemaan tapaamisia, ja homma lähtikin pyörimään yllättävän mukavasti: nyt olen ehtinyt jo käymään kymmenissä tapaamisissa, laittamaan keissejä vireille suuntaan jos toiseen ja saanut ensimmäiset onnistumisenikin välitettyjen työntekijöiden osalta. Pidän työssäni siitä, että saan itse päättää, millaisia yrityksiä kontaktoin ja miten asiakassuhteitani hoidan. Työssä yhdistyy mukavalla tavalla itsenäisyys ja yhdessä tekeminen – sekä asiakkaiden että muiden myynti- ja rekrytiimiläistemme kanssa. Kokoonnumme pari kertaa viikossa myyntitiimiläisten kesken yhdessä buukkailemaan, jolloin soitteluun tulee ihan eri tavalla tekemisen meininkiä kuin jos sitä tekisi yksin.

Kaikista isoimpana plussana työssäni pidän kuitenkin sitä, että aTalentin poppoolla on niin huikean hyvä yhteishenki ja saan työskennellä ihan huippukivojen tyyppien kanssa. Ei ole mennyt varmasti yhtäkään työpäivää ilman, että toimistomme käytävillä kuuluu remakka nauru. Töihin on aina aidosti kiva tulla ja töiden jälkeen mukava lähteä vaikka yhdessä syömään tai afterworkeille. Minulla on ehtinyt näiden aTalentilla vietettyjen ensimmäisten kuukausien aikana olemaan jo lukemattomia hauskoja hetkiä työkavereideni kanssa sekä töissä että vapaa-ajalla – ja sellaisia hetkiä tulee varmasti vielä lukemattomasti lisää.

Lisää aiheesta

Kimmo Turula Neagen Oy

When Kimmo Turula was finishing up his computer science studies at the University of Oulu, he applied to Neagen Oy. He h...

Anders Innovations työpaikkana, aTalent Recruiting

Frank has worked at Anders for 1,5 years. He studied computer science at Åbo Akademi and after his studies worked as a w...

nainen tähyilemässä laivan kannelta merelle

Slutrakan för studierna i Jyväskyläs universitet kom emot lite väl snabbt för Maiju förra hösten. Som en snart utexamine...