Tänä vuonna käynnistynyt Tulevaisuuden Fennia -muutoshanke tähtää alan parhaaseen asiakaskokemukseen: yhdessä Salesforcen ja Accenturen kanssa toteutettavan projektin keskiössä on asiakaslähtöisyyden lisäksi digipalvelujen keskittäminen yhdelle alustalle. Keväällä hankkeessa tuoteomistajana (product owner) aloittanut Meri Aaltonen kertoo kokemuksistaan.
Käytössä koko pilvipalveluiden kirjo
Aaltonen työskentelee hankkeessa erityisesti markkinoinnin automaatiotyökalujen ja asiakassitouttamisen parissa.
“Asiakassitouttaminen eli customer engagement pitää oikeastaan sisällään kaikki Fennian asiakaskohtaamiset. Tulevaisuuden Fennia -hankkeessa tämä tarkoittaa sitä, että mietin yhdessä bisnespuolen kanssa, mistä asiakaskohtaamisista tahdomme tarkempaa tietoa,” Aaltonen kertoo.
Tämä tarkoittaa käytännössä tietoa siitä, millaisia kosketuspisteitä yksittäisellä asiakkaalla on ollut Fenniaan. Tieto siitä, millaisia vakuutuksia tai korvauksia asiakkaalla on, on toki helposti saatavilla, mutta hankkeessa keskitytään tutkimaan esimerkiksi sitä, mitä asiakas tekee Fennian verkkosivuilla ja minkä palveluiden tai ihmisten parissa hän on asioinut.
“Minun roolini on varmistaa se, että näiden kohtaamispisteiden seuraaminen on teknisesti mahdollista,” Aaltonen kertoo.
Fennian kanssa hanketta toteuttaa muun muassa asiakkuudenhallintajärjestelmistään tunnettu Salesforce, jolta Fennia on ostanut laajan kirjon pilvipalveluita. Näitä ohjelmia Aaltonen hyödyntää päivittäisessä työssään.
“Erityisesti käytän Marketing Cloud -nimistä ohjelmistokokonaisuutta. Tulen käyttämään työssäni myös Salesforcen tarjoamia korvaus- ja vakuuttamispuolen pilvipalveluita, eli työskentelen laajan Salesforce -tuoteperheen tuotteiden parissa. Työni kannalta on tärkeää, että ymmärrän myös vakuuttamis- ja korvauspuolen ohjelmiston toimintalogiikan, jotta ymmärrän myös näitä asiakaskohtaamispisteitä ja voin hyödyntää niitä markkinoinnin puolella,” Aaltonen kertoo.
Fennian leivissä konkarikin oppii uutta
Aaltonen kuuli nykyisestä työpaikastaan ensi kertaa selaillessaan Salesforce Suomi -blogia. Salesforce esittelee usein webinaareissaan uusimpia asiakascaseja sekä niihin liittyviä toiminnallisuuksia.
“Kuulin tätä kautta Fennian tulevasta muutoshankkeesta, ja innostuin hakemaan paikkaa. Pesti vaikutti yhdistelevän jo osaamiani asioita ja sellaisia juttuja, mistä halusin oppia lisää – kokonaisuudessaan paketti on ollut älyttömän mielenkiintoinen mahdollisuus tällaiselle teknologian ja bisneksen välimaastossa olevalle puolinörtille,” Aaltonen sanoo.
Aaltosella oli jo vuosikymmenen kokemus Salesforce -tuoteperheen eri tuotteiden kanssa työskentelystä. Hän on kuitenkin päässyt oppimaan Fennian leivissä runsaasti uutta.
Kansainvälinen, ainutlaatuinen ympäristö IT-osaajalle
Uusien teknologiaratkaisujen lisäksi Fenniassa Aaltonen kiittää kansainvälistä ilmapiiriä.
“Tämän hankkeen parissa on Fennian väen lisäksi myös Accenturen ihmisiä ympäri maailmaa, ja meininki on kansainvälistä – ja koko ajan rekrytoidaan uusia ihmisiä hankkeen pariin,” Aaltonen kertoo.
Aaltosen mielestä hanke tarjoaa IT-alan osaajalle ainutlaatuisen aitiopaikan pankki- ja vakuutusalan digitalisoitumiseen.
“Perinteisillä aloilla nämä hommat on aiemmin hoidettu aika raskailla järjestelmillä, joiden kehittäminen on ollut kankeaa ja työlästä. Pääsen työssäni katsomaan aitiopaikalta sitä, miten kehittäminen tehdään nyt ja tulevaisuudessa ketterästi pilvipalveluissa,” Aaltonen kertoo.
“On etuoikeus päästä viemään tällaista valtavaa murrosta eteenpäin. Fennian tapaus on erityislaatuinen myös sen takia, että on kansainvälisestikin uutta, että yksi yritys ottaa kerralla käyttöön laajan Salesforce -teknologiakokonaisuuden. Ihmiset täällä ovat tosi innostuneita siitä, että ollaan tekemässä yhdessä jotain ihan täysin uutta,” Aaltonen summaa.
Lue lisää Tulevaisuuden Fennia -hankkeesta ja katso alta tämän hetken avoimet työpaikat.