Rekrytointitutkimus 2018

Rekrytointi nuorten ammattilaisten silmin

Mitä mieltä nuoret ammattilaiset ovat yritysten käyttämistä rekrytointimenetelmistä, mitä kanavia he hyödyntävät työpaikkojen löytämiseen ja mitkä piirteet tekevät yrityksestä kiinnostavan työnantajan. Vuoden 2018 rekrytointitutkimus vastaa muun muassa näihin kysymyksiin.

Tutkimus nuorten ammattilaisten kokemuksista työnhaussa

Rekrytointi nuorten ammattilaisten silmin on tutkimus nuorten ammattilaisten ajatuksista työnhakua ja työnantajien käyttämiä rekrytointimenetelmiä kohtaan. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena vuoden 2018 maaliskuun ja huhtikuun aikana. Yhteensä kyselyyn vastasi 2081 nuorta ammattilaista. Tutkimus jakautuu kuuteen eri teemaan: työnhakukanaviin, rekrytointimenetelmiin, rekrytointiprosessiin, rekrytointiviestintään, työsuhteen kestoon ja työntekijöiden sitoutumiseen.

Ristiriitoja rekrytointimenetelmien ja työnhakijoiden odotusten välillä

Tuloksista käy ilmi, että yritysten käyttämien rekrytointimentelmien, toteutetun rekrytointiviestinnän ja nuorten ammattilaisten niistä muodostamien odotusten välillä on valtavia ristiriitoja. Tutkimus paljastaa, että 89% nuorista ammattilaisista ei saa tarpeeksi palautetta töitä hakiessaan. Toisaalta 92% nuorista ammattilaisista pitää palautetta syistä joiden vuoksi häntä ei valittu tärkeänä. Tutkimuksessa selviää myös, että huolimatta nuorten työnhakijoiden toiveista, yritykset eivät ole muuttaneet rekrytointikäytäntöjään viimeisten vuosien aikana. Työnhakijat ovat entistä herkempiä hylkäämään työnantajat, jotka eivät jaa heidän arvojaan ja ajatusmallejaan.

Arvokasta tietoa työnantajamielikuvan kehittämiseen

Tutkimus tarjoaa arvokasta tietoa yrityksille jotka haluavat kehittää omia rekrytointimenetelmiään, ylläpitää työnantajamielikuvaansa ja nostaa työntekijöidensä pysyvyyttä pitkällä aikavälillä. Tulokset tarjoavat myös hyvän työkalun nuorille ammattilaisille ymmärtää mitä menetelmiä ja kanavia yritykset käyttävät rekrytoidessaan ja miten tätä tietoa voi hyödyntää seuraavaa työpaikkaa hakiessa.

Tutkimus on julkaistu 3. elokuuta 2018

Lataa tutkimus Rekrytointi nuorten ammattilaisten silmin sähköpostiisi.

Rekrytointitutkimus mediassa

plus Created with Sketch.

Kauppalehti

Nuoret korkeakoulutetut haluavat tutustua työpaikkaan ja -kavereihin ennen valintaa – "Esimieheltä odotetaan tukea, sparrausta ja luottamusta"

Lue artikkeli

plus Created with Sketch.

Yle

Kysely: Nuoret korkeakoulutetut haluavat tutustua työyhteisöön rekrytoinnin aikana ja kuulla palautetta hakemuksestaan.

Lue artikkeli

plus Created with Sketch.

Markkinointi & Mainonta

Pim, pilasitko juuri yrityksesi maineen? Nuoret arvostavat rakentavaa rekrytointia, vaikka valinta ei kohdistuisi heihin.

Lue artikkeli

plus Created with Sketch.

Talouselämä

"Mikromanageeraus ja hierarkia saavat monen niskakarvat pystyyn" - Tutkimus: Nuoret kaipaavat hyvää esimiestä

Lue artikkeli

plus Created with Sketch.

Tekniikka & talous

"Mikromanageeraus ja hierarkia saavat monen niskakarvat pystyyn” - Nuoret korkeakoulutetut sitoutuvat tehtävään vain pariksi vuodeksi

Lue artikkeli

plus Created with Sketch.

Yrittäjät

Etsitkö työntekijää? Näitä asioita nuoret arvostavat työnhaussa

Lue artikkeli

Osallistu keskusteluun!

Voit osallistua keskusteluun yritysten rekrytointimenetelmistä ja nuorten ammattilaisten työnhausta sosiaalisessa mediassa käyttämällä hashtageja #rekrytutkimus2018 ja #atalent ja #työelämä

Lisää tietoa tutkimuksesta

Niklas Huotari (3.8. asti)
Toimitusjohtaja
040 531 0254
niklas.huotari@atalent.fi

Outi Mäkinen (3.8. eteenpäin)
Operatiivinen johtaja
050 466 4795
outi.makinen@atalent.fi

Lisää aiheesta

Blogisarjan ensimmäisessä osassa kurkistettiin aTalentin rekrytointipäällikkö Annika Salosen kesällä valmistuneen pro gr...

aTalentin työntekijä Annika Salonen

Hakijakokemukseen panostaminen on tullut vuosi vuodelta lähemmäs rekrytoijien arkea. Yritykset ovat ymmärtäneet, että re...

PwC:n vuoden 2011 tuottamassa kyselyssä todettiin, että kansainvälinen talouskriisi on muokannut vahvasti milleniaalien ...