TIEDOTE 27.10.2017

Dataosaajista jatkuva pula – suuryritykset yhdistävät voimansa data-analyytikoiden houkuttelemiseksi

Julkaistu 27.10.2017

Dataosaajista jatkuva pula – suuryritykset yhdistävät voimansa data-analyytikoiden houkuttelemiseksi

Data-analyytikoiden ja data scientistien tarve kasvaa liike-elämässä jatkuvasti: esimerkiksi LinkedInissä on pelkästään Suomessa tällä hetkellä yli 500 alan paikkaa auki. Määrä on merkittävä, mutta osaajia ei kuitenkaan ole helppo löytää, eikä heitä valmistu suoraan miltään koulutusalalta.

Data-analyytikoiden tarve on kasvanut liike-elämässä merkittävästi viime vuosien aikana. Digitalisaation myötä saatavilla olevan datan määrä on valtava ja samalla tarve sen hyödyntämiselle lävistää lähes kaiken liiketoiminnan. Onnistunut datan hyödyntäminen edellyttää monenlaisia rooleja. Tarvetta on osaamiselle datan keräämisestä ja analyysista aina palvelumuotoiluun asti.

Sopivia työntekijöitä on kuitenkin hankala löytää. Myös kilpailu työnantajien välillä kiristyy jatkuvasti.

”Data-analyytikot ja data scientistit ovat yksi suurimmista ryhmistä, joihin yritykset kaipaavat apuamme tällä hetkellä. Vaikka tarve dataosaajille on kasvanut, heitä on työmarkkinoilla vähän tarjolla. Kokeneet ammattilaiset ovat jo töissä ja uusia teknologioita opiskelevat nuoret vielä opinnoissaan kiinni”, toteaa uransa alkuvaiheessa olevien korkeakoulutettujen rekrytointiin erikoistuneen aTalent Recruitingin toimitusjohtaja Niklas Huotari.

Yliopistojen opintotarjonta ja aloituspaikkojen määrä kehittyvät vähitellen vastaamaan tarvetta, mutta muutos on hidasta. Vaikka datan hyödyntämiseen liittyviä kokonaisuuksia opiskellaankin esimerkiksi useilla teknillis-matemaattisilla aloilla, on kuilu opintosisältöjen ja liike-elämän tarpeiden välillä silti suuri.

”Suomessa on vain muutama opintolinja, jossa suurten datamassojen käsittelyä opetetaan kokonaisvaltaisesti. Monet pääaineet antavat tähän kuitenkin jonkin verran valmiuksia. Dataan liittyviä kursseja on tarjolla useissa eri koulutusohjelmissa esimerkiksi Aalto-yliopistossa ja Helsingin yliopistolla”, Huotari toteaa.

Vaikea rekrytointitilanne on johtanut siihen, että yritykset ovat valmiita kamppailemaan nuorista tekijöistä, joilla on jo osaamista moderneista teknologioista. Esimerkiksi suuryritykset OP, Elisa, Fortum ja Elo ovat yhdistäneet voimansa ja järjestävät aTalent Recruitingin kanssa Data 360 -tapahtuman dataosaajien tavoittamiseksi eri puolilta yliopistokenttää. Tapahtumaan on esikarsittu 50 Suomen lupaavinta analytiikasta, koneoppimisesta ja big datasta innostunutta opiskelijaa ja valmistunutta.

Tapahtumassa osallistujat osallistuvat yritysten järjestämiin haasteisiin, joissa he pääsevät paitsi ratkaisemaan ongelmia, myös tutustumaan yritysten kulttuuriin ja tuleviin työkavereihin.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja median vierailut tapahtumaan (pe 27.10.):

aTalent Recruiting on Aalto-yliopiston alumni- ja opiskelijajärjestöjen omistama rekrytointiyritys, joka auttaa yrityksiä hyödyntämään nuorten ammattilaisten osaamista.