Miksi käyttää rekrytointipalvelua IT-alalla?

21.09.2020 | Mikko Matikka | 4 min luettava

IT-alan osaajamarkkinoita voi kuvailla villiksi länneksi, jossa parhaat talentit revitään käsistä keinoja kaihtamatta. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka voimme auttaa yritystänne astumaan sheriffin saappaisiin kiivaasti kilpailluilla työmarkkinoilla.

Hyödytte rekrytointikumppanin kohderyhmätuntemuksesta

Parhaiden IT-osaajien nappaamiseksi tarvitaan muutakin, kuin Wanted-ilmoitus lähimmän saluunan ovessa. Hakijamarkkinoiden kultasuoneen iskeminen kysyy pitkäjänteistä taustatyötä.

Tämä on nykyisessä työmarkkinatilanteessa helpommin sanottu kuin tehty. Parhaiden tekijöiden kiihtynyt kysyntä lisää painetta kasvattaa henkilöstön kokoa nopeasti. “Jos olet senior-osaaja, sinua lähestytään ennen kuin ehdit hakea töitä,” kertoo aTalentin IT-rekrytointipäällikkö Anna Kerava.

Rekrytointipalvelumme auttavat teitä saavuttamaan henkilöstö- ja kasvutavoitteenne näissä armottomissa olosuhteissa. Ammattirekrytoijamme tietävät, mistä taitavimpia tekijöitä kannattaa etsiä, mitkä asiat houkuttelevat heitä ja miten heitä kannattaa lähestyä. Kerava kertoo aTalentilaisten juttelevan päivittäin IT-osaajien kanssa: “Se antaa meille hyvän käsityksen siitä, mitä odotuksia ja toiveita alan asiantuntijoilla on omasta urakehityksestään.

Kohderyhmän palvelemisen lisäksi huolehdimme, että asiakasyrityksen liiketoiminnalliset tarpeet tulevat täytetyiksi. Rekrytoijamme osaavat arvioida, kuinka hyvin kukin hakija pystyy soveltamaan taitojaan sekä tekemään yhteistyötä muiden osaamisalojen asiantuntijoiden kanssa. “Esimerkiksi konsulttirooleissa hakijan on tärkeää ymmärtää kokonaiskuvassa, miksi softaa tehdään ja mikä rooli sillä on asiakkaan liiketoiminnassa,” Kerava sanoo.

Rekrytointiviestintänne puhuttelee kirkkaimpia talentteja

IT-alalla parhaat tekijät voivat valita työpaikkansa. Heitä houkutellakseen rekrytoivien yritysten on syytä teroittaa viestinnän keihäänkärjet. Paras tulos saadaan, kun työnhakija pääsee juttelemaan henkilön kanssa, joka tuntee alan metkut.

Keravan mukaan IT-alan työnhakijat suosivat käytännönläheisiä tehtäviä teknisen knoppitiedon tykittämiseen pohjautuvan haastattelun sijaan. “Moni hakija tekee mieluummin pienen ohjelmointitehtävän, joka liittyy jotenkin firman tekemiseen ja jossa pääsee näyttämään osaamistaan.” Palautteen saamista pidetään erityisen arvokkaana tällaisissa tapauksissa.

Keravan mielestä onkin tärkeää viestiä, millaisen kasvuympäristön työpaikka tarjoaa oman osaamisen kehittämiselle. “Talentille ratkaisevaa on usein se, millaisten ohjelmien, kielten ja teknologioiden kanssa hän pääsee tekemään töitä, sekä minkälaiset kehittymismahdollisuudet työ tarjoaa.

Parhaissa devaajissa yhdistyvät Keravan mukaan halu kehittyä sekä luontainen kiinnostus uusimpia teknologioita kohtaan. “Sillä, pääseekö hakija rakentamaan uutta softaa 15 vuotta vanhan järjestelmän sijaan, voi olla valtaisa merkitys työpaikan houkuttelevuuden kannalta.

Koska IT-osaajat ovat työmarkkinoilla kovaa valuuttaa, hakijaviestintä on suunniteltava etukäteen ja sen tulee tukea niin rekrytointeja kuin firman brändiäkin. Rekrytointikumppanin tehtävänä onkin toimia tulkkina hakijan sekä rekrytoivan esimiehen välillä.

Työnantajamielikuvanne vetovoima kasvaa

Vaikka pitelisitte käsissänne aarrekarttaa kohderyhmänne luo ja osaisitte puhutella heitä kulmakunnan kiinnostavimmalla kampanjalla, toimenpiteet olisivat turhia ilman vahvaa työnantajabrändiä.

Etenkin IT-alan tekijöitä houkutellakseen yritysten on panostettava henkilöstön työntekijäkokemukseen. Se, ovatko nykyiset työntekijät tyytyväisiä ja esimerkiksi edut riittävän houkuttelevia, heijastuu ulkopuolelle näkyvään ja viestittävään työnantajamielikuvaan. Henkilöstöstä huokuva positiivisuus työpaikkaa kohtaan houkuttelee firmaan lisää kovia talentteja.

Työmarkkinoilla, joissa talentilla on varaa valita mieleisensä työnantaja, osaaminen tulee osaamisen luo,” sanoo aTalentin Recruitment Lead Laura Isosomppi.

Yritysten pitää pystyä viestimään arvoistaan yhä selkeämmin. LinkedInin teettämän tutkimuksen mukaan henkilöstön monimuotoisuuden puolesta puhuvat työnantajat houkuttelevat tällä hetkellä enemmän kandidaatteja. Ulkomaisia koodareita havittelevien suomalaisyritysten kannattaakin pohtia, viestiikö heidän työnantajabrändinsä inklusiivisuudesta ja kansainvälisyydestä riittävästi.

Rekrytointiyrityksillä on tarjota työnantajamielikuvan kehittämiseen monipuolisia, asiakkaan tarpeita laajasti tukevia ratkaisuja. “Me aTalentilla tiedämme, miten viestintä ja rekrytointi tukevat houkuttelevaa työnantajamielikuvaa ja meillä on tarjota monipuolinen paketti rekrytoinnin ja markkinoinnin osaamista,” Kerava kertoo.

Tuloksena aTalentin asiakkaille avautuvat työpaikat herättävät mielenkiintoa niin uusissa kohderyhmissä kuin niissä, jotka ovat aikaisemmin hakeneet kauttamme töitä. Kun hakijoilla on jo valmiiksi positiivinen käsitys firman arvoista, työkulttuurista ja eduista, kiinnostuksen herättäminen on helpompaa.

Yrityksenne kasvutavoitteet toteutuvat

IT-alan työmarkkinat aiheuttavat haasteita yrityksille, jotka operoivat rajallisilla resursseilla. Kuinka houkutella kirkkaimmat näppäimistösankarit joukkoon ilman, että ydintoiminta yskähtelee ja kasvutavoitteista tingitään?

Ammattilaisemme auttavat yritystänne paitsi sujuvoittamaan rekrytointia, myös vastaamaan kohderyhmänne odotuksiin ja tarpeisiin. Näin palkkaatte parempia osaajia nopeammin ja rekrytoinnin kustannukset pysyvät kurissa pitkässä juoksussa.

Yhteistyö rekrytointikumppanin kanssa perustuu luottamuksellisiin henkilösuhteisiin ja tietopääoman jakamiseen. “Meillä aTalentilla yhteistyön lähtökohtana on asiakkaan liiketoiminnan ja henkilöstötarpeiden ymmärtäminen,” Kerava sanoo. Yhdessä käydään läpi niin rekrytointitarpeet, avointen roolien määrittely, rekryprosessin aikana saadut opit kuin yhteistyön kehitysmahdollisuudet.

Kohderyhmätuntemus, erinomainen hakijakokemus ja vetoava työnantajamielikuva ovat valttikortteja, joita ilman IT-alan rekrytointeja ei voi onnistuneesti tehdä. Mikäli tarvitsette apua jossakin näistä osa-alueista, me aTalentilla tarjoamme laadukasta täsmäapua. Pian leivissänne on joukko sankareita, joiden kanssa ratsastaa auringonlaskuun kohti uusia seikkailuja.

Kysy rohkeasti lisää!

Niklas kertoo mielellään kuinka löydämme yrityksellenne parhaat IT-talentit.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen

Lisää rekrytoinneista

Poikkeustilan aiheuttama epävakaus markkinoilla ja yritysten arjessa on heijastunut luonnollisesti myös rekrytointeihin....

Tässä artikkelissa aTalentin kaupallisen alan rekrytointien liiketoimintajohtaja Salla Jortikka kertoo, miksi yritysten ...

Tässä artikkelissa aTalentin rekrygurut Laura Isosomppi ja Milla Saari kertovat, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun rekr...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen