Kansainvälistä kokemusta ei tarvitse kaukaa hakea – Tieto

9.2.2017 / Tommi Talja

Opintien päätöspysäkki Jyväskylän yliopistossa alkoi viime syksynä lähestyä Maijua suorastaan uhkaavan nopeasti. Tietojärjestelmätieteiden maisterivaiheen opiskelijana hän mietti kuumeisesti, mistä voisi napata ensimmäisen IT-alan työpaikkansa ja näin ikään kuinka korkata oman CV:nsä. Hän kuuli kaveriltaan Tiedon avoinna olevasta hausta ja päätti tutustua siihen tarkemmin. Tieto yrityksenä oli tuttu jo opintojen ajalta, joten kun Customer Support Specialistin työnkuva ja vaatimukset vielä kolahtivat paikalleen, niin jäljelle jäi enää työhakemuksen lähettäminen.

Kaukana, mutta niin lähellä

Vaikka Tallinna on vain parin tunnin laivamatkan päässä Suomesta, niin silti työpaikan vastaanottaminen sai Maijun mietteliääksi. Hän oli kuitenkin aina halunnut työskennellä ulkomailla ja koki olevansa opintojensa suhteen valmis ensimmäiseen IT-alan työpaikkaan. Nyt neljän kuukauden jälkeen ei Maiju voisi omien sanojensa mukaan olla iloisempi valinnastaan. Hän on onnistunut nappaamaan tällä työpaikalla niin monta kärpästä yhdellä kertaa, etteivät muuttoon liittyneet kysymysmerkit ole kuin muistoja vain. Vaikka juuret olivat hänelläkin syvällä Jyväskylän maaperässä, niin veri on vetänyt kansainväliselle uralle jo pitkään. Tallinnasta ja Tiedosta on muodostunut hänelle täydellinen tukikohta kansainvälisen uran alkutaipaleella. Globaali organisaatio, monikulttuurinen tiimi ja Tallinna asuinpaikkana ovat muodostaneet yhdessä sellaisen kasvualustan, ettei hän olisi osannut paremmasta edes haaveilla.

Tiedon tuki auttoi alkuun

Tieto on tukenut Maijun mukaan muutosta alkaen joka vaiheessa. Hänelle juuri asuinpaikan löytäminen ja verkostoituminen uuteen asuinympäristöön olivat suurimpia huolenaiheita, jotka karisivat mielestä hyvin pian. Tieto auttoi löytämään vuokra-asunnon ja työporukan kautta hän on sujahtanut myös sosiaalisen elämän syövereihin. Maijusta Tallinna on ”juuri sopivan kokoinen pääkaupunki”, jossa lukuisat ravintolat ja kahvilat ovat olleet helppoja ympäristöjä yleiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen. Isoksi plussaksi hän laskee myös sen, että Suomen hintoihin tottuneena ovat Tallinnan ravintolamaailman elämykset olleet niin sanotusti mukavan edullisia. Saman positiivisen hintashokin hän kertoo kokeneensa asuntoa etsiessään – tai astuessaan asukkaille ilmaisen julkisen liikenteen kyytiin.

Kansainvälisyyttä jo Suomenlahden tuolta puolen

Maiju suosittelee Tiedon asiakaspalvelijan roolia kenelle tahansa opiskelijalle ja IT-alasta kiinnostuneelle. Työssään hän on useille asiakkaille ensimmäinen ja viimeinen kontakti Tiedon suunnalta, minkä hän kokee erittäin tärkeäksi organisaation kannalta. Työpäivät eivät toista samaa kaavaa, vaan lähes joka päivä hän kokee oppivansa jotain uutta. Asiakaspalvelijana Maiju on yhteydessä lukuisiin asiakkaisiin ja asiantuntijoihin Tiedon organisaatiossa, mitä kautta IT-ala on tullut kuin varkain tutuksi. Siitä hän näkee olevan valtavasti hyötyä tulevaisuuden työuralleen ja hänelle onkin jo alusta alkaen Tiedon suunnalta kannustettu yksilölliseen kehittymiseen ja uramahdollisuuksiin organisaation sisällä.

Tieto tarjoaa siis tällä työpaikalla sekä sen kuuluisan näköalapaikan että perinteisen ponnahduslaudan kansainväliselle uralle. Tärkeimmäksi tekijäksi Maiju nostaa rohkean ja ennakkoluulottoman asenteen, sillä sen avulla hänen mukaansa selviää jo pitkälle. Työ Tallinnassa ei pelkästään opeta toimimaan kansainvälisessä ympäristössä, vaan Maiju kertoo oppineensa asioita itsestään ja näkee maailman jo nyt neljän kuukauden jälkeen aivan eri valossa. Joskus on siis vain mentävä kauas nähdäkseen lähelle, eikä ainakaan Maijun mukaan paljon parempaa mahdollisuutta voisi olla tarjolla.

Etsitkö sinäkin uusia mahdollisuuksia ja kansainvälinen kokemus kiinnostaa? Tieto etsii nyt asiakaspalvelun ammattilaisia Tallinnan yksikköönsä, lue lisää tehtävästä täältä ja hae heti! Hakuaika loppuu keskiviikkona 6.9.2017, mutta etenemme rekrytoinneissa myös jo ennen haun sulkeutumista.

Kirjoittajasta:

Tommi Talja

Tommi Talja

Recruitment Coordinator

Tommi on aTalentin oma rekrytointiraketti, joka hoitaa hommat aina hymyllä ja draivilla maaliin.

tommi.talja[ät]atalent.fi

Lue seuraavaksi:

Tyytyväisiä asiakkaitamme

Asiakkaidemme kokemuksia

  • "At DealDash we pride ourselves on giving young talent the opportunity to grow and expand their knowledge and skills. As such, we have found aTalent to be a great partner, that through their networks amongst students and recently graduated professionals, has been able to identify the type of talent we are looking for." John Nylund, Talent Acquisition Manager, DealDash
  • "Prosessi oli mahtavasti hoidettu ja esikarsinnan läpäisseet kandidaatit todella kovatasoisia" Elina Salminen, HR Manager, BearingPoint
  • "aTalent matches us with the young talent that we need. Process runs smoothly and provides us with the wanted results!" Iina Näsman, HR Specialist, SEB
  • "Customer Support Specialistien hakuprosessi suoritettiin nopeasti – yhdessä viikonlopussa!" Asiakaspalvelutiimin esimies, Rovio
mautic is open source marketing automation