Suomalaiset markkinoinnin eturivin toimijat ja bränditalot tarttuivat haasteeseen!

11 touko 2016 | Heidi Sjöblom | 5 min luettava

Alkuvuodesta aTalent etsi yhdessä Salomaa Groupin, Alkon, Pauligin ja Valion kanssa kuutta nousevaa markkinointialan tähteä; kuutta Next Gen Marketing Traineeta. Löysimme etsimämme!

Tämän markkinointialan trainee-ohjelman takana oli ajatus kouluttaa nousevia markkinointikykyjä ja vahvistaa suomalaisen markkinoinnin kilpailukykyä kansainvälisilläkin areenoilla. Nuorten lahjakkuuksien tukeminen ja heidän osaamisensa kehittäminen ovat myös Next Gen Marketing Trainee -ohjelman keskiössä. Vastaavat uudenlaiset avaukset nuorten ammatillisen kehittymisen puolesta ovatkin tervetulleita etenkin uransa alkuvaiheessa olevien tekijöiden näkökulmasta, mutta myös suomalaisen markkinointiosaamisen kehittymisen kannalta.

Koulun penkiltä moni nuori saa hyvät eväät markkinointiuraa varten, mutta työssä oppimisen merkitys on ehdottoman tärkeää; sen oivalsi Salomaa Yhtiöiden silloinen toimitusjohtaja Mirjami Mäkinen, kun Pauligin markkinointijohtaja Karri Kauppila ehdotti yhteistä trainee-ohjelmaa. Trainee-vuosi on arvokas niin työkokemusta kartuttavalla nuorelle kuin tuoretta näkökulmaa etsivälle yrityksellekin, joka parhaassa tapauksessa saa traineesta pitkäaikaisemmankin työntekijän.

Karri Kauppila, Paulig:

”Keskustelu Suomen nykypäivän markkinointiosaamisesta johti ideaan usean yrityksen yhdistävästä trainee-ohjelmasta. Lounastin Salomaa Yhtöiden Mirjami Mäkisen kanssa, jossa ilmaisin huoleni uusien, brändien parissa työskentelevien pätevien talenttien palkkaamisen haastavuudesta Pauligille.

Muistan ajat, jolloin isoilla monikansallisilla yrityksillä oli omat trainee-ohjelmat, jotka toimivat ponnahduslautana vastavalmistuville opiskelijoille ja hyvänä pohjana rekrytoida myös suomalaisiin bränditaloihin. Tänä päivänä nämä monikansalliset yritykset ovat siirtäneet markkinointiprosessinsa pois Suomesta. Kasvattaaksemme tulevaisuuden markkinoinnin talentteja vastuu on siirtynyt vahvimmille paikallisille bränditaloille ja -toimistoille. Tämä antoi lähtölaukauksen parhaillaan käynnissä olevalle trainee-ohjelmalle. Uskon, että olemme yhdessä luoneet jotakin ainutlaatuista yhdistämällä kolme erilaista bränditaloa sekä mainos- ja mediatoimiston oppimisalustaksi valituille traineille!”

Mirjami Mäkinen, Salomaa Yhtiöt:

”Salomaa-yhtiöryhmässä on aina ollut traineeta, erityisesti SEKissä ja Dagmarissa. Yli 80-vuotisen historiamme aikana olemme aina etsineet ja tukeneet lahjakkuuksia ja kouluttaneet alalle lukemattoman määrän markkinointiosaajia. Kun Karri lähestyi minua tällä trainee-idealla vuonna 2014, koin, että isona toimijana, joka kantaa vastuuta suomalaisen markkinointiosaamisen kehittymisestä, meidän on ehdottomasti ryhdyttävä vetämään ohjelmaa. Tälle ohjelmalle ainutlaatuisen ja ajankohtaisen leiman antaa sen toteutus yhdessä kolmen asiakasyrityksen sekä media- ja mainostoimiston kanssa. Meille oli myös tärkeää, että traineet saavat käytännöstä kumpuavaa valmennusta teoreettisen osaamisensa tueksi. Siksi sisällön suunnittelu ja toteutus yhdessä Aalto Executive Educationin kanssa oli erittäin hieno asia.”

Trainee-ohjelma kestää vuoden ja sen aikana traineet pääsevät työskentelemään kolmessa eri yrityksessä oikeiden projektien parissa; kaksi kolmesta jaksosta Alkossa, Pauligilla tai Valiolla ja kolmas jakso Dagmarissa ja SEKissä. Vuosi Next Gen –traineena tulee siis antamaan varsin laaja-alaisen katsauksen suomalaisen brändimarkkinoinnin maailmaan. Työssä tapahtuvaa oppimista tukevat Aalto Executive Educationin järjestämät valmennukset, joiden sisältö räätälöidään traineiden ja projektien mukaan.

Miksi ohjelma on sitten nuorten näkökulmasta hieno juttu? Kysyimme valituilta traineilta, miksi he päättivät alun perin hakea mukaan ohjelmaan ja mitä he odottavat trainee-vuoden tuovan tullessaan. Näin he vastasivat:

”Alkuperäisen kiinnostuksen ohjelmaa kohtaan herätti sen erilaisuus ja sille asetettu selkeä tavoite kehittää kotimaista markkinointiosaamista. Mahdollisuus tutustua vuoden aikana erilaisiin organisaatioihin oli mielestäni kiinnostava näkökulma.”

”Hain mukaan Next gen Marketing Trainee -ohjelmaan, koska haluan päästä näkemään miten suomalaiset brändit luovat ja rakentavat ainutlaatuista asiakaskokemusta. Haluan vaikuttaa suomalaisen markkinoinnin tulevaisuuteen ja toivon pääseväni ohjelman aikana sekä kertomaan että toteuttamaan omia ajatuksiani markkinoinnista. Uskon, että inspiroivassa, avoimessa ja opettavaisessa ympäristössä pääsen omaksumaan sellaista markkinointiymmärrystä, jota lukemalla ei voi oppia.”

Lisää aiheesta

Coding Factory 2018 stage

Why do candidates decide to participate a recruiting event? Of course, the chance of getting a new job is one major reas...

PwC:n vuoden 2011 tuottamassa kyselyssä todettiin, että kansainvälinen talouskriisi on muokannut vahvasti milleniaalien ...

Purkka juuttuneena kengänpohjaan

Kesätyöntekijöiden metsästys on ollut vauhdissa jo useamman kuukauden ja nyt olisi viimeiset hetket lähteä mukaan kisaan...