aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

Somen avulla töitä? Muista ainakin nämä niksit

08.08.2022 | Mikko Matikka | Lukuaika 5 min

Lähitulevaisuuden toivelistalla uusi työpaikka? Somealustojen rooli asiantuntijatason työnhaussa korostuu jatkuvasti. Monelle rekrytoijien LinkedIn-yhteydenotot ovat jo peruskauraa, mutta paras tapa löytää juuri oikea työpaikka on aktivoitua alustoilla myös itse.


Älä arastele LinkedInin käyttöä

LinkedIn-profiili toimii verkossa avoimena ansioluettelonasi, joten se kannattaa täyttää ajan kanssa ja huolellisesti. Ansioluettelon tueksi voit esimerkiksi lisätä profiiliisi konkreettisia työnäytteitä (linkkejä, tekstitiedostoja ja kuvia) ja suosituksia aiemmilta työnantajiltasi.


LinkedIn voi alustana olla varsinkin uudelle käyttäjälle varsinainen stressitesti: ovathan monet käyttäjät rakentaneet profiiliaan ja verkostojaan alustalle jo vuosia, ja syöte saattaa aluksi vaikuttaa olevan täynnä toinen toistaan hiotumpia henkilöbrändejä.

Keskity kuitenkin rauhassa rakentamaan itsesi näköistä presenssiä. Omaan alaan liittyvään keskusteluun kannattaa osallistua rohkeasti ja ottaa alan avaintyypit ja hashtagit seurantaan. Omasta työnhausta kannattaa myös viestiä alustalla avoimesti ja usein – verkostojesi kasvaessa yhä useampi potentiaalinen työnantaja ja rekrytoija törmää nimeesi.

Mikäli et ole vielä kertonut olevasi kiinnostunut uusista haasteista nykyiselle työnantajallesi, voit tutkia vaihtoehtoja myös matalalla profiililla klikkaamalla “open to work” -vaihtoehtoa profiilissasi. Näin ainoastaan oman talosi ulkopuoliset rekrytoijat tietävät sinun olevan hiljaisessa työnhaussa.

Rekrytoijat kiinnittävät LinkedIn-profiilissasi alun yhteenvedon lisäksi erityisesti listattuihin taitoihisi (esimerkiksi relevanttiin teknologiaosaamiseen) ja aiempien työsuhteittesi kestoon. Myös mahdollisen nykyisen työsuhteesi kesto voi olla rekrytoijaa kiinnostava tieto – kertoohan se mahdollisesti siitä, kuinka avoin olet vaihtamaan työpaikkaa juuri tällä hetkellä.

Muista myös muut somealustat

Linkedinin lisäksi rekrytoijien suosiossa on erityisesti Facebook, jota käytti työssään 60 prosenttia.


Erityisesti Facebookissa toimii useita eri ammattikuntien ympärille järjestäytyneitä ryhmiä, joissa yritysten rekrytointivastaavat ilmoittavat kiinnostavista avoimista paikoista. Tällaisia ovat esimerkiksi eritoten naisille suunnattu Ompeluseura ja markkinoinnin asiantuntijoiden muodostama Markkinointikollektiivi.

Myös Twitteristä on viime vuosien aikana tullut omanlaisensa asiantuntijaviestinnän kanava ja tärkeä työkalu henkilöbrändin rakentamisen kannalta. Monista aktiivitwitteristeistä onkin muodostunut oman alansa ajatusjohtajia – tai ainakin äänitorvia.


“Toimihenkilö-Twitter” on parhaimmillaan erinomainen sekoitus kiinnostavaa henkilökohtaista sisältöä ja työelämään liittyviä ajatuksia. Muista kuitenkin suhtautua keskusteluihin osallistumiseen aina tietyllä varauksella, sillä Twitter on alustana melko konfliktiherkkä, ja väärinymmärrykset ja ajankohtaisiin asioihin liittyvät kahinat ovat yleisiä.

Myös Instagramista on tullut monille yrityksille tärkeä työnantajabrändäyksen työkalu. Yritykset jakavat Instagramissa usein hyväntuulista, arkista sisältöä, jonka perusteella voit saada hyvän kokonaiskuvan itseäsi kiinnostavien yritysten arjesta, rutiineista ja työkulttuurista.

On täysin okei olla oma persoonallinen itsensä myös sometyönhaussa


Parhaiten erotut somessa työnhakijoiden joukosta tuomalla somepresenssiisi ja viestintätyyliisi mukaan oman, ainutlaatuisen persoonasi. LinkedIn-profiiliasi kiireessä skannaava rekrytoija lukee sivun alun tiivistelmästä muutaman ensimmäisen lauseen – ja jatkaa todennäköisemmin lukemista, mikäli tiivistelmä on vetävästi kirjoitettu ja paljastaa sinusta muutakin kuin sen, että olet “nuori osaaja paikasta X”.

Kerro avoimesti profiilissasi myös vapaa-ajastasi ja harrastuksistasi, varsinkin, jos harrastuksistasi karttuvat taidot ja kokemukset ovat selkeästi hyödyksi myös työelämässä. Kokemustaustaltaan samankaltaisten hakijoiden joukossa harrastuksistaan intohimoisesti ja eläväisesti kirjoittanut ehdokas jää varmasti mieleen.

Viime aikoina erityisesti videoformaatti on ollut monen työnhakijan suosiossa. Esittelyvideon kuvaaminen työhakemuksen tai ihan vain LinkedIn-profiilin kylkeen on helppo tapa personoida omaa ulosantia somessa. Sen lisäksi voit myös personoida ansioluetteloasi tekemällä sen visuaalisesta ilmeestä omannäköisesi esimerkiksi Pinterestin tai Canvan avulla.



aTalentin rekrytoijat ja suorahaun ammattilaiset käyvät päivittäin läpi kymmeniä Linkedin-profiileja. Tsekkaa täältä 10 helppoa vinkkiä, joiden avulla profiilisi herättää takuuvarmasti kiinnostusta heidän keskuudessaan – ja mitä headhunter etsii LinkedIn-profiilistasi.

Ota yhteyttä

Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä tai pyydä tarjous!

Olen työnhakija
Olen työnantaja