Suorarekrytointi aTalentin silmin

21.04.2017 | Mika Räsänen |

Mitä suorarekrytointipalvelu tarkoittaa?

Suorarekrytointi on vuokrauksen ohella rekrytointiyritysten yleisimpiä palvelumuotoja. Siitä huolimatta tässäkin palvelussa on yrityskohtaisia eroja. aTalentin tarjoamaan suorarekrytointipalveluun sisältyy koko rekrytointiprosessi, joka alkaa useimmiten haettavien työntekijöiden profiilien määrittelystä ja päättyy sopivimpien kärkikandidaattien esittelyyn asiakkaalle. Suorarekrytointia ei pidä virheellisesti sekoittaa suorahakuun (headhunting), joka taas on täysin omanlaisensa palvelumuoto.

Milloin suorarekrytointi on hyvä vaihtoehto?

Suorarekrytointia käytetään yleisimmin silloin, kun tavoitteena on saada yritykseen työntekijä pidemmäksi aikaa. Suorarekrytoidun henkilön ei kuitenkaan tarvitse olla täysipäiväinen voimavara, ja niinpä tämä palvelumuoto soveltuu oivallisesti myös osa-aikaisten ja kesätyöntekijöiden löytämiseen.

Asiakkaan tarpeiden palveleminen oikealla tavalla on tärkeää

Silloin tällöin asiakasyrityksen edustaja mainitsee, ettei usko ulkopuolisen rekrytointikumppanin pystyvän hoitamaan monimutkaista rekrytointiprosessia asiakasyrityksen odottamalla tavalla. Erityisesti suorarekrytointien tapauksessa huolenaihe on ymmärrettävä, sillä nimenomaan tässä palvelumuodossa investoidaan paljon yhteen työntekijään kerralla. Suorarekrytointipalvelussa korostuukin asiakkaan tarpeiden syvällinen ymmärtäminen sekä asiakkaan ja rekrytointiyrityksen tiivis yhteistyö. Tässä aTalent on onnistunut erittäin hyvin.

Asiakkaan tarpeita vastaava rekrytointiprosessi

aTalentilla on paljon kokemusta rekrytointiprosessin sopeuttamisesta vastaamaan asiakkaan tarpeita. Hyvänä esimerkkinä tällaisesta yhteistyöstä on Success Clinicin kanssa toteutettu rekrytointi, jossa aTalentin hoitamasta rekrytointiprosessista muokattiin yhdessä asiakkaan kanssa sellainen, joka parhaiten palveli asiakkaan intressejä. Tämä rekrytointiprosessi poikkesi vakiokaavaisesta esimerkiksi siten, että hakijoille teetettiin Success Clinicin toiveiden mukainen Excel-testi. Sopivia kandidaatteja löytyi prosessin avulla useita ja asiakasyrityksemme Success Clinic oli erittäin tyytyväinen niin työntekijään kuin palvelun laatuun.

 

 

Suorarekrytointipalvelun riskit asiakkaalle minimaaliset

aTalentin suorarekrytointipalveluun sisältyy 4 kuukauden tyytyväisyystakuu. Mikäli asiakasyritys ei jostain syystä olisi tyytyväinen rekrytoimaansa työntekijään, tai työntekijä irtisanoutuu, etsii aTalent maksutta uuden työntekijän tilalle.

Teksti on päivitetty versio vuonna 2014 blogissamme julkaistusta tekstistä.

Haluatko kuulla lisää?

Jesse vastaa mielellään kysymyksiisi suorarekrytointiin liittyen - ota yhteyttä!

Hyväksyn Tietosuojaselosteen

Uutta blogissa

Suomella on kova koodaripula. Kuuntele #rekrycast podcast jossa keskustellaan siitä, miten yritykset voivat auttaa koodaripulan ratkaisemisessa.

Suomella on valtava pula koodareista. Kuuntele #rekrycast podcast, jossa keskustellaan siitä miten yritykset voivat auttaa ongelman ratkaisussa.

Yritykset tekevät kaikkensa pitääkseen asiakkaansa ja sidosryhmänsä tyytyväisenä. Sama pitäisi tehdä työnhakijoille.

Kukaan ei halua suututtaa asiakkaita tai muita tärkeitä sidosryhmiä. Miksi yritykset eivät kohtele työnhakijoita samoin? Lue lisää työnantajamielikuvan rakentamisesta rekrytointiprosessilla.

Neljä syytä panostaa työnantajakuvan kehittämiseen.

Hyvin rakennettu ja houkutteleva työnantajamielikuva on investointi. Lue 4 syytä panostaa työnantajamielikuvan kehittämiseen.

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen