
Mitä rekrytointi maksaa?
Rekrytoinnin hintalaskuri
Rekrytoinnin hinta ei ole vakio
Se, kannattaako rekrytointi tehdä omin resurssein vai yhteistyössä rekrytointikumppanin kanssa, riippuu monesta tekijästä. Aina meidänkään apumme ei siis ole välttämätöntä, vaikkakin lopputuloksen sekä tehokkaasti ja laadukkaasti toteutetun prosessin kannalta usein suositeltavaa.
Kun teette rekrytoinnin itse, hintaan vaikuttavat muun muassa rekrytoitavan roolin toimiala ja senioriteetti, sekä rekrytointiin käytetyt resurssit, kuten työaika työnantajan sivukuluineen. Myös mahdolliset lisätoimenpiteet, kuten rekrytoitavan roolin suorahaku tai mainonta, vaikuttavat hintaan.
Täytä laskuriin pyydetyt tiedot, niin saat hinta-arviot itse tehtävästä ja aTalentin kanssa toteutettavasta rekrytoinnista
Valitse ala
Ala
Haettavan osaajan ala vaikuttaa rekrytoinnin hintaan siksi, että tiettyjä asiantuntijoita on vähän ja he ovat usein jo työllistettyinä korkealla palkkatasolla, jolloin rekrytointi vaatii enemmän aikaa.
Valitse senioriteetti
Senioriteetti
Haettavan osaajan senioriteetti vaikuttaa rekrytoinnin hintaan siksi, että esimerkiksi erittäin kokeneita, uudelle työpaikalle avoimia senior- ja director-tason asiantuntijoita on huomattavasti vähemmän kuin uraansa aloittelevia osaajia. Eri tasoisten asiantuntijoiden rekrytointi vaatii siis eri verran aikaa.
Osallistuvien työntekijöiden määrä ja keskimääräinen kuukausipalkka?
Osallistuvien työntekijöiden määrä ja keskimääräinen kuukausipalkka
Itse tehtynä rekrytoinnissa maksaa tietenkin siihen käytetty työaika. Tämä osio vaikuttaa laskurin tulokseen siten, että laskuri laskee henkilöiden ja keskimääräisen palkan avulla keskimääräisen tuntihinnan työllenne ja kertoo sen aTalentin asiantuntijoiden arvioimalla työtuntimäärällä, joka perustuu sekä haettavan roolin alaan että senioriteettiin. Rekrytointiin osallistuvia henkilöitä kannattaa yleensä olla enintään kolme ja aivan maksimissaan viisi. Laskuri ottaa tuloksessa huomioon myös työnantajan sivukulut, jolloin palkan kerroin on 1,4.
Rekrytointiin osallistuu useimmiten maksimissaan kolme henkilöä ja esimerkiksi ylemmän toimihenkilön mediaanipalkka on 4200 € kuukaudessa.
Missä työpaikkailmoitus julkaistaan?
Julkaisualustat
Useimmiten avoinna olevasta työpaikasta julkaistaan työpaikkailmoitus vähintään yhdessä näistä palveluista: Duunitori 925 € / yksi hakuilmoitus perustason näkyvyydellä, Oikotie 850 € / yksi hakuilmoitus perustason näkyvyydellä, Jobly 600 € / yksi hakuilmoitus reach-tason näkyvyydellä, LinkedIn ~1400 € / yhden hakuilmoituksen 30 vuorokauden maksetun mainonnan job slot.
Haluatteko mainostaa?
Työpaikan markkinointi
Työpaikkailmoituksen julkaisun lisäksi avointa työpaikkaa usein mainostetaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Mainontabudjetin vaihteluväli on yleensä n. 300–1500 € per avoin paikka.
Hyödynnetäänkö suorahakua?
Suorahaku
Suorahaussa (headhunting) osaajia tavoitellaan henkilökohtaisesti. Kun haettava profiili on rajattu tai haastava, tai jos henkilö on todennäköisesti jo työllistettynä, on suorahaku tehokas keino jo työelämässä olevien, passiivisten tai poikkeuksellisen kilpailtujen osaajien tavoittamiseen. Itse tehtynä suorahaun toteuttaminen vaatii käytännössä LinkedIn Recruiter -työkalun. Yksi LinkedIn Recruiter -lisenssi maksaa noin 1000 euroa.
Suorahaun käyttäminen junior- ja mid-tason hauissa yleensä valinnaista, mutta senior- ja director-tason hauissa käytännössä välttämätöntä. Siksi laskuri laskee senior- ja director-tason hakuihin automaattisesti mukaan suorahaun.
Tarvitaanko soveltuvuusarviointia?
Soveltuvuusarvioinnit
Vain harvalla yrityksellä on sisäisesti käytössä menetelmiä henkilöarviointiin. Jos soveltuvuusarvioinnin ostaa rekrytointipäätöksen tueksi palveluna, yhden henkilön arviointi maksaa menetelmästä sekä sen laajuudesta ja syvyydestä riippuen jopa tuhansia euroja. Asiantuntijatasoiset psykologiset henkilöarvioinnit kustantavat keskimäärin 4000–6000 euroa.
Rekrytointi itse tehtynä 0 €
Parhaiden ehdokkaiden löytäminen ja sitouttaminen rekrytointiprosessiin sekä rekrytointipäätösten tekeminen vaatii arviolta savedHours työtuntia. Itse tehty rekrytointi voi toisinaan olla hyväkin vaihtoehto, mutta siihen liittyy kuitenkin riskejä, kuten:
- Rekrytoinnin viivästyminen, joka saattaa aiheuttaa ylimääräistä työtä ja kustannuksia
- Vajaa roolin määrittely ja epäselvä tehtävänkuvaus, joka saattaa karkottaa parhaat hakijat
- Työpaikkailmoituksen heikko levitys, joka voi johtaa hakemusten huonoon laatuun ja/tai vähäiseen määrään
- Mahdollinen virherekrytointi, joka voi aiheuttaa merkittäviä lisäkustannuksia.
- Riittämättömistä resursseista johtuva huono hakijakokemus, joka vaikuttaa työnantajamielikuvaan negatiivisesti.
Rekrytointi aTalentin kanssa
Säästetyn työajan lisäksi saat:
- Parhaat hakukanavat käyttöösi: Duunitori, Oikotie, Jobly ja LinkedIn (joiden arvo 3675 €)
- Näkyvyyttä aTalentin opiskelija-, alumni- ja työelämän verkostoissa
- Meidän rekrytointiosaamisen ja nimetyn tiimin
- Asiantuntijoiden tuen läpi koko rekrytointiprosessin
- Kärkiehdokkaat vain kahdessa viikossa
- Erinomaisen hakijakokemuksen
- Rekrytointitakuu rekrytoidun työsuhteen purkautuessa.
Senioriteetin ja toimialan lisäksi hinta-arvio ottaa huomioon mahdolliset mainostuksen, suorakontaktointiin ja soveltuvuusarviointiin liittyvät kustannukset.
Rekrytoinnin hinta-arvio aTalentin kanssa on aTalentPriceRange€. Tämä ei ole tarjous vaan suuntaa antava hinta-arvio.
Yllätyitkö?
Jos laskurin tulos sai kiinnostuksesi heräämään, ota yhteyttä alla ja lue täältä, miten olemme auttaneet muita yrityksiä.
Jos taas tuntuu, että haluat tehdä rekrytoinnin itse, emme muistele lainkaan pahalla, vaan kehotamme lukaisemaan blogin virherekrytoinnin hinnasta tai tsekkaamaan blogin ja podcast-jakson 10 virheestä, jotka rekrytoinnissa kannattaa välttää.
Ota yhteyttä!
Kerromme mielellämme lisää palveluistamme. Soita ja pyydä tarjousta, tai pyydä yhteydenottoa.