Miten erottua työnhaussa muista hakijoista?

21.01.2019 | Katariina Karttunen | 4min luettava

Kesätyöhaut lähestyvät, ja vuodenvaihteessa moni tuskailee erilaisten haasteiden äärellä. Kiinnostavan position löytäminen, hakudokumenttien kirjoittaminen ja erilaiset haastattelumuodot aiheuttavat omat ongelmansa ja samalla pitäisi vielä kisata kymmeniä, joskus jopa satoja muita hakijoita vastaan. Avaimia onneen ei toki ole, ja jokainen rekrytoija kiinnittää eri asioihin huomiota etsiessään hakijoiden joukosta sopivinta kandidaattia, mutta muutamia perusohjeita on mahdollista antaa. Jaammekin nyt rekrytoijan vinkit siihen, miten voit mahdollisimman tehokkaasti erottautua muista hakijoista!

Erottautumisen työkalut

Työnhaussa sinulla on ennen haastatteluun pääsyä suhteellisen vähän eri alustoja, joilla erottautua muista hakijoista. Suurimmassa osassa työnhakuprosesseja käytössäsi rekrytoijan hurmaamiseen ovat vanhat tutut CV, hakemus sekä mahdollisestiLinkedIn-profiilisi.

Hakemuskirjeen tarkoitus on täydentää CV:tä ja perustella, miksi juuri sinä olisit oikea valinta tehtävään. Hakemuskirjeen voi nähdä myös vastineena työpaikkailmoitukselle – yritys on kuvaillut henkilön, jota he hakevat ja sinä vastaat hakemuksellasi, miten sinun osaamisesi, kokemuksesi ja persoonasi sopivat tähän haettuun profiiliin. Toisaalta hakemuskirje antaa CV:tä enemmän tilaa erottua, tuoda oma motivaatio esiin ja jäädä rekrytoijalle mieleen.

Hakemuskirjeen kirjoittamiseen ei ole olemassa mitään pakollista rakennetta, jota tulisi noudattaa orjallisesti. Todella usein hakemuskirjeet alkavat kertomalla a) kuka olet b) mistä löysit työpaikkailmoituksen c) miksi päätit hakea tehtävää. Nämä kaikki ovat asioita, jotka rekrytoija tietää jo valmiiksi ja lisäksi noin 9/10 hakijasta aloittaa kirjeensä samalla tavalla.

Hakemuskirjeeseen kannattaakin keksiä mahdollisimman persoonallinen aloitus, josta käy heti ilmi, että olet erittäin kiinnostunut paikasta. Erityisesti, kun hakemuksia on paljon, geneerisellä aloituksella saatat menettää rekrytoijan huomion nopeasti. Tilaa on hakemuksessa vähän, joten keskity mahdollisimman olennaisiin asioihin ja jätä korulauseet ja täytesanat pois. Keskity sen sijaan vastaamaan työpaikkailmoituksessa annettuihin vaatimuksiin ja toiveisiin, toisin sanoen kohdenna hakemuksesi tarkasti juuri tiettyyn työpaikkailmoitukseen.

Mitä tarkoittaa kohdentaminen?

Työpaikkailmoitus on yleensä kirjoitettu tarkasti ja jokainen mainittu asia on mietitty. Kohdentaminen tarkoittaa, että bongaat ilmoituksesta tärkeimmät asiat ja kirjoitat vastineen siitä, miten sinä täyttäisit nämä kriteerit. Voit lähestyä työpaikkailmoitusta esimerkiksi näin:

  1. Tallenna ensinnäkin ilmoitus koneellesi. Näin vaikka hakuaika menisi umpeen, eikä ilmoitusta enää löytyisikään, sinulla on se tallessa (esim. ennen työhaastattelua on hyvä muistuttaa itselleen, mitä tehtävässä lopulta haettiinkaan)
  2. Käy ilmoitus läpi, ja voit esimerkiksi alleviivata tärkeimmät avainsanat (usein ilmoitukset kirjoitetaan niin, että tärkeimmät asiat mainitaan ensin)
  3. Kun olet bongannut tärkeimmät tekijät ilmoituksesta, mieti vaikka ranskalaisilla viivoilla, miten sinun osaamisesi vastaa näihin tarpeisiin. Oletko esimerkiksi päässyt harjoittelemaan vaadittavia taitoja aikaisemmissa työpaikoissa, harrastuksissa tai vapaaehtoistehtävissä? Mitkä luonteenpiirteesi sopisivat tähän haettuun tehtävään ja miten nämä piirteet näkyvät tekemisessäsi?

Kun olet käynyt ilmoituksen läpi, listannut mielestäsi tärkeimmät hakukriteerit ja oman soveltuvuutesi näihin, voit alkaa kirjoittaa näitä asioita auki. Muista, että rekrytoija ei tunne sinua, ja vain perustelemalla konkreettisin esimerkein osaamisesi ja soveltuvuutesi tehtävään, voit vakuuttaa rekrytoijan. Hakemuksessa on hyvä käyttää samoja avainsanoja, joita ilmoituksessa on mainittu, koska näin osoitat lukeneesi ilmoituksen huolellisesti. Lisäksi niin sanotuissa massahauissa, joihin hakee satoja tai tuhansia ihmisiä, nouset helpommin hakutuloksissa, jos hakemuksia esimerkiksi filtteröidään automaattisesti.

Huomioi myös yritys ja toimiala

Todella usein hakemuskirjeissä ei ole mainittu lainkaan yritystä tai toimialaa, johon kandidaatti on hakemassa. Viittaaminen yritykseen, yrityksen tuotteeseen, palveluun, yrityskulttuuriin tai esimerkiksi sinua kiinnostavaan toimialaan ovat tapoja erottua positiivisesti edukseen hakijoiden massasta ja osoittaa rekrytoijalle aitoa kiinnostusta yritystä ja työpaikkaa kohtaan. Eri yritykset ja toimialat vaativat myös erilaiset hakudokumentit. Kärjistetysti esimerkiksi pankkimaailmassa analyytikon paikkaa hakiessasi hakudokumentit on hyvä pitää suhteellisen formaaleina, kun taas hakiessasi Customer Happiness Specialistin paikkaa voit mahdollisesti leikitellä vähän enemmän. Työpaikkailmoitus, yrityksen nettisivut, some ja muu viestintä ovat hyviä kanavia etsiä viitteitä siitä, millaista yrityksen oma viestintä on ja miten paljon toisaalta sinulla hakijana on liikkumavaraa hakudokumenttiesi suhteen.

Erottaudu kokonaisvaltaisesti

Jotta erottautuisit joukosta ja saisit rekrytoijan huomion, kannattaa erottautumiseen panostaa kokonaisvaltaisesti. Hakudokumenttiesi on hyvä olla linjassa keskenään, ja näiden kaikkien tulisi viestiä kiinnostuksestasi hakemaasi työtä kohtaan. Kohdennetun hakemuksen ja CV:n lisäksi voit myös hyvän maun rajoissa käyttää yrityksen värejä hakudokumenteissasi tai lisätä hakemukseen yrityksen logon. Käyttämällä avainsanoja niin positioon, yritykseen, kuin yrityksen toimialaankin liittyen luot rekrytoijalle kiinnostuneen ja motivoituneen kuvan itsestäsi ja pystyt osoittamaan, että olet kohdentanut tämän hakemuksen juuri tietylle yritykselle, etkä lähettänyt samaa tarinaa kaikille.

Uutta blogissa

Tässä blogissa kerromme millä tavoin aTalent auttaa sinua ottamaan ensimmäiset askeleesi urallasi.

Tässä podcastissa kerromme miten ja miksi työnhakijan kannattaa kertoa omista vahvuuksista ja heikkouksista työnhaun aikana.

Millainen on hyvä työhakemus? Miten työhakemus tulee aloittaa? Tässä blogissa jaamme 7 vinkkiä hyvään työhakemukseen.

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen