aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

Mistä työnantajamielikuva syntyy? [podcast]

11.03.2021 | Outi Mäkinen | Lukuaika 5 min

“Hyvää työnantajamielikuvaa voidaan rakentaa vuosia, mutta se voidaan menettää hetkessä. Siksi onkin erityisen tärkeää, ettei stiplata kriittisissä osa-alueissa ja että työnantajakuva perustuu johdonmukaisuuteen ja on totta.” Tässä #rekrycast -podcastin jaksossa käymme läpi työnantajamielikuvan perusteet.

Mitä tarkoittaa EB? Mistä työnantajamielikuva rakentuu ja mikä kaikki vaikuttaa siihen? Mitä tarkoitetaan sisäisellä työnantajamielikuvalla? Vastaukset näihin ja muihin työnantajamielikuvatyöhön kysymyksiin löydät tästä #rekrycast -jaksosta. Kuuntele podcast kokonaisuudessaan Soundcloudissa, Spotifyssa, Apple Podcastissa tai alla olevan YouTube-linkin kautta:


Mitä työnantajamielikuva tarkoittaa?

Työnantajamielikuva eli employer brand tarkoittaa kaikkia henkisiä, taloudellisia ja käytännöllisiä etuja tai heikkouksia, jotka työntekijät assosioivat tiettyyn yritykseen. Toisin sanoen työnantajamielikuva kertoo yrityksestänne työnantajana, siitä minkälaista teillä on olla töissä, mitä yrityksenne työntekijät tekevät päivästä toiseen ja mikä heitä motivoi. Tämän lisäksi työnantajamielikuva kertoo siitä mitä osaamista haluatte joukkoonne tulevaisuudessa, mitä tekemään, miten ja miksi?

Mistä asioista työnantajamielikuva muodostuu?

Työnantajamielikuvaan vaikuttaa suuri määrä erilaisia tekijöitä. Näitä ovat esimerkiksi se mitä työntekijät kertovat ystävilleen yrityksestänne viinilasien äärellä, mitä nettisivuillanne tai sosiaalisen median kanavissanne lukee tai ei lue ja mitä tietoa media välittää yrityksestänne.

“Kaikilla yrityksillä on työnantajamielikuva, riippumatta siitä onko asian eteen systemaattisesti tehty mitään vai ei. Mielikuva syntyy todella monista eri tekijöistä ja huolimatta siitä johdatteko tätä itse vai ettekö.”

Rekrytointitutkimuksemme antaa osviittaa siitä, minkälaiset arvot ja ominaisuudet työnantajissa houkuttelevat korkeakoulutettuja talentteja eniten puoleensa. He kokevat esimerkiksi työsuhde-eduista ja etenemismahdollisuuksista viestivän yritykset selkeästi kiinnostavammiksi kuin bisnes ja brändi edellä työmarkkinoille puskevat yritykset.


aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

(klikkaa kuva isommaksi)

Kuka on vastuussa työnantajamielikuvan rakentamisesta?

Kuten olemme aiemmin kirjoittaneet, työnantajamielikuva on vahva, kun se on integroitu yrityksen arvoihin, kulttuuriin ja strategiaan, ja paras tulos saavutetaan, kun yrityksen työntekijät jakavat yrityksen tarinaa verkostoilleen oma-aloitteisesti. Vaikka sanatasolla puhutaan kuvasta, ei työnantajamielikuva ole yrityksen brändimateriaalien summa vaan sen on synnyttävä ensisijaisesti käytännön toiminnan kautta yrityksen arjessa.

Työnantajamielikuvan kehittäminen vaatii strategiatasolla niin HR:n, viestinnän kuin ylimmän johdon panostuksia. Vaikka pääasiallinen vastuu työnantajamielikuvan kehittämisestä olisikin edellä mainituilla elimillä, on virhe kuvitella, että työ loppuu strategiapaperien tasolle. Jalkauttamisvaiheessa koko organisaatio osallistetaan laajemmin. Tässä vaiheessa etenkin keskijohdon vastuu korostuu, kun tuloksista viestitään henkilökunnalle. Lue lisää työnantajamielikuvan vastuista täältä.

Työnantajamielikuvan tavoitteena ei ole miellyttää kaikkia

On hyvä muistaa, että eri ihmiset viihtyvät erilaisissa organisaatioissa eikä kaikkia ole mahdollista miellyttää – eikä voittavan työnantajamielikuvan rakentamiseen ole yhtä oikeaa reseptiä. Eri ihmiset arvostavat työnantajassa eri asioita ja juuri siksi työnantajamielikuvatyötä tehdään. Kaiken lähtökohtana on yrityksenne sisäinen kulttuuri ja sen vahvuudet. Kun nämä tiedetään, tiedämme ketä tavoitella ja millä tarjonnalla. Tämän pohjalta on helppo loihtia viestintästrategia, joka tavoittaa oikean kohderyhmän oikeissa kanavissa ja puhuttelee heitä houkuttelevalla tavalla.

“Kohderyhmätuntemus on älyttömän tärkeää. On suorastaan hölmöä tehdä työnantajamielikuvatyötä jos ei tunne omaa kohderyhmäänsä ja sitä, mikä heihin vetoaa tai ei vetoa. Vain tällä tavalla voi saada oikean viestin läpi oikealle kohderyhmälle ja oikeissa kanavissa, ja tämän myötä näistä ne, jotka kiinnostuvat juuri teidän tyyppisestä tekemisestä osaavat hakea teille töihin.”

Kuuntele podcast ja kerro meille minkälaisia kokemuksia sinulla on työnantajamielikuvan rakentamisesta!

#rekrycast #työelämä #työnantajamielikuva

Ota yhteyttä

Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä tai pyydä tarjous!

Olen työnhakija
Olen työnantaja