4 syytä panostaa työnantajamielikuvan kehittämiseen

25.03.2019 | Outi Mäkinen | 5 min luettava

Työnantajamielikuvan vaikutuksesta rekrytointiin on kohistu jo jonkin aikaa ja sen positiiviset vaikutukset rekrytointiin ja työntekijöiden pysyvyyteen on huomattu jo monessa yrityksessä. Työnantajamielikuvan kehittäminen on investointi pitkän aikavälin kasvuun osaajapulasta kärsivillä markkinoilla. Hyvin rakennettu työnantajamielikuva kertoo yrityksenne tarinan ja tavoittaa teille juuri teille relevantit osaajat.

Työnantajamielikuva eli employer branding tarkoittaa sitä joukkoa henkisiä, taloudellisia ja käytännöllisiä etuja, jotka työntekijät assosioivat tiettyyn yritykseen. Käytännön tasolla onnistunut työnantajamielikuva kertoo selkeän tarinan yrityksestänne ja siitä, keitä teillä on töissä, mitä he tekevät, miten ja miksi? Tämän lisäksi työnantajamielikuva kertoo siitä mitä osaamista haluatte joukkoonne tulevaisuudessa, mitä tekemään, miten ja miksi?

Työnantajamielikuva on vahva, kun se on integroitu yrityksen arvoihin, kulttuuriin ja strategiaan ja paras tulos saavutetaan, kun yrityksen työntekijät jakavat yrityksen tarinaa verkostoilleen oma-aloitteisesti. Vaikka sanatasolla puhutaan kuvasta, ei työnantajamielikuva ole yrityksen brändimateriaalien summa vaan sen on synnyttävä ensisijaisesti käytännön toiminnan kautta yrityksen arjesta. On valitettavan yleistä, että työnantajamielikuva strategisoidaan ja ”toteutetaan” yritysjohdon puolesta eikä eikä se siirry ikinä yrityksen arkeen.

Seuraavaksi käymme läpi 4 tarkempaa syytä sille, miksi työnantajamielikuvan kehittämiseen kannattaa investoida koko yrityksen aikaa ja resursseja.

Työnantajamielikuvalla viestit mitä osaamista tarvitsette

Hyvin toteutettuna työnantajamielikuva viestii siitä miltä yrityksen arki oikeasti näyttää, ketä yrityksessä työskentelee ja missä tehtävissä. Rehellinen ja läpinäkyvä viestintä auttaa potentiaalisia työnhakijoita päättämään onko yrityksenne juuri se mitä hän etsii. Pitkän aikavälin tavoitteen tulisi olla helpottaa oikeiden ihmisten löytämistä oikeisiin tehtäviin ja vähentää virherekrytointien määrää.

Onnistunut työnantajamielikuva houkuttelee parhaat osaajat

Työnhakijat eivät enää valitse työpaikkaa pelkän palkan pohjalta. Työn ja arjen rajan hämärtyessä, työnhakijat odottavat yrityksen tarjoavan taloudellisten etujen ohella muita henkisiä ja käytännön tason etuja. Onnistunut työnantajamielikuva viestii potentiaalisille työnhakijoille selvästi mitä yrityksellänne on tarjota ja millä ehdoin. Ne jotka onnistuvat tässä, onnistuvat myös houkuttelemaan parhaat työnhakijat.

Hyvä työnantajamielikuva madaltaa vaihtuvuutta ja parantaa yrityksen tulosta

Rekrytointi on aina suuri investointi. Sen kustannukset eivät sisällä vain rekrytointiprosessiin käytettyjä työtunteja ja markkinointimateriaalin hintaa vaan myös työntekijöiden perehdyttämisen ja mahdollisen uusintarekrytoitoinnin kustannukset. Koska onnistunut työnantajamielikuva auttaa houkuttelemaan parhaat työnhakijat ja toisaalta vähentää virherekrytointien määrää, sen ROI voidaan mitata rekrytoinnin madaltuneina kokonaiskustannuksina.

Houkutteleva työnantajamielikuva antaa neuvotteluvoimaa rekrytoidessa

Kuten edellä on todettu, työnhakijat haluavat töihin yrityksiin, joilla on hyvä ja heidän arvojaan heijastava työnantajamielikuva. Tämä on monille jopa rahallista kannustinta voimakkaampi motivaattori. Houkutteleva ja hyvin rakennettu työnantajamielikuva ei vain lisää potentiaalisten työnhakijoiden määrää, vaan antaa teille myös enemmän neuvotteluvoimaa sopivaa työntekijää valitessa.

Harkitsetko työnantajakuvan kehittämistä?

Tiara kertoo mielellään lisää työnantajakuvapalveluistamme.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen

Lue lisää työnantajamielikuvasta

Osaavan henkilöstön pysyvyys on kriittistä yrityksen menestykselle. Lue 3 vinkkiä henkilöstön sitouttamiseen, jolla pienennät yrityksesi vaihtuvuutta.

Kenen vastuulla on työnantajamielikuva eli employer branding? Tässä blogissa kerromme kuka on vastuussa yrityksen työnantajamielikuvan kehittämisestä.

Yritykset tekevät kaikkensa pitääkseen asiakkaansa ja sidosryhmänsä tyytyväisenä. Sama pitäisi tehdä työnhakijoille.

Kukaan ei halua suututtaa asiakkaita tai muita tärkeitä sidosryhmiä. Miksi yritykset eivät kohtele työnhakijoita samoin? Lue lisää työnantajamielikuvan rakentamisesta rekrytointiprosessilla.

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen