Slutrakan för studierna i Jyväskyläs universitet kom emot lite väl snabbt för Maiju förra hösten. Som en snart utexaminerad informationsteknikmagister tänkte hon frenetiskt var hon skulle hitta första arbetsplatsen inom hennes bransch, IT. Hon hörde av sin vän om den öppna positionen hos Tieto och bestämde sig för att kolla närmare på den. Tieto var via studierna redan bekant som företag och när hon märkte att Customer Support Specialistens arbetsbeskrivning och krav var en fullträff för henne fattades bara en sak: skrivandet av ansökan.
Långt borta, men ändå så nära
Maiju hade alltid velat jobba utomlands och tack vare studierna tycke hon sig vara färdig att ta emot första arbetsplatsen inom IT-branschen. Trots att Tallinn bara är några timmar med färja från Finland hade Maiju vissa baktankar gällande mottagandet av positionen. Efter fyra första månaderna kunde hon inte vara mer säker om det stora steget hon tagit. Tack vare positionen har hon lyckats slå så många flugor på en smäll att frågorna runt flytten är ett minne blått. Även om rötterna är starkt fast i Jyväskylä har blodet dragit till den internationella karriären redan länge. Tieto och Tallinn har skapat till Maiju den perfekta basen för den internationella karriärens första steg. En global organisation, multikulturellt team och Tallinn som hemvist har som kombination skapat en språngbräda som Maiju aldrig hade kunnat förvänta sig.
Tietos stöd hjälpte i början
Tieto har stött, enligt Maiju, i varje steg, med allt från flytten vidare. För Maiju var hittandet av lägenhet och skapandet av det nya nätverket i Tallinn de största frågetecknen. Som tur försvann dessa väldigt snabbt. Tieto hjälpte Maiju att hitta en hyreslägenhet och via kollegerna hittade hon snabbt till den sociala sidan av Tallinn. Maiju tycker att Tallinn är en ”tillräckligt stor huvudstad”, var man med hjälp av stort utbud på restauranger och caféer har kunnat idka ett aktivt socialt liv. Eftersom priserna, jämfört med Finland, är låga har matupplevelserna varit ”trevligt billiga”. Maiju upplevde samma positiva prischock när hon sökte efter lägenheter – eller när hon steg på den allmänna trafiken som är gratis för Tallinns invånare.
Internationell funktion redan på andra sidan Finska viken
Maiju rekommenderar Tietos kundserviceroll till vilken som helst studerande som är intresserad av IT-branschen. I sitt arbete är hon ofta första och sista kontakten till kunden från Tietos sida. Detta upplever hon som en ytterst viktig faktor för organisationen. Arbetsdagarna följer aldrig samma formel, utan nästan varje dag upplever Maiju att hon lär sig något nytt. Som Customer Support Specialist är Maiju i kontakt med många av Tietos kunder och experter inom organisationen och via detta har IT-branschen snabbt blivit ett vant spelbräde för henne. Detta ser hon som en stor nytta till den karriären som har påbörjats i Tallinn. Redan från början har man från Tietos sida uppmuntrat alla till individuell utveckling och berättat om de existerande karriärmöjligheterna inom organisationen.
Tieto erbjuder med denna arbetsplats både den välkända utsiktsplatsen och traditionella språngbrädan till en internationell karriär. Som viktigaste faktorerna lyfter Maiju fram hennes modiga och fördomsfria attityd, för med hjälp av den slipper hon redan långt. Att arbeta i Tallinn är inte endast lärorikt från den internationella vinkeln. Maiju tycker nämligen också att hon lärt sig mycket om sig själv och redan efter 4 månader ser hon världen i et helt nytt ljus. Ibland måste man helt enkelt fara långt bort för att se nära och enligt Maiju kunde man inte ha hittat e bättre chans för detta än Tieto!
Söker du också efter nya möjligheter och internationell erfarenhet intresserar dig? Tieto söker nu till Tallinn kundserviceproffs. Ansökningstiden har slutat.