Työnantajakuvalla talentit taskuun!

27.11.2014 | Outi Mäkinen | 3 min luettava

Työnantajakuvan tärkeydestä on kohistu jo jonkin aikaa ja edelläkävijät ovatkin jo käärineet hihansa ja ottaneet etulyöntiaseman tästä viestimisessä hakijoiden suuntaan.

Työnantajakuva kertoo vastauksen kysymyksiin kuten keitä meillä on töissä, mitä he täällä tekevät, miten ja miksi? Keitä me haluamme joukkoomme liittyvän tulevaisuudessa, mitä tekemään, miten ja miksi? Työnantajakuva on vahva, kun se ponnistaa ytimestä, johon kuuluvat yrityksen arvot, kulttuuri ja strategia. Vaikka sanatasolla puhutaan kuvasta, on työnantajakuvan oltava ensisijaisesti käytännön toimintaa ollakseen kestävä ja uskottava.

Hyvä työnantajakuvastrategia lähtee liikkeelle tukevasta kartoituksesta (menneisyys ja tämä hetki) ja sen yhdistämisestä visioon. Työnantajabrändäys (Employer branding) on ennen kaikkea vastavuoroista keskustelua, yhdessä tekemistä ja tiedon jakamista niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Se ei ole kuvan kiillotusta tai pinnallista viestintää, vaan ydinsisältöä timantiksi hiottuna ja ytimekkäästi viestittynä. Parhaimmillaan yrityksen nykyiset työntekijät saadaan myös valjastettua työnantajabrändin lähettiläiksi.

Miksi työnantajakuvaan sitten kannattaa panostaa tärkeitä resursseja?

  • Pula osaajista: Huippuosaajien rekrytointi on paljon helpompaa yrityksille ja organisaatioille, jotka ovat houkuttelevia työnantajia.
  • Oikeaa osaamista oikeisiin paikkoihin: Tuomalla oikealla tavalla esiin yrityksessä työskentelemisen todellisuuden on todennäköisempää saada oikeat henkilöt oikeisiin tehtäviin.
  • Kasvu ja kannattavuus: Ihmiset ovat monen yrityksen tärkein resurssi. Näin ollen työnantajakuvaan panostaminen kasvattaa tulostasi.
  • Neuvotteluvoima: Nuoret talentit haluavat töihin yrityksiin, joilla on hyvä työnantajakuva. Se on monille jopa rahallista kannustinta voimakkaampi motivaattori.

Nuoret ja osaavat työnhakijat ovat skarppia porukkaa ja usein hyvinkin perillä siitä, minkälaiseen yritykseen he hakevat töihin. Yksi tärkeä, erityisesti näitä nuoria ammattilaisia koskeva työnhakurupeama on kesätyöt ja näiden löytäminen. Monet nuoret huippuosaajat alkavat jo nyt, viimeistään vuodenvaiheessa metsästämään omaa tulevaa kesätyötänsä, tavoitteenaan löytää ammatillisesti kehittävä ja innostava tehtävä. Tästä syystä fiksu työnantaja saa helposti kerättyä ’parhaat päältä’ olemalla aktiivinen ja panostamalla kesätyönhaun toteutukseen jo aikaisessa vaiheessa.

aTalent tarjoaa apua ja tukea kaikkiin työnantajakuvastrategian rakennusvaiheisiin ja työnantajakuvan ylläpitoon. Olemme auttaneet useita asiakkaitamme kehittämään työnantajakuvaansa ja parantamaan näin ollen huippuosaajien rekrytointia monipuolisin ja innovatiivisin keinoin. Mikäli sinä kamppailet saman haasteen edessä, ota yhteyttä, tai varaa aika ilmaiseen konsultaatioon siitä, kuinka esimerkiksi kesätyörekrytoinnit voidaan valjastaa tehokkaasti myös työnantajakuvaa tukemaan!

Ota yhteyttä.

Tiara vastaa mielellään kysymyksiisi Employer branding -palveluistamme.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen

Lisää aiheesta

Olympiastadion, tuo yksi Suomen ja Helsingin merkittävimmistä maamerkeistä on nyt muutaman vuoden ajan ollut peruskorjau...

Coding Factory 2018 stage

Why do candidates decide to participate a recruiting event? Of course, the chance of getting a new job is one major reas...

PwC:n vuoden 2011 tuottamassa kyselyssä todettiin, että kansainvälinen talouskriisi on muokannut vahvasti milleniaalien ...