LinkedIn-profiilin 5 eri tasoa

12.02.2019 | Outi Mäkinen | 4 min luettava

aTalentin headhuntauksesta vastaavat rekrytoijat käyvät päivittäin läpi kymmeniä LinkedIn-profiileja. Monet, etenkin alustaan vasta tutustuneet eivät osaa arvioida omaa profiiliaan ja sitä miten hyvin se ajaa asiansa. Tähän kirjoitukseen on koostettu 5 eri LinkedIn-profiilien tasoa, joista jokainen kertoo erilaisen tarinan profiilin haltijasta.  Tunnista tasosi ja ota askel kohti parempaa profiilia.

Taso 1: Juuri perustettu profiili

Olet ottanut ensimmäisen askeleen LinkedInin käytössä ja vastikään luonut uuden profiilin. Tämän  yhteydessä lisäsit myös perustiedot nykyisestä tutkinnostasi ja nykyisestä työpaikastasi. Tämä on hyvä alku, mutta se ei vielä riitä rekrytoijan mielenkiinnon herättämiseen.

Taso 2: Perustiedot kunnossa

Olet täydentänyt LinkedIn-profiiliasi lisäämällä tutkintosi oheen valmistumisvuoden ja pääaineen sekä joko kaikki tai urasi kannalta olennaisimmat työtehtäväsi. Profiilissasi on myös laadukas ja persoonallinen kuva, joka antaa lukijalle henkilökohtaisemman otteen sinusta. Tässä vaiheessa rekrytoija saa jo jonkinlaisen kuvan siitä mitä olet tehnyt työhistoriasi aikana, mutta et vielä erotu suuresta massasta.

Taso 3: Riittävä yleiskatsaus

Pelkän titteli kertominen ei valitettavasti kerro kaikkea mitä rekrytoija haluaa tietää. Tasolla 3 kerrot enemmän työtehtävistäsi: mitä työ sisälsi, mitä vastuita sinulla oli, saavutitko merkittäviä tuloksia ja mitä opit työssä. Tasolle 3 päästääksesi sinun on myös kirjoitettava itsestäsi tiivistelmä (summary). Tiivistelmässä voit kertoa kokemuksestasi, sinua kiinnostavista asioista ja siitä mitä haaveita sinulla on. Lisää profiiliin myös kielitaitosi tasoineen ja mahdolliset kokemukset vapaaehtoistehtävistä. Näiden lisäysten jälkeen profiilisi muistuttaa CV:tä ja rekrytoija saa sinusta hyvän yleiskatsauksen yhteydenoton pohjalle.

Taso 4: Personoitu profiili

Personoitu LinkedIn-profiili ei vain käytä kaikkia LinkedInin tarjoamia toimintoja, vaan se heijastaa persoonaasi ja rakentaa henkilöbrändiä. Olet kirjoittanut itsestäsi persoonalliseen tapaan kertoen millainen olet ihmisenä, mitä haluat oppia, mistä haaveilet ja mitä tavoittelet urallasi. Olet myös täydentänyt skills-osioon sinua parhaiten kuvaavia ominaisuuksiasi ja taitojasi ja kenties ladannut muutaman työnäytteen.

Taitavat LinkedInin käyttäjät ymmärtävät myös avainsanojen merkityksen. Personoitu profiili sisältää mahdollisimman paljon kokemukseesi ja kiinnostuksenkohteisiisi liittyviä avainsanoja, joilla kykyjenetsijä etsii osaajia.

Jos etsit töitä, mainitset sen nimesi alla headline-osiossa. Huomioi, että elkkä ”looking for new opportunities” ei riitä. Rekrytoijat käyttävät keskimäärin alle 10 sekuntia yhden profiilin selaamiseen, joten kerro heille miltä alalta haluat töitä tai mistä tehtävistä olet kiinnostunut. Viimeiseksi lisäät LinkedIn-profiiliisi puhelinnumerosi ja/tai sähköpostisi, jotta kiinnostunut rekrytoija voi olla sinuun helposti yhteydessä.

Taso 5: Aktiivinen LinkedIn-verkostoituja

LinkedInin huipputasolla et enää ole kiinnostunut vain oman profiilisi kehittämisestä vaan koet LinkedInin mahdollisuutena verkostoitua ja käydä mielenkiintoista keskustelua muiden alasi ammattilaisten kanssa.

Aktiivinen LinkedIn-verkostoituja käy proaktiivista dialogia muiden alustaa käyttävien kanssa, kommentoi ja jakaa muiden julkaisuja. Voit myös jakaa kiinnostavia alaasi tai työelämään liittyviä artikkeleita, tilastoja tai blogitekstejä muiden nähtäväksi. Lopullinen tavoitteesi on julkaista omia ajatuksia lyhyinä kirjoituksina, pidempinä artikkeleina tai videoina.

Lisää LinkedInistä

Tässä blogissa kerromme 4 vinkkiä joiden avulla saatat päätyä headhunterin haaviin ilman, että olet aktiivisessa työnhaussa.

Lue blogista 10 helppoa vinkkiä hyvään LinkedIn-profiiliin.

Tässä blogissa käymme läpi 10 vinkkiä hyvään LinkedIn-profiiliin.

Mitä headhunter etsii LinkedIn-profiilistasi ja miten saat rekrytoijan huomion?

Headhunter, Sourcer, Talent Researcher… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Näillä eri termeillä kuvaillaan rekrytoinnin ...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen