Case study: Nokia Experience

Julkaistu 07.06.2018

Nokia on globaali johtaja verkottuneen maailman teknologioiden kehittämisessä työllistäen henkilöstöä yli sadassa maassa. Turvatakseen vahvan markkina-asemansa myös tulevaisuudessa, Nokian on jatkuvasti rekrytoitava uusia osaajia tukemaan yrityksen kasvua. Nokia Experience oli mahdollisuus teknologia-orientoituneille opiskelijoille  tutustua Nokian R&D -osaston toimintaan sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksiin.

Tulevaisuuden talenttien houkutteleminen yritykseen ei ole aina helppoa. Työmarkkinoiden käännyttyä työnhakijoiden markkinaksi, työnantajien on muutettava toimintamallejaan. Edes Nokian kaltaiset globaalit suuryritykset eivät voi odottaa, että parhaat työnhakijat hakeutuvat heille kuten aikaisemmin. Kova kilpailu parhaista osaajista vaatii uusia toimia. Tämä nousi esiin keskusteluissa Nokian henkilökunnan kanssa:

Vaikka Nokia lukeutuu toimialueensa suurimpiin ja tunnetuimpiin yrityksiin, kilpailu on kovaa. Tämän takia on tärkeää, että löydämme nuoria osaajia viemään meitä eteenpäin yrityksenä.

Employer branding -tapahtuma luomaan dialogia Nokian ja tulevaisuuden talenttien välille

Nokia Experience luotiin vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin. Tapahtuma tarjosi teknologiasta kiinnostuneille opiskelijoille suoran näkymän Nokian R&D -osaston toimintaan ja mahdollisuuden keskustella ja verkostoitua Nokian henkilökunnan kanssa.

Keskity dialogiin ja interaktioon, älä vain yrityksesi myyntiin

Nokialle tapahtuma tarjosi alustan jolla jakaa tietoa yrityksen nykyisistä ja tulevista projekteista sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksista. Vetämällä tapahtuman osallistujat mukaan keskusteluun, Nokian työntekijät onnistuivat luomaan mieleen painuvan kokemuksen yrityksestä kiinnostuneille.

Koska Nokia Experience oli tarkoitettu korkeasti koulutetuille nuorille, oli aTalent luonnollinen kumppani Nokialle. aTalent oli vastuussa tapahtuman konseptoinnista, markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä ilmoittautuneiden esikarsinnasta. Tarkkaan järjestetty esikarsinta tapahtumaan varmisti, että tapahtumaan osallistuneet edustivat Nokian kohderyhmää. Pia Nokian HR:stä tiivisti aTalentin ja Nokian yhteistyön seuraavasti:

Olemme halunneet tehdä yhteistyötä aTalentin kanssa ja saimme tätä varten mahdollisuuden käyttää Executive Experience Centeriä. Meillä on myös suuri määrä kiinnostavia työmahdollisuuksia auki ja tämä oli täydellinen tilaisuus toteuttaa kaikki kolme asiaa kerralla. Kutsuimme suuren määrän loistavia opiskelijoita ja kerroimme heille mitä Nokialla tapahtuu juuri nyt.

Interaktio luo kiinnostusta, kiinnostus sitouttaa työntekijän työhön

Nokian edustajat kokivat, että Nokia Experience tarjosi heille erinomaisen mahdollisuuden keskustella opiskelijoiden kanssa tulevaisuuden työtehtävistä. Myös tapahtuman osallistujat painottivat, että tapahtuma oli samaan aikaan informatiivinen ja innostava. Moni ilmoitti hakevansa Nokian tehtäviin tapahtuman innostamana. Yksi osallistuja tiivisti kokemuksen seuraavasti:

Sain yksintyiskohtaista tietoa minua kiinnostaneesta tehtävästä Nokian johtajilta. Huomenna lähetän CV:ni kahta kiinnostavaa tehtävää varten. Toivon että osallistuminen tapahtumaan nopeuttaa haastatteluun pääsyä.

Nokian linjapäällikkö Tarja koki, että he onnistuivat herättämään usean opiskelijan kiinnostuksen. Hän jää odottamaan pikaista tuottoa investoinnilleen tapahtuman jälkeen:

Meillä oli monta hyvää keskustelua osallistujien kanssa ja he esittivät paljon hyviä kysymyksiä. Tapahtuma sujui jopa paremmin kuin osasin odottaa! Nyt odotamme tietysti tulevia hakemuksia ja haastatteluita!

Työnantajamielikuvalla on vaikutus sidosryhmiisi.

Nuoret osaajat ovat nykyään hyvin herkkiä hylkäämään yritykset, jotka eivät herätä tunteita sidosryhmissään. Nokia Experience suunniteltiin luomaan pitkäaikaisia suhteita Nokian ja osallistujien välille. Vaikka kaikki osallistujat eivät päätyisi työsuhteeseen, he saattavat olla tulevaisuuden partnereita, ostajia ja päättäjiä, joilla on vaikutusvaltaa Nokian menestykseen. Employer branding on loistava työkalu positiivisen mielukuvan luomiseen. Sillä takaat menestyksen pitkällä aikavälillä.

Haluatko jutella lisää employer brandingista?

Tiara vastaa mielellään kysymyksiisi employer branding -palveluistamme.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen