Kun seniorikoodarit ovat loppuneet, on nuorissa osaajissa tulevaisuus

Julkaistu 05.02.2019

Pula ohjelmistokehittäjistä on suomalaisissa yrityksissä kova. Koska seniorikoodarit ovat jo töissä, katseet kääntyvät entistä nuorempiin ohjelmisto-osaajiin. Perjantaina 8.2.2019 Helsingissä järjestetään aTalent Recruitingin toimesta jo neljättä kertaa Coding Factory -tapahtuma, jossa uransa alussa olevat koodarit ja työnantajat kohtaavat toisensa erilaisten koodihaasteiden sekä minityöhaastatteluiden merkeissä. Tänäkin vuonna tapahtumassa on mukana merkittäviä alan yrityksiä. Osallistujina on Accenture, Eniram, Epic Games, F-Secure ja Houston.

“Rekrytoimalla rohkeasti nuoria osaajia, yritykset pystyvät kasvattamaan talon sisällä timanttisia kykyjä muuttuviinkin tarpeisiin”, kertoo aTalentin operatiivinen johtaja Outi Mäkinen. Osaajapulan pulan vuoksi yritysten on aika tajuta se, että valmiita osaajia ei välttämättä enää ole vapailla markkinoilla ja heidän houkuttelemisensa työpaikan vaihtoon vaatii työnantajalta joko rahaa tai erinomaista työnantajamielikuvaa.

Työnhaussa tilanne on kääntynyt päälaelleen ja valta onkin siirtynyt rekrytoivilta yrityksiltä koodareille. Erilaisten rekrytointitapahtumien määrä on myös kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Harvemmin perinteiset tapahtumat, joissa yrityksen rekrytoijat seisoskelevat ständiensä takana jakamassa esitteitä, toimivat kuitenkaan tässä kohderyhmässä. Hakijan pitää saada tapahtumaan osallistumisesta muutakin lisäarvoa, kuin ilmaista rihkamaa.

“Osallistujat pääsevät testaamaan taitojaan yritysten järjestämissä interaktiivisissa workshopeissa ja kooditehtävien kautta. Tapahtuma tarjoaa osallistujille erinomaiset puitteet tutustua mahdollisiin tuleviin kollegoihin kasvotusten rennossa ympäristössä, sekä vakuuttaa yritykset omasta potentiaalistaan pikahaastatteluissa”, Mäkinen lisää. Tällainen konkreettinen tekeminen, yhdessä oppiminen ja verkostoituminen vertaisten sekä yrityksissä työskentelevien koodareiden kanssa kiinnostavat näitä nuoria ammattilaisia. Tätä tukee myös aTalentin syksyllä 2018 julkaiseman rekrytointitutkimuksen tulokset, joiden mukaan nuoria ammattilaisia kiinnostaa mahdollisuudet tutustua mahdolliseen tulevaan työyhteisöön tarkemmin.

Rekrytointi on toki tapahtuman ensisijainen tavoite ja on myös käynyt niin, että osaajille on tarjottu töitä suoraan jo itse tapahtumassa. Nopeus on valttia. Coding Factoryn on kuitenkin myös työnantajille erinomainen tapa rakentaa omaa työnantajamielikuvaansa pitkäjänteisesti tässä halutussa kohderyhmässä. “Hyvällä työnantajakuvalla on suuri merkitys yrityksille. Sen avulla yritykset voivat vähentää rekrytointiensa kustannuksia, helpottaa ja nopeuttaa rekrytointejaan sekä parantaa omaa kilpailuykykyään työmarkkinoilla”, Mäkinen listaa.

Lisätietoja: aTalent Recruiting, Outi Mäkinen, COO, +358 50 466 4795, outi.makinen[ät]atalent.fi

Rekrytointitutkimus 2018: https://atalent.fi/rekrytointitutkimus-2018

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen