Mitä headhunter etsii LinkedIn-profiilistasi?

03.01.2019 | Mika Räsänen | 5 min luettava

Headhunter, Sourcer, Talent Researcher… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Näillä eri termeillä kuvaillaan rekrytoinnin parissa työskentelevää henkilöä, joka pyrkii etsimään sekä aktivoimaan passiivista osaajapoolia avoimiin työtehtäviin ja löytämään niihin sopivat osaajat. Keskustelimme meidän Talent Researcher Specialistin, Minna Ruohosen kanssa siitä, mitä hän tarkastelee ihmisten LinkedIn-profiileista etsiessään nuoria ammattilaisia.

“Sourcerin työ on annettujen kriteereihin perustuvaa research-työtä missä etsitään hyvää matchia”, Minna kertoo. “Meillä pääasiallinen ulkoinen työkalu siihen on LinkedIn.” Valtaosa Minnan ajasta kuluu siis käyden läpi ihmisten profiileita ja tehden sitä potentiaalin kartoitusta eri asiakasprojekteihin. Näiden lisäksi työ pitää sisällään myös paljon viestintää osaajien suuntaan sekä mielenkiintoisten työtehtävien “myyntiä” myös osaajille. “Työtäni on käytännössä löytää profiilien tekstien takaa se relevantti osaaminen ja koota sopiva osaajajoukko asiakkaamme kanssa läpikäytäväksi.” Monesti työ pitää sisällään myös asiakkaiden tarpeiden konsultointia. Kun asiakas toivoo löytävänsä sen kuuluisan yksisarvisen tiimiinsä voi Minna silloin käydä asiakkaan kanssa läpi hieman työelämän realiteetteja.

Mieti profiilisi sisältöä lukijan näkökulmasta

Olemme aiemmassa blogitekstissä jo antaneet vinkkejä siihen mitä LinkedIn-profiilistasi pitäisi ainakin löytyä. Yritä kuitenkin katsoa profiiliasi ulkopuolisen silmin. Kerrotko riittävästi osaamisestasi sekä tulevaisuuden tavoitteistasi? Se miten rakennat profiilisi on suora vaikutus miten hyvin headhunter sinut löytää. “Kun selkeä edustava kuva ja profiilin perustiedot on tallennettu, on aika miettiä sisältöä hieman tarkemmin”, Minna neuvoo.

Loogista on aloittaa osuvasta ja informatiivisesta otsikosta. Kerro profiilisi ‘Headline’-osiossa selvästi mitä teet tällä hetkellä, ja jos etsit uusia työtehtäviä, kerro sen lisäksi millaisista työtehtävistä olisit kiinnostunut. Hakusanat ja ns. keywordit ovat olennaisia sourcerin näkökulmasta, joten niihin tulisi kiinnittää huomiota. Listaa yleisiä termejä ja taitoja joita haluat korostaa ja ripottele näitä ympäri profiilia. Kerro tarkasti, mutta kiteytetysti, työtehtäviesi sisällöistä ja vastuualueista. Kuvaillessasi työtehtäviäsi on hyvä pitää mielessä myös alaasi koskevat avainsanat ja käyttää niitä tukena. Koulutus-osiossa olisi oppilaitoksen ja opiskeluajan lisäksi hyvä myös listata mahdolliset pää- ja sivuaineet. Työkokemuksen puolella avaa työtehtäviesi sisältöä sekä päävastuualueita ja muista näissä myös hyväksikäyttää tärkeitä avainsanoja. Muista myös määritellä eri kieliosaamisessa tasot. Jos työhösi kuuluu esimerkiksi tiettyjen järjestelmien tai esimerkiksi tiettyjen teknologioiden käyttö, liitä tieto siitä relevantin tehtävänkuvan sisälle. “Yksi vaihtoehto on käyttää myös avainsanoja ihan sanalistana profiilin ‘Summary’-osiossa”, Minna lisää.

Kaikkea ei tarvitse kertoa, ‘Summary’-kohdassa asioiden kiteyttäminen on tarpeen ja muutama virkekin saattaa riittää avaamaan tehokkaasti sen mitä olet urallasi tehnyt ja mitä toivoisit pääseväsi tekemään. Sen lisäksi, että kerrot mitä osaat ja mitä haluat, olisi myös hyvä miettiä työnantajan näkökulmasta asiaa ja kertoa siitä mitä lisäarvoa sinä voit tarjota mahdolliselle uudelle työnantajalle.

Älä jää jumiin nykyhetkeen vaan katso tulevaan

Monet ihmiset keskittyvät LinkedIn-profiilissaan kertomaan menneisyydestään ja listaamaan ainoastaan työtehtäviä yleistasolla. Mikäli kuitenkin haluat kartoittaa uusia työelämän mahdollisuuksia ja toivot että sourcer kiinnittää huomiota profiiliisi, sinun olisi hyvä avata tarkemmin toiveitasi urasi suhteen. “Otsikossa sen ilmaiseminen, että olet kiinnostunut uusista työtehtävistä on toki yksi selvä keino herättää kiinnostukseni, mutta sen lisäksi suosittelen myös aktivoimaan ‘Career interests’-osiosi”, Minna vinkkaa. Career interests-osion avulla voit kertoa yrityksesi ulkopuoliselle rekrytoijalle olevasi kiinnostunut uusista työmahdollisuuksista. Nykyisen työnantajasi edustajat, jotka käyttävät LinkedInin Recruiter-toimintoa eivät näe sitä, että olet aktivoinut tämän käyttöön. Et siis joudu kiusaantuneena selittelemään asiaa esimiehellesi. “Tämän lisäksi olisi hyvä myös avata tarkemmin millaisista työmahdollisuuksista olisit kiinnostunut. Pystyt nopeasti määrittelemään millä alalla, missä päin maailmaa ja millaisten työtehtävien parissa haluaisit työskennellä”, Minna lisää. Näin pystyt välttämään rekrytoijien turhat yhteydenotot ja maksimoimaan itsellesi relevantit työtarjoukset.

Sinulle on yksi uusi viesti

Notifikaatiosi vilkuttavat ja InMail-boksiisi on ilmestynyt viesti tuntemattomalta rekrytoijalta miten sitten pitäisi toimia? “Ensinnäkin on hyvä muistaa, että useimmiten kyseessä on todellinen henkilö, ei botti , joka viestin sinulle lähettää. Ihan normaalit käytöstavat olisi siis hyvä muistaa”, Minna toteaa. Viestin poisto ja radiohiljaisuus eivät ole järkevä reaktio yhteydenottoon. Vaikka et olisi kiinnostunut tarjotusta tehtävästä, vastaa kuitenkin kohteliaasti ja samalla voit myös tarkentaa soucerille millaisista työtehtävistä saattaisit olla kiinnostunut. Vastavuoroisuus toimii tässä, kuten kaikessa muussakin viestinnässä. “Sourcer on käyttänyt jo omaa aikaansa arvioidakseen taustaa ja kokemustasi ja todennut, että voisit olla potentiaalinen hänen tarjoamaan tehtävään. Mekin pyrimme välttämään turhia yhteydenottoja ja niin sanottua spämmäystä”, Minna sanoo.

Näiden vinkkien avulla voit vähentää turhia yhteydenottoja, jos tuntuu siltä että rekrytoijat kontaktoivat sinua jatkuvasti eri työtarjouksilla, jotka eivät ole sinusta mielenkiintoisia. Jos tämä on tilanteesi, voisi olla hyvä käydä uusin silmin läpi vielä LinkedIn-profiilisi ja varmistaa, että sieltä välittyy oikeanlainen viesti.

Jos LinkedIn ei ole sinulle vielä kovin tuttu niin alta löydät myös tekemämme video-tutoriaalin asiaan liittyen!

Uutta blogissa

#rekrycast podcastin kolmannessa jaksossa käydään läpi parhaat vinkit kesätöitä varten niin työnhakijoille kuin työnantajillekin.

Congratulations! You are one of the chosen ones we want to give the awesome opportunity to participate in Coding factory...

#rekrycast podcastin toisessa jaksossa Jesse ja Outi puhuvat neljästä tärkeimmästä rekrytoinnin trendistä vuodelle 2019.

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen