Catering-ratkaisut maailman hienoimpiin risteilijöihin – työskentely SeaKingilla

17.09.2018 | Oliver Rotko | 6 min luettava

SeaKing on kansainvälinen markkinajohtaja loistoristeilijöihin suunniteltavissa catering-järjestelmissä. Yrityksen kädenjälki on nähtävissä muun muassa mediassa paljon puhutuissa Oasis-luokan risteilijöissä. Haastattelimme kahta SeaKingin nykyistä suunnittelijaa selvittääksemme miten huippuluokan keittiöratkaisu syntyy ja miltä päivittäinen työ niiden parissa näyttää.

Niclas Granvik ja Juho Tulisalmi ovat SeaKingin nykyisiä suunnittelijoita, joiden päivittäinen työ kuluu pääosin CAD-ohjelmien parissa suunnitellen ja koordinoiden räätälöityjä catering-ratkaisuja SeaKingin asiakkaille. Kahdesta työntekijästä tuoreempana, Juho on päässyt toteuttamaan itseään useissa eri tehtävissä ohutlevyratkaisujen, kuten seinähyllyjen ja pöytien suunnittelusta, aina kokonaisen tilaratkaisun 3D-suunnitteluun. Niclas, joka aloitti SeaKingilla jo 2014, toimii pääsuunnittelijana useammassa projektissa ja on lähellä ensimmäisen laivansa luovutusta kolmen vuoden uurtamisen jälkeen.

Räätälöityjä ratkaisuja suurille asiakkaille

Pitkän historiansa aikana SeaKing on luonut itselleen asiakaskunnan, joka koostuu maailman merkittävimmistä laivanrakennuttajista ja telakoista. Tälle asiakaskunnalle SeaKing tarjoaa alusta asti räätälöityjä ratkaisuja asiakkaan määrittelemien tarpeiden mukaisesti. Niclas kertoo, että suunnittelijan työ lähtee usein liikkeelle tyhjästä paperista ja konseptisuunnitelmasta.

“Konseptisuunnittelu on sitä, että kun meillä on tyhjä tila ja asiakas haluaa tietynlaisen keittiön ja tarjoilla tietynlaista ruokaa, pitää miettiä mitä tarvitaan ja mistä lähdetään liikkeelle.”

Keittiöratkaisujen suunnittelu asiakkaan tarpeisiin on luovaa työtä, joka vaatii monipuolista ymmärrystä laivanrakentamisen eri osa-alueista. Niclaksen mukaan SeaKingilla suunnittelija oppii peilaamaan omia suunnitelmiaan laivan yleiseen arkkitehtuuriin sekä seilattavan alueen paikalliskeittiön luomiin tarpeisiin. Hän kertoo, että esimerkiksi Saksaan toimitettavien laivojen keittiöt vaativat hyvin erilaisia varusteluja verrattuna Aasiassa seilaaviin laivoihin.

Koska catering-ratkaisut ovat merkittävä osa risteilijän päivittäistä toimintaa, on SeaKingin henkilöstön tärkeä ymmärtää mitä laivan rakentamiseen vaaditaan ja miten raaka-aineet liikkuvat valmiin laivan sisällä aina kylmätiloista asiakkaan lautaselle. Juho kertoo, että tärkeimpiä kokemuksista kalustosuunnittelijan työn osalta on päästä käymään telakalla tutustumassa laivan rakentamisen eri vaiheisiin. Tämän lisäksi käynti SeaKingin omalla tehtaalla Puolassa toimi erinomaisena “sisäänheittona” omien keittiöratkaisujen tuotantoon ja kokonaiskuvan hahmottamiseen.

SeaKingin yli 30 toimintavuoden aikana yritykseen on kerääntynyt valtava määrä hiljaista tietoa, jota pyritään hyödyntämään aina kun mahdollista. Kysyessämme aiheesta lisää, Niclas nauraa kertoessaan, miten valtavasti vanhat työntekijät tuntuvat muistavan vanhojen projektien pienistäkin yksityiskohdista.

“Kaikilla täällä on sairaan hyvä muisti. Aina kun kysyy jotain yksityiskohtaa, ollaan vaan et ‘joo joo, se oli se yks laiva Saksassa, johon tehtiin ratkaisu x ja y’. Säännönmukaisesti lähes kaikki ongelmat on joskus mietitty läpi eli hankalan tilanteen edessä voi aina kysyä kokeneilta työntekijöiltä apua.”

Juho Tulisalmi

Juho kertoo, että uuden työntekijän on erittäin helppo hypätä mukaan yrityksen toimintaan. Juuri tämä hiljaisen ja toisaalta dokumentoidun tiedon määrä mahdollistaa nopean oppimisen. Jumiin ei pidä eikä voi jäädä, koska ratkaisu omaan ongelmaan löytyy yleensä viimeistään viereisestä huoneesta.

Vastuuta saa ja pitää ottaa heti alusta alkaen

Niclaksen ja Juhon mukaan SeaKing on esimerkki työympäristöstä, jossa luottamus jokaiseen työntekijään korostuu kaiken muun yli. Heidän mukaansa suunnittelijan työ sisältää paljon itsenäistä työskentelyä. SeaKing on eritoten asiantuntijaorganisaatio ja yrityksen organisaatiorakenne koetaankin matalaksi eikä uusia työntekijöitä olla vahtimassa. Kaikkiin luotetaan ja vastuuta annetaan, kun sitä tajuaa pyytää.

“Luotetaan hyvin paljon muihin ihmisiin, et ne tekee hommansa. Ei oo ketään kuka mikromanageeraa mitä teet. Saat vaikuttaa itse omaan tekemiseen.”

Osoituksena saatavasta vastuusta ja mahdollisuuksista oppia, kaikkien uusien suunnittelijoiden työhön kuuluu myös niin sanottu “refit” -projekti. Tällä tarkoitetaan pienempää uudistusprojektia, jossa asiakas tilaa vanhempaan laivaan joko uuden alueen tai vanhan alueen päivityksen. Uusi suunnittelija saa vastuun tämän projektin suunnittelusta ja koordinoinnista aina tuotantoon asti. Tavoitteena on tutustua laajamittaisen projektin koordinointiin ja siihen, miten itse suunnittelijan työ vaikuttaa projektin lopputulokseen. Refit -projekteihin kuuluu perinteisesti myös matka kuivatelakalle, jossa laivaa uudistetaan. Niclas kertoo, että hänen kohdallaan refit -projekti koostui Suomesta käsin tehtävästä suunnittelusta ja parin viikon matkasta Bahamalle, jossa hän pääsi valvomaan suunnitelmien toteutusta paikan päällä. Kysyttäessä, mitä uudelta työntekijältä vaaditaan refit -projektin saamiseksi, vastaus on, että kiinnostus ja halu lähteä riittää. Jokainen uusi työntekijä tullaan lähettämään matkaan, kunhan uusia projekteja vapautuu.

Ympyrä sulkeutuu laivan luovutuksessa

SeaKingin toteuttamat projektit ovat laivanrakennukselle tyypillisesti pitkäkestoisia ja vievät vuodesta jopa viiteen. Tämän takia yritys etsii pääosin työntekijöitä, jotka ovat valmiita sitoutumaan tehtävään pitkällä aikavälillä. Niclas kertoo, että vaikka alussa projektien kestot saattavat tuntua pitkiltä, kun toimintaan on päässyt sisälle, on siitä hyvin vaikea luopua. Hän kokee etenkin positiiviseksi, että oman työn jälki on mahdollista nähdä telakoilla käydessä. Mikään ei voita tunnetta, kun näkee itse suunnitteleman baarin valmiissa kokonaisuudessa. SeaKingillä kukaan ei toimi omassa kuplassaan, vaan projekteista tihkuu jatkuvasti lisää tietoa yrityksen toimistoille.

“Kun pääsee siihen sisään, siinä on koukussa. Kolmen vuoden laivaprojekti tuntuu pitkältä, mutta nyt jälkeenpäin se tuntuu kuin olisi mennyt pienessä hetkessä. Sekin että pääset tekemään ja näkemään oma työn konkreettisen tuloksen. Se että pääset laivalle ja tehtaalle katsomaan tulosta, sekin lisää motivaatiota.”

Juuri tämä tilanne on nyt Niclaksen edessä. Ensimmäinen laiva, jossa hän on toiminut pääsuunnittelijana ollaan luovuttamassa asiakkaalle lähiaikoina. Niclas sanoo, että lähestyvä luovutus on ehdottomasti SeaKingillä tekemänsä uran hienoin saavutus ja juhlaa varten hankittu kuohuviini on jo viilenemässä.

“Kun jotain on tehnyt yli kolme vuotta, niin se kulminoituu kun laiva on luovutettu omistajalle, se on hyväksytty ja kaikki on valmiina.”

Niclas Granvik

Juhon mielestä Niclaksen tähän mennessä nelivuotinen ura SeaKingillä osoittaa, miten paljon eri mahdollisuuksia ja vastuuta yrityksen sisällä voi saada –  pitää vain haluta ja osata pyytää. Isojen laivojen vetovoimaa kumpikaan ei osaa selittää, mutta molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että koukussa ollaan. “Ei muuta kuin seuraavaa projektia putkeen.”

Töihin SeaKingille?

Seaking etsii nyt suunnittelijoita ja projekti-insinööriä/projektipäällikköä. Lue lisää tehtävistä täältä!

Lisää aiheesta

Toomas Lybeck on ehtinyt asua niin maailmalla, kuin ympäri Suomeakin. Tällä hetkellä hän työskentelee Kotkan-Haminan seu...

Olympiastadion, tuo yksi Suomen ja Helsingin merkittävimmistä maamerkeistä on nyt muutaman vuoden ajan ollut peruskorjau...

Olitpa sitten ensimmäistä kertaa astumassa korkeakoulun ovista sisään, palaamassa lomalta tai kesätöistä opiskelun parii...