Mitä onnistunut Trainee-ohjelma vaatii? Muista nämä seikat

16 tammi 2018 | Mika Räsänen | 5 min luettava

Trainee-ohjelmien, eli harjoitteluohjelmien rakentaminen on yleistynyt viime vuosien aikana. Eikä ihme. Trainee-ohjelman avulla voidaan kehittää työnantajabrändiä haluttuun suuntaan, herättää mielenkiintoa työnantajana, lisätä hakijoiden tietoa yrityksestä, tutustuttaa ja sitouttaa nuoria lahjakkuuksia yritykseen ja tehostaa myös tulevia rekrytointiprosessia. Mutta miten tehdä tämä oikein?

Laadukasta rekrytointia – kaikille

Onnistuneessa Trainee-ohjelmassa toteutetaan ennen kaikkea laadukkaasti itse asia, eli rekrytointi. Laadukkaassa rekrytointiprosessissa tavoitetaan ja tunnistetaan parhaat kandidaatit ja potentiaaliset hakijat. Hakijoita kunnioitetaan, kuunnellaan ja heidät pidetään ajan tasalla. Myös ne, joita ei valita.

Itselleni muistuu mieleen eräs rekrytointiprosessi, yritys ja positio, johon hain. Prosessiin kuului laajamittaisen hakemuksen täyttäminen, puhelinhaastattelu, useampi soveltuvuusarviointi, case-tehtäviä, arviointipäivä, puolen vuoden odottelu ja.. hiljaisuus. En tiennyt missä mentiin, milloin edettiin, mitä odotettiin ja ennen kaikkea, miksi minua ei valittu. En varmasti hae tähän yritykseen enää ikinä, ja tuskin olen ainoa.

Vaikka tarkoituksena on löytää satojen hakemusten joukosta sopivimmat hakijat, täytyy muistaa tasapuolisesti kaikkien hakijoiden hakijakokemus. ”Melkein täydellisen sopivaa” hakijaa ei pitäisi päästää käsistä vaan pyrkiä siihen, että tämä hakija löytäisi organisaatiosta (ehkä myöhemmin) position, joka olisi nappiosuma. Hakija, jolle jää ikävä kuva yrityksestä, ei enää hae uudestaan ja valitettavasti kertoo kokemuksistaan myös muille.

Erotu tai kuole

Usein Trainee-ohjelmalla pyritään siihen, että huipputalentit valitsevat juuri teidän yrityksenne ja että tämä kilpailuetu olisi taattu myös jatkossa. Talentti sitoutuu, kehittyy ja ajan mittaan kehittää myös yritystä uuteen, parempaan suuntaan. On vain yksi ongelma. Miksi tämä huipputalentti valitsisi juuri sinun yrityksesi ja trainee-ohjelmasi? Trainee-ohjelmat lupaavat usein täsmälleen samoja asioita: upean urapolun, loistavan organisaation, mahtavia mahdollisuuksia ja huikean työyhteisön tueksi. Valinta voi käydä vaikeaksi.

Nuorilla lahjakkuuksilla tosiaan on valinnanvaraa. Tottakai huipputalentti hakee kahteen Trainee-ohjelmaan, mutta kahden työtarjouksen iskiessä pöytään, kumman tämä huipputalentti valitsee? Tästä syystä vanhan liiton markkinointikirjallisuudestakin tuttu termi “Erotu tai kuole” pätee täydellisen hyvin myös Trainee-ohjelman suunnitteluun ja erityisesti sen markkinointiin. Trainee- ohjelmien määrän kasvaessa ne tuntuvat toistavan itseään: niiden sisältö ja erityisesti markkinointiviestintä hukkuu massaan. Jotta huipputalentti osaisi valita juuri sinun yrityksesi, tulisi sinulla olla jotain, mitä kilpailijalla ei ole. Mitä sinulla tai ohjelmalla on aidosti tarjota, mikä tekee organisaatiostasi tai ohjelmasta erilaisen, millä erotut ja miten kerrot siitä systemaattisesti ja kokonaisvaltaisesti niin, että viesti menee perille?

Tarve, tavoite ja tilanne

Trainee-ohjelman suunnittelu, markkinointi tai toteutus ei toki ole yritykselle ilmaista. Siksi Trainee- ohjelmalle tulee olla aito tarve, jokin olemassaolon syy ja tavoite. Trainee- ohjelman rakentamisessa yhdistyy yrityksen HR- sekä markkinointistrategia ja ohjelmalla tulisikin olla sekä rekrytoinnillisia-, että markkinoinnillisia tavoitteita. Haluat ehkä kasvattaa hakijamääriä, varmistaa tasaisen hakijavirran tai kertoa, että yrityksessäsi on laaja-alaisesti erilaisia työpaikkoja tai tarve tietylle osaajatyypille. Tavoitteet ohjaavat sekä ohjelman rakenteen suunnittelua, haettujen profiilien määrittelyä että markkinointiviestinnän keinoja.

Tulisi olla myös äärimmäisen selvää, mikä on yrityksen lähtötilanne. Jos yritetään muuttaa työnantajamielikuvaa ja esimerkiksi kasvattaa hakijamääriä, tulee tunnistaa, miksi hakijamäärä ylipäätään on vähäinen. Ja tämä on se todellinen peiliinkatsomisen paikka. Mitä teistä aidosti ajatellaan? Ei riitä, että eletään uskomuksessa ”kyllähän meille hakemuksia tulee,” vaan pitää myös tunnistaa ja ymmärtää, miksi täydellisiä, juuri kyseiseen yritykseen sopivia kandidaatteja on vain tietty määrä ja toimia tämän pohjalta.

Onnistuneen Trainee-ohjelman toteutukseen kuuluu vähintäänkin lähtötilanteen myöntäminen, selkeät rekrytointi- ja markkinointitavoitteet, yhtenäinen markkinointiviestintä (joka erottuu joukosta) sekä laadukas rekrytointiprosessi. Vasta silloin ohjelmalla on puitteet ratkaista ongelma, kiinnostaa hakijaa, tavoittaa oikeanlaiset osaajat myös tulevaisuudessa ja muuttaa hakijoiden käsitystä yrityksestä sekä olla aidosti hyödyllinen.

Kirjoitus päivitetty blogissamme vuonna 2015 julkaistun Laura Lehtosen tekstin pohjalta.

Ota yhteyttä Employer branding asioissa

Tiara vastaa mielellään kysymyksiisi employer branding -palveluistamme.

Tiara Kuutti

Business Development Manager +358 50 421 1345

Lisää aiheesta

Coding Factory 2018 stage

Why do candidates decide to participate a recruiting event? Of course, the chance of getting a new job is one major reas...

PwC:n vuoden 2011 tuottamassa kyselyssä todettiin, että kansainvälinen talouskriisi on muokannut vahvasti milleniaalien ...

Purkka juuttuneena kengänpohjaan

Kesätyöntekijöiden metsästys on ollut vauhdissa jo useamman kuukauden ja nyt olisi viimeiset hetket lähteä mukaan kisaan...