Tämä kolmiosainen blogisarja tutkii, kuinka pienen opiskelijaporukan keksimästä ideasta kasvoi miljoonien liikevaihtoa tekevä yritys, jollaisena aTalent tänä päivänä tunnetaan.
Toisessa osassa palaamme ajassa aTalentin – perustamisnimeltään Prodeko Recruiting Oy:n – kasvuvuosiin. Kysyimme yrityksen toiselta toimitusjohtajalta, Taneli Hirvolalta, sekä pitkäaikaiselta hallituksen jäseneltä, Johan Haatajalta, mistä yrityksen kasvupyrähdys sai alkunsa, mistä nimenmuutos juonsi juurensa ja miten KY:n tulo osaomistajaksi vaikutti yrityksen toimintaan.
Varastokopista kasvuyritykseksi
Vuonna 2004 perustettu Prodeko Recruiting oli saanut jalansijaa toimialallaan muutamien avainasiakkaiden, nimekkäiden pörssiyhtiöiden, avulla. Toiminta oli kuitenkin pienimuotoista – yritys välitti pääasiassa tuotantotalouden opiskelijoita. Yhteydenottoja tuli satunnaisesti, ja välillä "joku päivysti puhelimen äärellä, jos joku sattuisi soittamaan ja antamaan toimeksiannon." Suurempia kasvun merkkejä ei tuolloin vielä näkynyt.
Kun yrityksen toimitusjohtajan paikka avautui haettavaksi, sen ajan tuotantotalouden opiskelija Taneli Hirvola kiinnostui, haki ja sai paikan. Toimitusjohtajana Hirvola toimi vuosina 2008–2009, ja tämän jälkeen hän oli mukana yhtiön hallituksessa vuosina 2012–2015. Hirvolan toimitusjohtakaudella, vuonna 2009, Prodeko Recruitingin hallitukseen valittiin Johan Haataja ja hän toimi hallituksessa aina vuoteen 2016 asti.
Hirvola ja Haataja muistelevat naureskellen yrityksen ensimmäistä “toimistoa” – Prodekon lahjoittamaa varastokoppia tuotantotalouden laitoksen tiloissa.
Vaatimattomasta alusta huolimatta aTalent kehittyi nopeasti Hirvolan ja Haatajan aikana. Toiminta muuttui passiivisesta proaktiiviseksi – puhelinpäivystämisen sijaan yrityksiä lähestyttiin itse. Hirvolan toimitusjohtajuuden aikana yritys pääsi 80 rekrytoituun vuodessa. "Välitettiin kerralla esimerkiksi samalta markkinatutkimuksen kurssilta useampi kymmenen opiskelijaa", Hirvola muistelee. Varastokopista siirryttiin nopeasti ikkunalliseen parin–kolmen työpöydän huoneeseen.
Uusi A-tason brändi: Nimestä uuteen omistajaan
Vuonna 2010 Prodeko Recruitingin vetäjien piti tehdä iso päätös. Aalto-yliopiston tiloissa kasvanut yritys oli kehittynyt mukavasti, mutta nyt oli mahdollisuus laajentaa yritystoimintaa muihin kuin tuttuihin tuotantoalan opiskelijoihin. Tämä alkoi nimenvaihdoksella, joka kuvasi yrityksen uutta suuntaa.
Aluksi ajatuksena oli muuttaa nimeksi Aalto Recruiting, viitaten läheiseen yhteistyöhön Aalto-yliopiston kanssa. Pian kuitenkin huomattiin, että yliopistolla oli jo samankaltainen nimi omassa toiminnassaan.
"Päätettiin, että yhteinen nimi aiheuttaa sekaannusta. Tästä spinoffina lähti kehittymään aTalent-nimi, kun haluttiin viitata edelleen Aaltoon jollain tavalla," Hirvola sanoo.
"A" viittasi Aaltoon, mutta samalla se symboloi A-luokkaa – opiskelijoiden ammatillista kehittymistä ja yrityksille tarjottavia huipputason osaajia. Nimi otettiin käyttöön alkuvuodesta 2010. Se oli uuden aikakauden alku. Sen näki myös tuloksista: vuosina 2010–2012 aTalentin liikevaihto kasvoi huimasti – 100 000 eurosta 1,5 miljoonaan euroon.
Vuosi 2012 toi mukanaan uudet tuulet, kun Kauppakorkeakoulun ylioppilaskunta (KY) liittyi mukaan omistajaksi. Tämä vahvisti aTalentin taloudellista pohjaa ja avasi ovia uusille osaajamarkkinoille. "Aloimme laajentua entistä voimakkaammin nuoriin ammattilaisiin, jotka olivat jo valmistuneet ja hankkineet hieman työkokemusta", kertoo Haataja. Lisäksi yritys siirtyi välittämään myös kaupallisen alan osaajia. Vuonna 2013 aTalentille otettiin ensimmäiset kokoaikaiset työntekijät: toimitusjohtaja, rekrytointijohtaja sekä myyntijohtaja.
Laatua määrän sijaan – win-win kaikille
Siinä missä muut opiskelijoita välittävät yritykset keskittyivät lähinnä lyhytaikaisiin tuntitöihin, ja suuret rekrytointijätit tavoittelivat jo valmistuneita ammattilaisia, aTalent näki mahdollisuuden näiden välissä. He ymmärsivät, että korkeakouluopiskelijat olivat kunnianhimoisia ja kaipasivat haastavia työtehtäviä, jotka veisivät heidän uraansa eteenpäin jo opiskeluaikana.
"Emme halunneet olla vain yksi bulkkivälittäjä muiden joukossa," muistelee Hirvola. “Tavoitteemme oli tarjota korkealaatuista palvelua keskittyen huolellisesti valittuihin yrityksiin ja opiskelijoihin.”
Tämä lähestymistapa osoittautui oikeaksi. Teknillis-kaupalliset korkeakouluopiskelijat päätyivät tehtäviin, jotka aidosti kehittivät heidän ammattitaitoa. Yritykset puolestaan saivat käyttöönsä motivoituneita ja lahjakkaita nuoria osaajia. Syntyi positiivinen kierre: opiskelijat saivat ensin hyviä osa-aikatöitä, sitten kesätöitä ja lopulta vakituisia työpaikkoja.
"Se oli todellinen win-win tilanne sekä opiskelijoille että yrityksille," kertoo Haataja. "Erottautumistekijämme on aina ollut vahva yhteys opiskelijamaailmaan," Haataja painottaa. "Ymmärsimme opiskelijoita tavalla, johon muut rekrytointifirmat eivät pystyneet."
aTalent ei tyytynyt vain välittämään työpaikkoja, vaan he olivat aidosti edistämässä ja jopa kiihdyttämässä opiskelijoiden ammatillista kehitystä. Jopa ne hakijat, jotka eivät tulleet valituiksi tehtäviin, saivat sparrausta ja apua uransa edistämiseen.
Poikkeuksellinen tiimi terävällä fokuksella
Haataja korostaa poikkeuksellisen pätevän tiimin merkitystä aTalentin menestyksessä: "Innokkaita ja fiksuja avainhenkilöitä päätyi operatiivisiin rooleihin. Moni aTalentissa työskennellyt on luonut poikkeuksellisen uran. He ovat upeita ja osaavia tyyppejä, joiden roolia ei voi väheksyä." Haataja toimii nykyään RELEXin talousjohtajana (CFO) ja Hirvola puolestaan Terveystalon strategiajohtajana.
Yrityksen kasvuaikoina kiusaus siirtyä muille aloille kävi välillä kovaksi. "Mietimme jossain vaiheessa aTalent Rescuing Angels -palvelua, jolla olisimme kilpailleet liikkeenjohdon konsulttitalojen kanssa. Opiskelijatiimit olisivat voineet auttaa yrityksiä lyhyellä varoitusajalla", Haataja muistelee. Yritys kuitenkin pysyi tiukasti omassa osaamisalueellaan. "Yksi onnistumisemme syistä on, ettemme yrittäneet tehdä liian montaa asiaa tai tarjota 'kaikkea kaikille'. Sen sijaan keskityimme ydinalueisiimme: kaupalliseen, tekniseen ja teknologia-alaan", Haataja toteaa.
Vuosina 2010–2016 aTalent toimi aluksi lyhyen aikaa KY-talossa. Kasvu johti muuttoon ensimmäiseen varsinaiseen toimistoon Helsingin rautatieaseman läheisyydessä sijaitsevaan Fennia-kortteliin Vilhonkadulle, työllistäen lopulta yli 30 työntekijää. Yritys oli kehittynyt tuotantotalouden opiskelijoiden ainejärjestön harrastusmaisesta toiminnasta kannattavaksi liiketoiminnaksi. aTalentin brändi tunnistettiin niin työnhakijoiden kuin työnantajienkin keskuudessa.
Hirvola mukaan yrityksen tuote oli yksinkertaisuudessaan äärettömän toimiva: "Tuotteemme meni kaupaksi, sillä kaikki halusivat palkata fiksuja opiskelijoita.”
Mutta aTalentin tarina ei päättynyt tähän. Siihen, mitä tapahtui seuraavaksi, palaamme blogisarjan kolmannessa osassa, joka julkaistaan syksyllä 2024.
aTalent – jo 20 vuotta parempaa työelämää
aTalent on Tuotantotalouden kilta Prodeko ry:n, Prodekon Alumnit ry:n ja Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat KY ry:n yhteisomistama rekrytointi- ja HR-palveluita tarjoava yritys. Vuodesta 2004 alkaen olemme luoneet parempaa työelämää yhdistämällä osaavat tekijät oikeisiin yrityksiin.
Tänä juhlavuonna takanamme on jo kaksi vuosikymmentä suomalaisen työelämän rakentajana ja edessämme on uusi, alati muuttuva työelämä. Sen luomien haasteiden ratkomiseen tarvitaan joku, joka osaa valmistaa yrityksiä ja osaajia muutokseen. Joku, joka ennakoi ja katsoo yhtä päätöstä syvemmälle. aTalent on se “joku”. Me haluamme olla luotettu neuvonantaja. Uusien näkökulmien tarjoaja. Pölyttyneiden konventioiden haastaja. Emme pelkää tarttua haasteeseen – olemmehan tehneet sitä jo 20 vuotta.
Siispä hurraa-huuto ja kiitos jokaiselle työkaverille, asiakkaalle ja työnhakijalle. Kohti tulevaisuuden työelämää!