Kiikarissa kasvu ja kehitys

03.05.2019 | Linda Grönlund | 4 min luettava

Patruunaliiketoimintayksikön vetäjä Aki Suvilahti ja tuotekehityspäällikkö Miikka Tamminen ovat molemmat päätyneet alunperin Sakolle tekemään lopputyötään. Tamminen on aloittanut Sakolla 2008 ja Suvilahti 2013. Molemmilla on jo pitkä ura Sakolla takanaan, mutta mikä on Sakon työntekijöiden viihtymisen salaisuus?

Suvilahti tutustui Sakoon kouluprojektin myötä. Sako osallistui Aalto yliopiston Design Factoryyn, jossa opiskelijat hakivat eri yritysten projekteihin. Suvilahti pääsi mukaan Sakon projektiin, jossa suunniteltiin uudenlaista turvajärjestelmää metsästysaseeseen, mistä saatiinkin onnistunut prototyyppi aikaiseksi. “Projektin seurauksena pääsin tekemään diplomityötäni Sakolle”, Suvilahti kertoo. Tamminen taas tutustui Sakoon jo urheiluammuntaharrastuksensa kautta. “Aseet olivat minulle tuttuja jo entuudestaan, joten kun pääsin opiskelemaan teollista muotoilua, tuntui luontevalta yhdistää siviiliosaaminen ammattiosaamiseen, joten päädyin hakemaan Sakolle opinnäytetyöpaikkaa”, Tamminen kertoo.

“Sako tarjoaa työntekijöilleen äärimmäisen hyvät kehittymismahdollisuudet organisaation sisällä.” Suvilahti kertoo

Sako panostaa työntekijöidensä kehittymiseen

Suvilahti sekä Tamminen ovat molemmat tehneet jo pitkän työuran Sakolla useissa eri rooleissa. ”Siirryin valmistuttuani lopputyöntekijästä projektinsinööriksi, jonka jälkeen siirryin tuotepäälliköksi Sako patruunoihin ja nyt olen liiketoimintayksikön vetäjä.“ Suvilahti kertoo. Kehitysmahdollisuuksien lisäksi Sako on luotettava työnantaja, joka tarjoaa mahdollisuuden pitkään uraan sekä kuuntelee työntekijöitään. “Sakolle sopii työntekijä, joka uskaltaa esittää omia ajatuksiaan, mutta ottaa myös muiden mielipiteet huomioon.” Suvilahti kertoo. “On tärkeää myös suhtautua tuotteisiin intohimoisesti, sillä asiakkaammekin tekevät niin. Monelle tuotteemme on henkilökohtaisempi, kuin esimerkiksi auto.” Tamminen lisää.

Sakon työilmapiiri rohkaisee ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja kannustaa innovointiin sekä uuden kokeilemiseen. “Olemme konepaja, mikä tarkoittaa etteivät muutokset alalla tapahdu yhdessä yössä, mutta ala itsessään on ketterä ja vaatii koko ajan uusien työtapojen kehittämistä.” Tamminen kertoo. “Digitalisaatio näkyy myös ase- ja patruunasuunnittelussa, sillä aseisiin on tullut elektroniikka mukaan esimerkiksi erilaisten laukaisumittareiden, turvajärjestelmien ja analytiikan muodossa”, Suvilahti lisää.

Tamminen esittelemässä Tikan asetta, joka on osa Sakon brändiportfoliota.

Kovan kaliiperin osaajia

Sakolla pääsee myös vaikuttamaan eri projekteihin laajalla skaalalla. “Mieleeni on erityisesti jäänyt tarjouskilpa Kanadaan, jonka Sako voitti ja pääsimme valmistamaan aseet rangereille.” Suvilahti kertoo. “On myös aina hienoa, kun asiakas tulee kertomaan omasta suhteesta tuotteeseen tai kun saa hyvää asiakaspalautetta”, Tamminen lisää. Sakon slogan “Demand for perfection” on mukana kaikessa toiminnassa. Erityisesti tuotteiden laadukkuuteen ja kuluttajiin panostetaan. “Kuluttajalle pitää tulla se tunne, että hän tietää mitä saa ostaessaan Sakon aseen, eikä tuotteessa ole yllätyksiä.” Tamminen kertoo. Sakon menestyksen salaisuus onkin juuri omien työntekijöiden osaamiseen luottaminen ja laadun takaaminen kuluttajille.

Sako kasvaa kovaa vauhtia ja etsii nyt joukkoonsa uusia osaajia. Jos omaat positiivisen asenteen ja olet tiimihenkinen tekijä, katso Sakon avoimet työpaikat välilehdeltämme ja hae 26.5. mennessä! 

Uutta blogissa

Olli Toivanen halusi työn, jossa voisi yhdistää hänen molemmat koulutuksensa, poliittisen ja taloustieteellisen, ja kun ...

SeaKing on markkinajohtaja omalla alallaan ja omaa yli 30 vuoden kokemuksen catering-järjestelmien suunnittelusta loisto...

Hartwall Ambassadorin tehtävään palkattiin ensimmäinen tekijä vuosi sitten. Uuden roolin sisältöä oli mietitty jonkin ve...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen