Nappaa lahjakkuudet jo nuorina – miksi yrityksenne tarvitsee toimivan Trainee-ohjelman?

03.01.2018 | Mika Räsänen | 4 min luettava

“Get them while they are young”. Niinhän sitä sanotaan. Trainee-ohjelmat vievät kuitenkin paljon resursseja ja aikaa ja usein kysymykseksi jää, onko trainee-ohjelmasta aidosti hyötyä yritykselle? Milloin trainee-ohjelma tuottaa lisäarvoa ja miten se kannattaa toteuttaa?

Me aTalentilla uskomme, että oikeanlaiset kyvykkyydet ja tuoreet näkemykset ovat yrityksen tärkein voimavara. Toisin sanoen siis, ne yrityksen työntekijät. Varmasti jokainen yritys haluaa turvata kannattavuutensa ja kilpailuetunsa myös tulevaisuudessa. Tämä vaatii jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä rekrytointiprosessien parissa.

Mistä trainee-ohjelmassa on kyse?

Trainee-ohjelman tavoitteena on parantaa yritysten kilpailukykyä tehostamalla rekrytointiprosessia ja auttamalla yrityksiä tunnistamaan sekä löytämään heille sopivimmat uransa alkuvaiheessa olevat talentit ja sitouttamaan heidät yrityksen toimintaan. Trainee-ohjelma on säännöllisesti toteutettu ohjelma, jossa yritys palkkaa yhden tai useampia nuoria talentteja 3-12 kk ajanjaksoksi yrityksen eri yksiköihin. Ohjelman aikana yritys ja nuoret pääsevät tutustumaan toisiinsa autenttisessa ympäristössä ja arvioimaan yhteensopivuuttaan. Pitkän aikavälin tavoitteena on sitouttaa nuoret ammattilaiset yritykseen ja työllistää kirkkaimmat tähdet joko jakson päätteeksi tai esimerkiksi heidän valmistuttuaan.

Trainee-ohjelma on parhaimmillaan win-win-tilanne sekä traineelle että yritykselle

Trainee-ohjelmasta on hyötyä sekä yritykselle, että traineelle. Nuoret talentit saavat ohjelman kautta jalansijaa yrityksessä, kokemusta työelämästä sekä käytännönläheistä oppimista asiakasprojektien parissa. Oppimiskäyrä on huomattavasti jyrkempi, kun trainee saa henkilökohtaista mentorointia ja koulutusta alan konkarilta. Työnantajalla taas on mahdollisuus kouluttaa potentiaalinen työntekijä täysin puhtaalta pöydältä omiin tapoihinsa työskennellä ja sitouttaa ne oikeat talentit yritykseen. Pidemmän trainee-jakson aikana yritys pystyy myös arvioimaan onko traineen oppimiskyky ja asenne oikeanlaiset ja soveltuuko hän tulevaan tiimiin. Säännöllisin väliajoin toteutettuna ohjelma rakentaa vielä tehokkaammin näkyvyyttä ja tunnettuutta halutun kohderyhmä keskuudessa. Trainee-ohjelmaa rakennettaessa onkin tärkeätä miettiä halutun kohderyhmän vuosikelloa, eli sitä, milloin potentiaalisilla talenteilla on paras aika aloittaa työskentely esimerkiksi opintojen kannalta.

Talentteja alennettuun hintaan?

Trainee-ohjelma ei missään tapauksessa ole yritykselle keino saada halpaa työvoimaa käyttöönsä. Trainee-ohjelman alkuinvestointi saattaa itse asiassa vaikuttaa yrityksen näkökulmasta erittäin suurelta, sillä yritys joutuu tässä vaiheessa pistämään peliin omaa osaamista, rahaa ja henkilöresursseja traineen kouluttamiseen ja mentorointiin. Tärkeintä onkin muistaa, että kyse on investoinnista. Trainee-ohjelmat eivät ole rekrytoinnin lyhyt sprintti vaan kyseessä on pikemminkin maraton. Täysi hyöty ja lopulliset tulokset onnistuneesta trainee-ohjelmasta saavutetaan vasta useamman vuoden kuluttua ohjelman aloittamisesta ja jalkauttamisesta.Kun trainee ohjelmasta luodaan toistuva kokonaisuus, hyödyt alkavat kuitenkin näkyä. Parhaimmassa tapauksessa työnantajamielikuva kehittyy onnistuneiden rekrytointiprosessien ja kokemusten myötä ja rekrytointi nuorten talenttien osalta helpottuu, mikä tämän päivän kilpailutilanteessa onkin jo suuri kustannussäästö.

Jos haluat tietää lisää trainee-ohjelmista ja mitä tulisi ottaa huomioon sellaista suunnitellessa lue lisää blogistamme “Mitä onnistunut Trainee-ohjelma vaatii? Muista nämä seikat.” Voit myös lukea Next Gen Marketing Trainee-ohjelmasta, jonka tuotimme yhdessä Salomaa Groupin, Alkon, Pauligin ja Valion kanssa tästä blogitekstistä.

Lisää aiheesta

Coding Factory 2018 stage

Why do candidates decide to participate a recruiting event? Of course, the chance of getting a new job is one major reas...

PwC:n vuoden 2011 tuottamassa kyselyssä todettiin, että kansainvälinen talouskriisi on muokannut vahvasti milleniaalien ...

Purkka juuttuneena kengänpohjaan

Kuten ensimmäiset kotimaiset mansikatkin, parhaat tekijät viedään usein käsistä heti kesätyönhakusprintin alkumetreillä....

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen