aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

Case SeaKing – Lopputyöpaikkoja tarjoamalla kiinni nuorten talenttien strategiseen rekrytointiin

08.09.2016 | Mika Räsänen | Lukuaika 6 min
SeaKing on maailman markkinajohtaja loistoristeilijöihin tarjottavissa catering-järjestelmissä, mutta suurelle yleisölle SeaKing on toistaiseksi pysynyt tuntemattomana. Yrityksen osaamistarve on spesifi, mutta tunnettuus mahdollisena työnantajana on myös opiskelijoiden keskuudessa melko vähäinen. Siksi SeaKing onkin joutunut miettimään uusia keinoja houkutella nuoria talentteja heille töihin.

Kun SeaKing lähti yhdessä aTalentin kanssa pohtimaan, miten nuoria osaajia saataisiin houkuteltua yritykseen töihin, todettiin, että paras keino houkutella insinööriopiskelijoita on tarjota opiskelijoille myös lopputyömahdollisuutta. SeaKingillä työskentelee osaajia erityisesti insinööri- ja diplomi-insinööritaustoilta, ja osaamistarpeet ovat muun muassa laivanrakennuksen, konetekniikan sekä sähkö- ja automaatiotekniikan aloilla.

”Lopputyöpaikka on hyvä mahdollisuus sekä firmalle että nuorelle saada käsitys toisistaan. Nuori saadaan perehdytettyä talon tavoille ja molemmat voivat arvioida, kannattaako työsuhdetta lopputyön jälkeen jatkaa. Siinä mielessä tilanne on ollut erittäin kiitollinen, että tähän mennessä kaikki meille opinnäytetyönsä tehneet ovat yhtä henkilöä lukuun ottamatta saaneet ja halunneet jatkaa”, yrityksen toimitusjohtaja Pentti Aalto kertoo.

Katse kohti tulevaa strategisella rekrytoinnilla

Tällä hetkellä SeaKingillä työskentelee paljon alansa huippuja, jotka ovat pysyneet yrityksessä useita kymmeniä vuosia. Lähivuosien aikana tiedossa on kuitenkin eläköitymisiä, ja tämä otetaan rekrytoinnissa huomioon. Tällä hetkellä SeaKingillä onkin kasvatettavinaan kymmenkunta nuorta suunnittelijaa, käyttöönottajaa ja projektipäällikköä, jotka voivat tulevaisuudessa astua edeltäjiensä saappaisiin.

”Tiimimme kokoon nähden olemme palkanneet runsaasti nuoria osaajia. He ovat tarjonneet meille hyvää tekemisen meininkiä ja raikkaan näkökulman asioiden ratkaisemiseksi. Pohdimme paljon millaisin tavoin saamme taattua yrityksen vankan osaamispohjan myös jatkossa, Aalto kertoo.

Yksi näistä nuorista osaajista Niko Pyörre. Niko aloitti vuonna 2013 diplomityöntekijänä vuoden mittaisessa tuotekehitysprojektissa, minkä jälkeen hän on jatkanut tuotekehitysinsinöörinä.

”Työ tuotekehityspuolella on todella monipuolista. Projekteja on paljon myös maailmalla, eli työn puolesta on päässyt myös matkustelemaan paljon, ja ainakin toistaiseksi se on tuntunut pelkästään hienolta. SeaKingillä pääsee alusta tekemään töitä todella vapaasti, eli voisi sanoa että tästä puuttuu sellainen isojen firmojen kankeus. Toisaalta tässä työssä on myös paljon vastuuta, mutta juuri sen vuoksi tässä myös oppii paljon. Sen jälkeen kun itse aloitin, tänne on palkattu koko ajan lisää nuoria tyyppejä. On mukavaa, kun porukka on nuorta ja samanhenkistä”, Niko kertoo.

Hiljainen tieto siirtyy perehdytyksen kautta

SeaKingille pari vuotta sitten opinnäytetyöntekijäksi rekrytoitu ja sittemmin vakituisiin suunnittelijan tehtäviin siirtynyt Niclas Granvik on pohtinut erityisesti hiljaisen tiedon merkitystä nuorten osaajien perehdytyksessä.

”SeaKingillä osaaminen on erittäin spesifiä, eikä tästä alasta kirjoiteta esimerkiksi oppikirjoja. Sen vuoksi suuri osa tiedosta on hiljaista tietoa, varsinkin, kun monet työntekijöistä ovat olleet täällä jo parikymmentä vuotta. On suuri haaste, kuinka tuo tieto saadaan siirrettyä meille nuorille osaajille. Me kyselemme aktiivisesti, mutta tieto siirtyy myös sitä kautta, että meidät otetaan heti alusta lähtien aktiivisesti mukaan suunnittelutehtäviin ja työmatkoille tekemään varsinaista työtä. Me nuoret jaamme tietoa toisillemme, koska meillä on vielä tuoreessa muistissa, mitkä asiat ovat aluksi kaikille vaikeita”, Niclas pohtii.

Uusinta SeaKingin sukupolvea edustava Tuomas Kotajärvi kertoo töiden alkaessa miettineensä, kuinka paljon vastavalmistuneen odotetaan jo tietävän alasta ja saako työn tekemiseen apua ja tukea silloin, kun sitä tarvitsee. Tammikuussa projektipäällikkönä aloittanut Tuomas yllättyi kuitenkin perehdytyksen ja yhteishengen suhteen yksinomaan positiivisesti:

”Mielestäni SeaKingillä otetaan hyvin huomioon rekrytoitavan henkilön tarpeet. Jokainen uusi työntekijä tarvitsee perusteellisen sisäänajon, sillä pelkästään laivakeittiön tuotteiden oppiminen vie oman aikansa. SeaKingilta löytyy mieletön määrä talon sisäistä tietotaitoa. Kokeneiden työntekijöiden sekä nuoren sukupolven tekijöiden jakamat kokemukset luovat iskevän yhdistelmän. Minusta tuntuu, että työyhteisössä on erinomainen yhteishenki, pöhinä, joka auttaa viemään projekteja maaliin”, Tuomas pohtii.

Tehohaun avulla tieto avoimesta paikasta niillekin, jotka eivät ole ajatelleet alaa

Koska SeaKingin spesifeihin osaamistarpeisiin sopivia osaajia on Suomessa melko vähän, on yritys halunnut tehostaa rekrytointiaan entisestään. aTalentin kanssa on sovittu myös aktiivisesta kartoitustyöstä alan korkeakouluihin ja opiskelijoihin. Avoimen haun ohella aTalent on tehnyt tehohakua, eli researchin avulla tunnistanut potentiaalisia hakijoita ja kontaktoinut näitä tämän jälkeen suoraan. Tällä tavalla tieto avoimesta paikasta on saatu niillekin, jotka eivät ole suunnitelleet paikanvaihtoa tai edes hoksanneet osaamisensa soveltuvan risteilijöiden catering-ratkaisuiden pariin.

Faktaruutu

SeaKing Oy on osa kansainvälistä konsernia, joka suunnittelee ja toimittaa “avaimet käteen” -periaatteella catering-järjestelmiä loistoristeilijöihin. SeaKing on ollut jo yli 25 vuotta alan markkinajohtaja maailmassa. Sen asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ovat kaikki alan johtavat varustamot ja telakat.

aTalent on rekrytoinut vuosina 2013–2016 SeaKingille 9 nuorta ammattilaista, jotka toimivat muun muassa suunnittelijoina, kehitysinsinööreinä ja projekti-insinööreinä.

Ota yhteyttä

Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä tai pyydä tarjous!

Olen työnhakija
Olen työnantaja