aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

Huijausyhteydenotot aTalentin nimissä: Usein kysyttyjä kysymyksiä


Millaisia huijausyhteydenottoja aTalentin nimissä on tehty?

Tietoomme tulleet yhteydenotot ovat olleet puheluita ja lyhyitä viestejä, joissa lähettäjä esiintyy aTalentin rekrytoijana ja tarjoaa työtä. Huijausyrityksiä ovat yhdistäneet ulkomaiset numerot ja yhteydenottotapa joko WhatsAppissa tai Telegramissa. Viestejä on lähetetty sekä suomeksi että englanniksi.

Miten huijauksen tunnistaa?

Kyberturvallisuuskeskus on julkaissut seuraavat ohjeet, joilla WhatsAppin rekrytointihuijauksia voi tunnistaa:

  • Työtarjoukseen tulee suhtautua epäilevästi, jos se tulee yllättäen tuntemattomasta numerosta.
  • Viesteissä ei kerrota, mitä työssä tulisi tehdä, millä tittelillä ja paljonko siitä maksetaan palkkaa.
  • Työn tekemiseen ei tarvita mitään työkokemusta.
  • Rekrytoijalla on kiire ja työtarjous on aikakriittinen.
  • Pyydetään henkilökohtaisia tietoja, dokumentteja, pankkitietoja tai rahasiirtoja työn aloittamiseksi.
  • Työhön ei vaadita minkäänlaista haastattelua, soveltuvuusarviointia tai taustatarkistusta.

Mitä huijausyhteydenottoja tekevät tahot tavoittelevat?

Emme tiedä kuka tai ketkä yhteydenottojen takana ovat, mutta huijausyritys saattaa liittyvä ikävään ja yleiseen ilmiöön, henkilötietojen kalasteluun. Henkilötietoja tai muita arkaluontoisia tietoja ei tietenkään kannata jakaa tuntemattomalle henkilölle.

Epäilen saaneeni huijausyhteydenoton aTalentin nimissä. Mitä teen?

Kaikkien rekrytoijiemme yhteystiedot löytyvät täältä – voit tarvittaessa tarkistaa täsmääkö yhteydenottajan puhelinnumero henkilöstömme puhelinnumeroihin. Meillä ei ole toimipistettä tai tiimejä ulkomailla. Huijaukset voi WhatsAppissa ilmiantaa Block & Report (Estä ja raportoi) -toiminnolla.

Missä kanavissa aTalentin rekrytoijat ottavat yhteyttä?

aTalentin rekrytoijat ovat yhteydessä työnhakijoihin pääasiassa LinkedInin kaltaisten työnhakukanavien välityksellä tai puhelimitse ja sähköpostitse, aina suomalaisesta puhelinnumerosta tai @atalent.fi-loppuisesta sähköpostiosoitteesta. Rekrytoijamme käyttävät WhatsAppia vain ehdokkaan toiveesta, eli emme koskaan ota ensimmäistä kertaa yhteyttä sen kautta.

Mitä toimenpiteitä aTalent on tehnyt ratkoakseen ongelmaa?

Olemme jakaneet kaikissa kanavissamme varoituksen ja esimerkkejä nimissämme tehdyistä huijausyrityksistä. Olemme myös tehneet kyberturvallisuuskeskukseen ilmoituksen ja kehotamme kaikkia huijausyhteydenottoja saaneita tekemään samoin.

Miten pitää toimia, jos on vastannut huijausyhteydenottoon?

Älä jatka kanssakäymistä yhteydenottajan kanssa. Mikäli yhteydenotto on tullut WhatsAppin kaltaisen viestipalvelun kautta, voit raportoida ja estää yhteydenottajan.

Jos olet antanut tietojasi tai rahaa yhteydenotoista vastuussa oleville rikollisille, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kyberturvallisuuskeskus kehottaa olemaan yhteydessä pankkiin, tekemään rikosilmoituksen ja raportoimaan väärinkäytöstä WhatsAppille.

Haluamme kiittää kaikkia, jotka ovat tähän mennessä tuoneet huijausyhteydenottoja tietoomme. Mikäli et löydä etsimiisi kysymyksiin vastauksia, ethän epäröi ottaa meihin yhteyttä: info@atalent.fi.