Palvelut yrityksille

Employer branding

Työnantajamielikuva lyhyesti

Työnantajamielikuva eli employer brand tarkoittaa kaikkia henkisiä, taloudellisia ja käytännöllisiä etuja tai heikkouksia, jotka nykyiset työntekijät ja potentiaaliset työnhakijat assosioivat yritykseesi.

Työnantajakuvaa kannattaa kehittää mikäli työnhakijat eivät tunne yritystäsi tai rekrytointiprosessi ei tuota toivottuja tuloksia. 

Ota yhteyttä niin kerromme lisää.

aTalent rakensi nopealla aikataululla Business Finlandin työnantajamielikuvan näköisen rekrytointikampanjan, jolla tavoitettiin juuri meille sopivat hakijat. Yhteistyö heidän kanssa sujui erinomaisesti.

Pilvi Määttänen,

HR Business Partner

@Business Finland

Tyytyväisiä asiakkaitamme

  • solita-atalent

Mitä on työnantajamielikuvatyö eli employer branding?

Mitä työnantajamielikuva tarkoittaa?

Työnantajamielikuva eli employer brand tarkoittaa kaikkia henkisiä, taloudellisia ja käytännöllisiä etuja tai heikkouksia, jotka työntekijät assosioivat tiettyyn yritykseen. Toisin sanoen työnantajamielikuva kertoo yrityksestänne työnantajana, siitä minkälaista teillä on olla töissä, mitä yrityksenne työntekijät tekevät päivästä toiseen ja mikä heitä motivoi. Tämän lisäksi työnantajamielikuva kertoo siitä mitä osaamista haluatte joukkoonne tulevaisuudessa, mitä tekemään, miten ja miksi?

Mistä asioista työnantajamielikuva muodostuu?

Työnantajamielikuvaan vaikuttaa suuri määrä yrityksen sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, kuten mitä nykyiset työntekijänne kertovat ystävilleen tai perheelleen, mitä nettisivuillanne tai yrityksen sosiaalisessa mediassa lukee tai ei lue ja mitä tietoa media välittää yrityksestänne. 

Mitä on työnantajamielikuvatyö eli employer branding?

Työnantajamielikuvatyö eli employer branding tarkoittaa yritysten käytössä olevia toimenpiteitä, joiden avulla ne pyrkivät tietoisesti muovaamaan omaa työnantajamielikuvaansa.

Tutkimus Nuorten ammattilaisten valmiuksista työelämässä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen

Miksi työnantajamielikuvaan kannattaa panostaa?

Työnantajamielikuvalla viestit mitä osaamista tarvitsette.

Tutkimusten mukaan hyvä työnantajamielikuva on ratkaisevassa roolissa rekrytoinnin onnistumisen kannalta. Hyvin toteutettuna työnantajamielikuva viestii siitä miltä yrityksen arki oikeasti näyttää, ketä yrityksessä työskentelee ja missä tehtävissä. Rehellinen ja läpinäkyvä viestintä auttaa potentiaalisia työnhakijoita päättämään onko yrityksenne juuri se mitä hän etsii. 

Onnistunut työnantajamielikuva houkuttelee parhaat osaajat

Työnhakijat eivät enää valitse työpaikkaa pelkän palkan pohjalta. Työn ja arjen rajan hämärtyessä, työnhakijat odottavat yrityksen tarjoavan taloudellisten etujen ohella muita henkisiä ja käytännön tason etuja. Onnistunut työnantajamielikuva viestii potentiaalisille työnhakijoille selvästi mitä yrityksellänne on tarjota ja millä ehdoin. Ne jotka onnistuvat tässä, onnistuvat myös houkuttelemaan parhaat työnhakijat.

Hyvä työnantajamielikuva madaltaa vaihtuvuutta ja parantaa yrityksen tulosta

Rekrytointi on aina suuri investointi. Sen kustannukset eivät sisällä vain rekrytointiprosessiin käytettyjä työtunteja ja markkinointimateriaalin hintaa vaan myös työntekijöiden perehdyttämisen ja mahdollisen uusintarekrytoitoinnin kustannukset. Koska onnistunut työnantajamielikuva auttaa houkuttelemaan parhaat työnhakijat ja toisaalta vähentää virherekrytointien määrää, sen ROI voidaan mitata rekrytoinnin madaltuneina kokonaiskustannuksina.

Miksi työnantajamielikuvaan kannattaa panostaa? (TLDR):

    • Rekrytoinnin onnistuminen on todennäköisempää
    • Hyvä työnantajamielikuva madaltaa vaihtuvuutta
    • Hyvä työnantajamielikuva madaltaa henkilöstökustannuksia ja HR:n rekrytointiin käyttämää aikaa

Testimoniaalit

Mitä asiakkaamme sanovat palveluistamme

aTalent rakensi nopealla aikataululla Business Finlandin työnantajamielikuvan näköisen rekrytointikampanjan, jolla tavoitettiin juuri meille sopivat hakijat. Yhteistyö heidän kanssa sujui erinomaisesti.

Pilvi Määttänen, HR Business Partner

@Business Finland

Lue case study

Yhteistyö aTalentin kanssa on ollut loistavaa. Toiminta on ammattimaista ja tehokasta, mutta samalla hauskaa ja tiimiin voi aina luottaa. Mikään muu yritys ei löydä meille yhtä sopivia kandeja.

Linda Aro, HR Director

@Hartwall

Lue case study

Tapahtuma sujui jopa paremmin kuin osasin odottaa!

Meri, Recruitment Coordinator

@Nokia

Lue case study

At Kamu we look for passionate and excellent people. aTalent has been instrumental to our growth.

Simon, CEO

@Kamu Ltd

Lue case study

Milloin työnantajamielikuvan kehittäminen kannattaa ulkoistaa?

Kun yrityksenne ei ole tunnettu työnhakijoiden keskuudessa

Työnantajamielikuvaan kannattaa investoida etenkin jos yrityksenne ei ole tunnettu relevanttien työnhakijoiden keskuudessa. Työnantajamielikuvan aktiivinen kehittäminen rakentaa yrityksenne brändiä ja auttaa teitä erottumaan kilpailluilla työmarkkinoilla.

Jos rekrytointiprosessi ei tuota tarpeeksi relevantteja työnhakijoita

Mikäli rekrytointiprosessinne tuottavat liian vähän työnhakijoita, tai työnhakijat ovat epärelevantteja, voi ongelmana olla epäselvä työnantajamielikuva. Tällöin kannattaa harkita oman työnantajamielikuvan ja siitä kertovan viestinnän tarkentamista. 

Kun HR:n aika halutaan käyttää ydinliiketoimintaan

Ulkoistaminen kannattaa mikäli haluatte panostaa yrityksen työnantajamielikuvan kehittämiseen, mutta oman HR-funktion aika tai muut resurssit eivät riitä kaiken itse tekemiseen. 

Ota yhteyttä!

Niklas kertoo mielellään lisää suorarekrytoinnista. Soita ja pyydä tarjousta.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen

Palvelumme yrityksille

Lue lisää työnantajamielikuvasta

Tässä podcastissa kerromme kuinka paljon työnantajamielikuvan kehittäminen maksaa ja miten työnantajamielikuvan kustannukset tulee budjetoida.

Tässä #rekrycast podcastissa käydään läpi mitä työnantajamielikuva tarkoittaa, mistä työnantajamielikuva syntyy ja miten siihen voi vaikuttaa.

Osaavan henkilöstön pysyvyys on kriittistä yrityksen menestykselle. Lue 3 vinkkiä henkilöstön sitouttamiseen, jolla pienennät yrityksesi vaihtuvuutta.

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen