TIEDOTE 27.01.2017

Työmarkkinat päälaellaan: Coding Factoryssa it-alan nuoret talentit haastattelevat työnantajia

Julkaistu 27.01.2017

Kun it-osaajien tarve on kova ja seniorikoodarit jo töissä, katseet kääntyvät entistä nuorempiin tekijöihin. Jo uransa alussa olevilla it-alan osaajilla tai opiskelijoilla on usein varaa valita useista työnantajista. aTalentin Coding Factory kerää eri korkeakouluista tulleen 245 hakijan joukosta yhteen 50 nuorta koodaria, joista yritykset pyrkivät rekrytoimaan sopivimmat itselleen.

Valta työnhaussa on tällä hetkellä koodareilla. Suuri osa yrityksistä hakee ohjelmistokehittäjiä jatkuvalla syötöllä ja olisi valmis ottamaan sisään niin monta kuin osaavia tekijöitä löytyy. Myös perinteiset toimialat huomaavat tarvitsevansa it-osaamista entistä enemmän. Tämä on kääntänyt koodareiden työmarkkinat päälaelleen verrattuna perinteiseen työnhakuun: moni vähänkään kokenut tekijä saa töitä, mikäli jaksaa vastata rekrytoijien puheluihin.

Nuorten korkeakoulutettujen rekrytointiin erikoistuneen aTalentin rekrytointijohtaja Outi Mäkisen mukaan tämä asettaa ison haasteen yritysten rekrytoinnille.

Koska kilpailu on kovaa, moni toivoo erottuvansa jollain tavalla joukosta. Tarvetta uudenlaiselle työnhaulle on myös hakijoiden puolelta. Rekrytointitutkimuksemme mukaan nuoret työnhakijat toivoivat parempaa tutustumista työyhteisöön sekä itse työtehtäviin esimerkiksi kokeilupäivän muodossa”, Mäkinen sanoo.

Joukko Suomen IT-alan eturintaman yrityksiä onkin lyöttäytynyt yhteen aTalentin kanssa ja kehittänyt tapahtumakonseptin, jonka tarkoituksena on tuoda yhteen nuoret koodarit sekä tarjota mahdollisuus aidoille kohtaamisille. Tapahtumassa ovat tänä vuonna mukana Futurice, F-Secure, Qvik, RELEX ja Solita.

”Haluamme tarjota sekä talenteille että yrityksille mahdollisuuden tutustua toisiinsa syvemmin. Monesti rekrytointiprosessit voivat olla hyvin jäykkiä ja yksipuoleisia, eivätkä kandidaatit saa yrityksestä aidointa mahdollista kuvaa”, Outi Mäkinen jatkaa.

Coding Factory koostuu workshopeista, jossa osallistujat pääsevät kerralla tutustumaan eri yritysten tarjoamiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin konkreettisen tekemisen kautta.

Iltapäivän aikana osallistujat pääsevät testaamaan taitojaan yritysten järjestämissä interaktiivisissa workshopeissa ja kooditehtävien kautta. Tapahtuma tarjoaa osallistujille erinomaiset puitteet tutustua mahdollisiin tuleviin kollegoihin kasvotusten rennossa ympäristössä sekä jutella minihaastatteluiden muodossa” Mäkinen kertoo.

Coding Factory järjestetään pe 27.1. Helsingissä. Tapahtuma herätti paljon kiinnostusta, mikä kertoo selvästä kysynnästä uudenlaisille rekrytointitavoille. Tapahtumaan saatiin 245 hakijaa, joiden joukosta 50 valikoitui mukaan. Tapahtumaan haettiin vapaavalintaisilla dokumenteilla, esimerkiksi oman GitHub-profiilin avulla. Lisäksi moni hakija näytti osaamistaan tapahtumaa varten kehitetyn kooditestin avulla.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja median osallistumiset tapahtumaan:

aTalent Recruiting on Aalto-yliopiston alumni- ja opiskelijajärjestöjen omistama rekrytointiyritys, joka auttaa yrityksiä hyödyntämään nuorten ammattilaisten osaamista.