Case study
Smartly.ioNokia Experience
Nokia on globaali johtaja verkottuneen maailman teknologioiden kehittämisessä työllistäen henkilöstöä yli sadassa maassa. Turvatakseen vahvan markkina-asemansa myös tulevaisuudessa, Nokian on jatkuvasti rekrytoitava uusia osaajia tukemaan yrityksen kasvua. Nokia Experience oli mahdollisuus teknologia-orientoituneille opiskelijoille tutustua Nokian R&D -osaston toimintaan sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksiin.
Haaste
Vaikka Nokia on yksi maailman tunnetuimmista brändeistä, tulevien osaajien löytäminen ja sitouttaminen ei ole aina helppoa.
Ratkaisu
Nokia Experience oli aTalentin ja Nokian yhdessä kehittämä tapahtumakonsepti, jonka tarkoituksena oli tutustuttaa tulevia tekniikan alan huippuja Nokian R&D yksikön toimintaan.
Tulevaisuuden talenttien houkutteleminen yritykseen ei ole aina helppoa. Työmarkkinoiden käännyttyä työnhakijoiden markkinaksi, työnantajien on muutettava toimintamallejaan. Edes Nokian kaltaiset globaalit suuryritykset eivät voi odottaa, että parhaat työnhakijat hakeutuvat heille kuten aikaisemmin. Kova kilpailu parhaista osaajista vaatii uusia toimia. Tämä nousi esiin keskusteluissa Nokian henkilökunnan kanssa:
Employer branding -tapahtuma luomaan dialogia Nokian ja tulevaisuuden talenttien välille
Nokia Experience luotiin vastaamaan edellä mainittuihin haasteisiin. Tapahtuma tarjosi teknologiasta kiinnostuneille opiskelijoille suoran näkymän Nokian R&D -osaston toimintaan ja mahdollisuuden keskustella ja verkostoitua Nokian henkilökunnan kanssa.
Keskity dialogiin ja interaktioon, älä vain yrityksesi myyntiin
Nokialle tapahtuma tarjosi alustan jolla jakaa tietoa yrityksen nykyisistä ja tulevista projekteista sekä tulevaisuuden työmahdollisuuksista. Vetämällä tapahtuman osallistujat mukaan keskusteluun, Nokian työntekijät onnistuivat luomaan mieleen painuvan kokemuksen yrityksestä kiinnostuneille.
Koska Nokia Experience oli tarkoitettu korkeasti koulutetuille nuorille, oli aTalent luonnollinen kumppani Nokialle. aTalent oli vastuussa tapahtuman konseptoinnista, markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä ilmoittautuneiden esikarsinnasta. Tarkkaan järjestetty esikarsinta tapahtumaan varmisti, että tapahtumaan osallistuneet edustivat Nokian kohderyhmää.
Pia Nokian HR:stä tiivisti aTalentin ja Nokian yhteistyön seuraavasti:
Interaktio luo kiinnostusta, kiinnostus sitouttaa työntekijän työhön
Nokian edustajat kokivat, että Nokia Experience tarjosi heille erinomaisen mahdollisuuden keskustella opiskelijoiden kanssa tulevaisuuden työtehtävistä. Myös tapahtuman osallistujat painottivat, että tapahtuma oli samaan aikaan informatiivinen ja innostava. Moni ilmoitti hakevansa Nokian tehtäviin tapahtuman innostamana. Yksi osallistuja tiivisti kokemuksen seuraavasti:
Nokian linjapäällikkö Tarja koki, että he onnistuivat herättämään usean opiskelijan kiinnostuksen. Hän jää odottamaan pikaista tuottoa investoinnilleen tapahtuman jälkeen:
Työnantajamielikuvalla on vaikutus sidosryhmiisi.
Nuoret osaajat ovat nykyään hyvin herkkiä hylkäämään yritykset, jotka eivät herätä tunteita sidosryhmissään. Nokia Experience suunniteltiin luomaan pitkäaikaisia suhteita Nokian ja osallistujien välille. Vaikka kaikki osallistujat eivät päätyisi työsuhteeseen, he saattavat olla tulevaisuuden partnereita, ostajia ja päättäjiä, joilla on vaikutusvaltaa Nokian menestykseen. Employer branding on loistava työkalu positiivisen mielukuvan luomiseen. Sillä takaat menestyksen pitkällä aikavälillä.
Kiinnostuitko työnantajamielikuvan kehittämisestä?
Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä tai pyydä tarjous!