Mira Kujanpää – mukana suomalaisten ilon hetkissä

07.01.2019 | Mika Räsänen | 5 min luettava

Mira Kujanpää työskentelee Hartwallilla kotimaisten virvoitusjuomien Brand Managerina. Haastattelussamme hän kertoo oman tarinansa Hartwallilla työskentelystä ja miten se alkoi vuonna 2012 trainee-ohjelman kautta.

Mira valmistui Aalto-yliopistosta kaupan strategisen johtamisen ohjelmasta vuonna 2012. Valmistumisen jälkeisiä steppejä ei tarvinnut kauaa miettiä, kun ilmoitus Hartwallin trainee-ohjelmasta tuli vastaan. Brändinä Hartwall tuntui kiehtovalta ja lisäksi ohjelma vaikutti siltä, että valittu henkilö pääsisi todella sisälle taloon. Päämäärätietoisella asenteellaan Mira vakuutti Hartwallin ja näin alkoi puolentoista vuoden mittainen tutustuminen talon eri tiimeihin.

Traineena Mira pääsi tutustumaan puoli vuotta kerrallaan Hartwallin eri toimintoihin. Trainee-ohjelmassa sai kattavan läpileikkauksen talosta. “Alussa en tiennyt vielä millaiseen rooliin haluaisin, joten oli hyödyllistä että trainee-aikana sai jo aika hyvän tuntuman eri toiminnoista ja mitä se jokapäiväinen työ siellä on.”

Trainee-ohjelman aikana Mira työskenteli aluksi myynnin organisaatiossa, sen jälkeen asiakasmarkkinoinnin parissa ja ohjelman viimeiset kuukaudet markkinoinnissa. “Markkinointi tuntui luontevimmalta ratkaisulta opiskelutaustani vuoksi. Ohjelman loputtua siellä avautuikin sopivasti paikka ja pääsin sillä tiellä jatkamaan.”

Ja se tie on tosiaan jatkunut. Vuosien varrella Mira on vastannut muun muassa kotimaisten ja ulkomaisten alkoholituotteiden brändeistä ennen nykyistä rooliaan, jossa hänen työpöydällään on Hartwall Jaffa ja Hartwallin muut kotimaiset virvoitusjuomat.

Mitä Brand Manager tekee?

Työ on monipuolista, itsenäistä ja vastuullista. “Vaikka työ on itsenäistä, niin ei tässä yksin olla. Työtä tehdään monien eri sidosryhmien kanssa”, Mira kertoo.

Yksi merkittävä osa-alue on tulevaisuuden innovaatioiden kehitys, jolloin työtä tehdään yhdessä Hartwallin tuotekehityksen kanssa. “Aina pitää myös varmistaa se kaupallinen aspekti. Ei voi vain miettiä mikä voisi olla kivaa, vaan tärkeä sidosryhmä minulle työssäni on myös meidän myynnin organisaatio”, Mira lisää. Brand Manager myös ohjeistaa myyntiä, miten tuotteiden pitäisi näkyä esimerkiksi myymälöissä ja miten lanseeraukset toteutetaan. Paljon tehdään yhteistyötä mainos- ja mediatoimistojen kanssa, kun mietitään miltä brändi näyttää ja kuulostaa ja millaisissa paikoissa brändi kohdataan. “Työssäni pääsen siis tekemään monipuolisesti strategista työtä kuin myös hands on toimenpiteitä oman tuoteryhmäni parissa”, Mira kiteyttää.

“Työssäni on palkitsevaa se, että saa omat ideat näkyviin ja esille, vaikka siinä onkin paljon työtä. Tässä roolissa pääsee näkemään oman kädenjälkensä.”

Hartwallilla on omanlaisensa henki

Vaikka Hartwall on iso talo ja kokoon usein stereotyyppisesti liitetään tietynlainen jähmeys, pystyy Mira kuitenkin tekemään nopeatempoisessa työssään itsenäisesti päätöksiä. “Tässä roolissa on vapaus tehdä itsenäisiä päätöksiä ja vaikuttaa brändiin, mutta samalla on tietenkin kovat tavoitteet ja vastuu brändin menestyksestä.” Jo taloon tullessaan Mira huomasi, että talossa on hyvä meininki ja ympärille muodostui nopeasti vahva tukiverkosto. “Ihmiset ottivat todella hyvin vastaan ja tuntui että kaikki olivat innoissaan kun uusi työntekijä aloitti talossa. Varsinkin kun traineena on ensisijaisesti tullut oppimaan, oli hienoa huomata, että kaikki halusivat opettaa ja perehdyttää”, hän muistelee. Alusta asti Miralle syntyi tunne, että hän ei ole vain väliaikainen resurssi, vaan hänet halutaan pitää talossa ja hänestä todella halutaan tehdä tulevaisuuden osaaja.

Vaikka vuosien varrella on tullut isojakin muutoksia esimerkiksi yritysostojen myötä, Mira kuvailee Hartwallia kuitenkin vakaaksi toimijaksi. “Muutoksen rinnalla on säilynyt aina tietynlainen Hartwall-henki. Historiastamme löytyy perheyhtiön tausta ja sen lisäksi Hartwallilla on vahvat arvot ja hauskat brändit. Nämä houkuttelevat varmasti myös tietynlaisia ihmisiä tänne töihin.”

Vaikka asiat tehdään kunnolla, niin töitä voi tehdä pilke silmäkulmassa eikä kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti. Ilon näkyminen työnteossa on säilynyt läpi vuosien muutoksista huolimatta. Yhteisöllisyys ja avoimuus työkavereiden kesken kuuluvat myös talon henkeen.

Vaikka Hartwall ei olekaan suomalaisessa omistuksessa, niin toimintatapojen ja yrityskulttuurin osalta Mira kuvailisi kuitenkin yritystä suomalaiseksi: “Meillä on täällä matala hierarkia ja tarvittaessa olemme valmiita myös muuttamaan asioita melko nopeasti, kun huomataan ettei jokin toimi.” Kuluttajatuotteiden parissa toimiessa pitää yrityksen olla ajan hermolla, kehittyä, uudistua ja olla valmis miettimään mitä kuluttajat haluavat vuoden tai viiden vuoden päästä.

Hartwall Career Brewery antaa mahdollisuuden tutustua eri työtehtäviin

Hartwallilla toteutettiin alkuvuodesta 2019 graduate-ohjelma, Hartwall Career Brewery, jonka tavoite ja sisältö muistuttavat Miran omaa trainee-aikaa. Kenelle Mira suosittelisi tällaista ohjelmaa?

“Suosittelen ehdottomasti hakemaan, jos olet kiinnostunut toimialasta, brändien kanssa työskentelystä sekä nopeasti muuttuvasta kuluttajabisneksestä.” Vaikka töitä pitää varautua tekemään paljon, voi olla myös varma siitä, että ohjelman avulla oppii paljon uutta ja pääsee mukaan porukkaan, jossa on hyvä henki ja tekemisen meininki. “Juomabisnes on hauska ala. Olemme kuitenkin nautintobisneksessä ja osana suomalaisten juomahetkissä, jotka ovat usein tärkeitä, positiivisia ja hauskoja.”

Aikaisemmin olemme julkaisseet blogissamme myös muiden Hartwallilaisten tarinoita. Blogitekstit löydät alta!

Sanna Valtanen, Junior Controller

Antti Linna, projektipäällikkö

Uratarinoita Hartwallilta

Hartwall Ambassadorin tehtävään palkattiin ensimmäinen tekijä vuosi sitten. Uuden roolin sisältöä oli mietitty jonkin ve...

Antti on työskennellyt Hartwallin Lahden tuotanto- ja logistiikkakeskuksessa jo 2000-luvun alkupuoliskolta lähtien. Hän ...

Stereotypiat istuvat tiukassa
Vanha stereotypia controllereista on nimensä mukainen: he ovat taloudellisten arvioiden p...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen