Millainen kokemus on Hartwall Career Brewery?

11.01.2021 | Mikko Matikka | 6 min luettava

Suomen virkistävin graduate-ohjelma on täällä taas! Hartwall Career Brewery on vastavalmistuneille tai valmistumisen kynnyksellä oleville tarkoitettu intensiivinen, mutta palkitseva ohjelma. Career Brewery kestää kaksi vuotta, joiden aikana pääset uppoutumaan kahteen eri rooliin ja osaksi kahta eri tiimiä: räätälöidään sinulle paras yhdistelmä markkinoinnin, talouden, myynnin ja tuotannon suunnittelun rooleista. Työpaikka on alusta alkaen vakituinen, ja se jatkuu kahden vuoden jälkeen sinulle sopivassa tehtävässä Hartwallilla.

Heräsikö kiinnostuksesi, mutta haluaisit vielä tietää minkälainen kokemus Career Brewery oikeasti on? Jatka siinä tapauksessa lukemista! Haastattelimme ohjelmaa suorittavia graduateja heidän fiiliksistään Hartwallilla työskentelystä.

Miten urasi Hartwallilla on lähtenyt käyntiin?

Ensimmäisen vuoden graduatet Heikki, Heidi ja Elina aloittivat Hartwall-uransa syksyllä 2020. Heidän mielestään työt ovat olleet sopivan haastavia ja monipuolisia.

Heikki: Olen ravintolakanavan myynnissä, missä teemme yhteistyötä ketjujen ja yksityisravintoloiden kanssa. Työtehtäviini kuuluu periaatteessa kaikki, mitä asiakassuhteeseen voi liittyä aina ensikontaktista liiketoiminnan pitkäaikaiseen kehittämiseen yhdessä asiakkaiden kanssa. Valikoimastamme löytyy satoja erilaisia juomia, joten soveltamisvaraa on!

Heidi: Suunnittelen Hartwallin Lahden panimon PET-pullolinjojen tuotantoa: milloin pullotetaan Novellea, Jaffaa tai vaikkapa Pepsiä. Siinä pitää ottaa huomioon tuotantohenkilökunnan resurssit, materiaalien toimitusaikataulut, myyntiennusteet ja paljon muuta. Lisäksi tuotannossa on oltava juuri oikea määrä tuotteita.

Elina: Junior-tuotepäällikkönä vastaan eri brändituotteiden elämänkaaresta aina ideasta kaupan hyllylle. Väliin mahtuu paljon erilaisia tehtäviä, jotka liittyvät niin markkinointiin kuin projektinhallintaan. Teen samanaikaisesti hommia myös Pepsin myyntikanavanäkyvyyden kanssa.

Kaksi vuotta, kaksi eri roolia

Career Brewery -kokemuksesta ainutlaatuisen tekee mahdollisuus solahtaa kahteen erilaiseen rooliin. Ensimmäisen vuoden päätteeksi graduatet vaihtavat kokonaan uuteen rooliin ja osastoon. Toisen vuoden career breweryläiset Katariina ja Elisa kertovat, että uudet ympäristöt ja vastuualueet täydentävät ensimmäisenä vuonna opittuja taitoja.

Katariina: Ekana vuonna työskentelin Original Long Drinkin junior-tuotepäällikön pestissä. Siihen kuului kaikkea mahdollista pakkaus- ja tuotekehityksen, tapahtumien, mainonnan konseptien, Flow Festival -alueen suunnittelun ja markkinointitoimistojen kanssa tehtävän yhteistyön välillä.

Tokana vuonna tarkoitus oli mennä tekemään festareita. Olemme monien festarijärjestäjien yhteistyökumppani. Juomaratkaisujen lisäksi sparrailemme yhdessä festarijärjestäjien kanssa myös esimerkiksi festareiden käytännön asioita ja miten saisimme luotua kuluttajille vielä suurempia elämyksiä. Tapahtumia ei harmillisesti voitu järjestää, mutta pääsin kehittämään Hartwallin brändien sesonkinäkyvyyttä, eli miten me ja juomamme näkyvät esimerkiksi juhannuksen aikaan tai halloweeninä.

Elisa: Vaihdoin Lahden tuotantoyksiköstä Helsingin pääkonttorille. Uudessa roolissani markkinoinnin junior business controllerina olen päässyt tekemään mm. markkinoinnin investointien seurantaa, tuottamaan analyysejä markkinoinnin tueksi ja osallistumaan budjetointiin.

Miten vaihto sujui ja miten teitä autettiin sopeutumaan uusiin rooleihin?

Elisa: Alkuun tietysti jännitti, koska mulla ei ollut aikaisempaa työkokemusta talouspuolelta. Kyllä se siitä sitten lähti sujumaan, kun hyppäsi rohkeasti syvään päätyyn!

Katariina: Vaihto oli mietitty hyvin ja toisen vuoden fokukseen sai itse vaikuttaa. Kannattaa heti alussa tuoda esiin mikä itseä kiinnostaa ja jutella eri ihmisten kanssa, mikä voisi olla sopiva seuraava rooli.

Miltä roolinvaihto on tuntunut? Mitä hyötyä siitä oli?

Katariina: On tosi hauskaa päästä näkemään eri yksiköitä! Siten on helpompi tuoda uusia ideoita pöytään, kun ymmärtää miten toinen tiimi ajattelee ja priorisoi.

Elisa: Olen päässyt näkemään meidän tuotteet niin tuotantolinjalla kuin numeroina. Kaupallisuus ja liiketoiminta määrittelee sen, mihin tuotannon tekeminen ohjataan. Mahdollisuus oppia niin kaupallinen kuin tuotannollinen näkökulma on eduksi jokaisessa tulevassa työtehtävässäni.

Millaisia kehittymismahdollisuuksia Career Brewery tarjoaa?

Monipuolisen työkokemuksen lisäksi ohjelman valtti on se, että graduatet saavat heti vakituisen pestin Hartwallilta. Tulokkaita ei jätetä sivurooliin, vaan apua ja vastuuta saa sopivassa suhteessa.

Heidi: Sain kattavan perehdytyksen tuotannonsuunnitteluhommiin, ja aion kehittyä roolissani niin pitkälle kuin mahdollista vuoden aikana. Kasvumahdollisuudet ja roolin vaihto vuoden jälkeen on tosi jännittävää ja auttaa pohtimaan, mitä haluan tehdä ohjelman jälkeen Hartwallilla.

Elina: Tuntuu, että täällä olen päässyt töihin isoon liigaan. Markkinointitoimet ja oman työn vaikutukset ovat selkeästi nähtävillä. Samalla kollegoilta oppii koko ajan uutta.

Heikki: Minulle annettiin heti aluksi mentori, jonka mukana kiersin asiakastapaamisissa. Jo ensimmäisellä viikolla sain hoidettavakseni oman asiakkuuden, jonka jälkeen asiakasportfolioni on laajentunut tasaiseen tahtiin. Nykyisin vastuualueeni on yhtä laaja kuin kenellä tahansa muulla myyntitiimissämme. Teemme läheistä yhteistyötä mm. markkinointitiimien kanssa, joten uusia oppeja tarttuu jatkuvasti mukaan eri puolilta taloa.

Katariina: Täällä ihmisillä on todella monipuolista osaamista. Se on talon DNA:ssa, että ihmiset pääsevät näkemään eri yksiköitä ja työskentelemään erilaisissa tehtävissä.

Elisa: Kun hain tähän ohjelmaan, pesti kuulosti todella haastavalta. Onneksi kuitenkin tein sen, sillä tänne pääsemiseen ei lopulta vaadittu taikatemppuja. Se, että osoittaa olevansa valmis oppimaan, kantaa tosi pitkälle!

Millaista on tulla Hartwallille töihin?

Kaikki graduatet ovat yhtä mieltä siitä, että vaikka perehdytykseen panostetaan Hartwallilla paljon, oma aktiivisuus on avain menestykseen. Uteliaisuus kollegoiden ja tiimien tekemisistä palkitaan uusilla mahdollisuuksilla toteuttaa itseään. Tyhmiä kysymyksiä ei tarvitse pelätä.

Katariina: Erityisesti markkinointitiimissä oli tärkeää olla kiinnostunut trendeistä ja pohtia mitä kuluttajat haluaa 10 vuoden päästä. Tyhmät kysymykset ovat parhaita! Ketään ei tuomita siitä, että kysyy lisää, vaan aktiivisuutta arvostetaan.

Heikki: Täällä on lasi aina puoliksi täynnä. Henkeä pidetään yllä auttamalla toisia ja levittämällä hyvää fiilistä. Kaikki kyllä ymmärtää, että kysymyksiä tulee varsinkin alussa.

Elina: Mulla on ollut sellainen mentaliteetti, että jos mua kysytään johonkin mukaan, sanon aina kyllä, vaikka en vielä tietäisi osaanko asiaa täysin. Tekemällä oppii parhaiten ja sen myötä pääsee jatkuvasti mukaan uusiin juttuihin.

Heidi: Olen tehnyt Career Breweryn Instagram-matskua ja markkinointiyhteistyötä ainejärjestöjen kanssa, vaikka olen tuotannossa töissä. Kaikenlaista pääsee tekemään, kun ilmaisee olevansa innostunut asiasta!

Elisa: En olisi ikinä uskonut, että uusia asioita voi oppia näin paljon kahden vuoden aikana. Ihan kuin kävisi koulun pikakelauksella läpi. Ihmiset ympärillä ovat aina valmiita auttamaan. Siten työhön sujahtaa mukaan eikä isoihin saappaisiin astuminen tunnu vaikealta.

Miten vakuuttaisit kaverisi hakemaan Career Breweryyn?

Elina: Ohjelman yhteydessä puhutaan paljon virkistävästä startista. Sitä tämä todellakin on! Pääset aloittamaan haastavissa tehtävissä ja näkemään oman työn jäljet ensimmäisistä viikoista lähtien.

Heikki: Koen houkuttelevaksi sen, että pääsee mukaan moneen, ja monessa roolissa – saat todella monipuolisen osaamisen. Rooleja kierrätetään järkevästi ja yhdessä mietitään, mikä voisi olla seuraava steppi.

Heidi: Hakijan ei tarvitse olla valmis ekspertti. Omalla kiinnostuksella ja halulla oppia uutta pääsee pitkälle, sillä täällä neuvotaan ja ohjataan itselle sopivien asioiden äärelle.

Elisa: Tämä uskomattoman monipuolinen työ. Jos haluat kehittyä ja oppia uutta, niin siihen tarjotaan paljon vaihtoehtoja. Meitä tulokkaita arvostetaan ja porukka juhlii sun kanssa yhdessä, kun saavutat tavoitteesi.

Katariina: Talon visio on helposti allekirjoitettavissa – me tarjotaan ihmisille virkistystä. Uusille graduateille löytyy varmasti oma juttunsa. Saat kaksi huippuroolia, jotka on tarkasti mietitty, sekä vakityöpaikan mielenkiintoisesta ja menestyvästä yrityksestä.

Kuvaile graduate-kokemustasi yhdellä sanalla:

Heikki: Virkistävä.

Heidi: Opettavainen.

Elina: Kiihdyttämö.

Elisa: Monipuolinen.

Katariina: Seikkailu.

Miltä kuulostaa työskentely Suomen virkistävimmässä yrityksessä? Hartwall etsii nyt uusia graduateja vuodelle 2021. Tutustu avoimiin paikkoihin ja hae 31.1.2021 mennessä!

Hae Hartwall Career Breweryyn

Uutta blogissa

Hartwall Ambassadorin tehtävään palkattiin ensimmäinen tekijä vuosi sitten. Uuden roolin sisältöä oli mietitty jonkin ve...

Antti on työskennellyt Hartwallin Lahden tuotanto- ja logistiikkakeskuksessa jo 2000-luvun alkupuoliskolta lähtien. Hän ...

Mira Kujanpää työskentelee Hartwallilla kotimaisten virvoitusjuomien Brand Managerina. Haastattelussamme hän kertoo oman...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen