aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

Slush rekrytoinnin näkökulmasta [podcast + tiivistelmä]

03.12.2018 | Oliver Rotko | Lukuaika 14 min
Messukeskus täyttyy 4.12. jälleen 20.000 vieraasta, kun startup-tapahtuma Slush pyörähtää käyntiin. Slushista on kasvanut lyhyessä ajassa maailmanluokan tapahtuma houkutellen paikalle yli 2.600 startup-yritystä valmiina kasvamaan ja rekrytoimaan uusia osaajia.

Slush eli “vuosittainen loska” on täynnä nähtävää aina satojen startup-yritysten innovaatioista menestyneiden yrittäjien henkilötarinoihin ja yritysjohtajien paneeleihin (legendaarisia jatkoja unohtamatta). Kokemuksemme mukaan Slushissa on helppo eksyä kaiken nähtävän keskellä, joten halusimme antaa parhaat vinkit tapahtumasta selviytymiseen rekrytoivana esimiehenä ja työnhakijana.

Miten saat kaiken irti Slushista?

Uuden podcastimme #rekrycastin ensimmäisessä jaksossa Jesse Kinnunen ja Outi Mäkinen kertovat omien kokemustensa kautta parhaat tavat saada kaikki mahdollinen irti Slushista ensin työnhakijan ja sitten työnantajan näkökulmasta. Katso video alta YouTubesta tai kuuntele se Soundcloudista. Videon alta löydät myös tiivistelmän podcastin sisällöstä. Nähdään Slushissa!


Päähuomiot

  • Ole oma itsesi – Slushissa on ihmisiä pukumiehistä hupparijengiin.
  • Aseta itsellesi tavoitteet – mieti mitä haluat tapahtumalta ja miten pääset tavoitteisiisi. On helppo kuluttaa molemmat päivät kuunnellen puheita puhumatta kellekään.
  • Verkostoidu rohkeasti ja ennakkoluulottomasti – Slushissa voit törmätä kehen vain opiskelijoista aina Amazonin toimitusjohtajaan. Kun esittäydyt, muista napakka esittely niin jäät mieleen.
  • Tapahtuma on täynnä piilotyöpaikkoja – yli 2.000 startupia etsii uusia työntekijöitä, mutta 85% niistä etsi työntekijöitä verkostojensa kautta. Työpaikat löytyvät kohtaamisista, eivät netistä!
  • Muista, että tämän päivän Slushin vapaaehtoinen on tulevaisuuden työnhakija tai asiakas – kohtele kaikki arvolla niin takaat tulevaisuuden ROI:n.
  • Vara-akku ja hyvät kengät ovat tärkeämmät kuin käyntikortit – kaikki hukkuvat käyntikortteihin. Pyydä proaktiivisesti verkottumaan LinkedInissä niin saat välitöntä arvoa.

Tiivistelmä podcastista

[1:30] Jesse: Viime vuonna oli 20.000 osallistujaa, 2.600 startup-yritystä, 1.600 sijoittajaa ja 600 journalistia eli Slushissa tapahtuu paljon.

[1:45] Outi: Rekrytointi ei ole Slushin #1 kärki, mutta silti todella vahvasti mukana sekä osallistujien, että startupien osalta.

[2:55] Jesse: Viime vuonna tehdyn startup-kyselyn mielenkiintoisin löydös oli, että Slushissa on paljon piilotyöpaikkoja. Noin 85% startupeista käyttää verkostojaan ensimmäisten työntekijöiden rekrytointiin.

[2:20] Outi: Ei ole mikään ihme, että startupit painottavat verkostojaan, mutta tässä näkyy kyllä selkeä painotus. Kontaktit, kontaktit, kontaktit, mutta myös tutut ja tuttujen tutut ovat mistä lähteä liikkeelle. Tätä painotetaan etenkin alle 10 hengen tiimeissä, joissa team fit on todella tärkeä.

[2:55] Jesse: Jos verkostot ovat tärkeä juttu, miten tapahtumaan osallistuva työnhakija voi valmistautua kohtaamisiin.

[3:03] Outi: Ihan sama oletko yrittäjä, ison yrityksen edustaja tai työnhakija, kotiläksyt pitää tehdä. Selvitä mitä yrityksiä tapahtumassa on paikalla ja ketkä ovat paikalla edustamassa. Tee myös tavoitteet Slushiin. Mitkä ovat key take-awayt mitkä haluat saavuttaa? Kaksi päivää kuluu nopeasti ja jos et ole miettinyt yhtään mitä haluat saada tapahtumasta irti, Slush menee ohi vauhdilla.

[3:38] Jesse: Slush on sen kaltainen tapahtuma, että voit tuntea olosi aktiviseksi vaikka et saa mitään aikaiseksi.

[3:45] Outi: Kyllä, voit täyttää kalenterisi pelkillä puheenvuoroilla. Sekin on hieno kokemus, mutta jos haluat onnistua työnhaussa tai rekrytoinnissa, kannattaa suunnitella etukäteen, jotta saat arvoa irti.

[4:08] Outi: Slush on myös järjestänyt matchmaking-työkalun ensimmäistä kertaa myös attendee-lipun omistajille. Aikaisemmin työkaluun pääsi käsiksi vain sijoittajana tai yrityksen edustajana. Jokainen joka osallistuu Slushiin voi verkostoitua työkalun kautta.

[4:28] Jesse: Joo kannattaa hyödyntää sitä monipuolisesti. Olen itse myös varannut yritystapaamisten lisäksi tapaamisia muutaman osallistujien (attendee) kanssa ja ajatuksena on jutella siitä miten voisimme auttaa heitä työnhaussa.

[4:50] Jesse: Mitä ottaa mukaan ja miten pukeutua Slushiin?

[4:55] Outi: Slushissa on ihmisiä joka lähtöön: pukumiehistä hupparijengiin. Oma vinkkini on olla oma itsesi – mieti minkälaisen kuvan haluat antaa itsestäsi muille.

[5:18] Jesse: Kysymykseen siitä mitä kannattaa ottaa mukaan, pelkät käyntikortit eivät itsessään riitä. Tavoitteesi pitäisi olla aina clousata tapaaminen tai haastattelu. Pyydä ja kysy voitko laittaa ajan kalenteriin! Käyntikortteja kertyy tapahtuman aikana valtavasti ja itselläni on vielä viime vuoden kortteja katsomatta. Kun tapaat yrityksiä, muista varata next step!

[5:53] Outi: LinkedIn on paras työkalu tänä päivänä. Kannattaa käyttää 3 sekuntia aikaa jokaisen tapaamisen jälkeen ja pyytää tapaamaasi henkilöä verkottumaan LinkedInissä on-the-spot. Muuten et itse muista häntä ja hän ei ainakaan muista sinua kaikkien satojen ihmisten joukosta.

[6:14] Jesse: Jos sinulla on käyntikortit, mutta ei vara-akkua, jossain on mennyt pieleen.

[6:17] Outi: Se on totta. Vara-akku on hyvä olla mukana. Netti toimii Slushissa myös aina suht hyvin, mutta huomioi, että paikalla on tuhansia osallistujia ja netti voi takkuilla.

[6:35] Jesse: Entäpä hissipuhe – minkälainen elevator pitch kannattaa rakentaa Slushiin mennessä? Kovimmat startupit kohtaavat valtavan määrän ihmisiä ja joukosta on vaikea erottautua.

[6:45] Outi: 30 sekunnin pitch max. Harjoittele, harjoittele, harjoittele etukäteen. Tämä koskee niin työnhakijoita kuin rekrytoivia startuppeja. Mieti miten aloitat ja etenkin mihin lopetat. Kannattaa myös kunnioittaa muiden aikaa. Slushissa kaikki ovat kiireisiä eikä paikalle kannata jäädä tunniksi viemään muiden aikaa. Pääasia on, että keskustelussa menee pääpointit läpi ja saat edellä mainitun follow-upin! Voit lopettaa esim näin “Kontaktoidaan LinkedInissä ja jatketaan keskustelua. Oli todella mukava tavata.”

[7:25] Jesse: Työnhakija, muista myös käydä katsomassa yrityksen ilmoittamat työpaikat netissä! Jos menet puhumaan startupin edustajalle ilman mitään tietoa, et tee vaikutusta. Mene mieluummin valmistautuneena, nosta esiin jokin tietty avoin työtehtävä ja kerro miksi olet siihen sopiva. Rohkeasti juttelemaan!

[8:00] Outi: Rohkeus on todella tärkeää. Kävele, keskustele ja esittäydy. Paikalla on tuhansia ihmisiä eivätkä muut tule välttämättä esittäytymään sinulle.

[8:10] Jesse: Ei ole tarpeeksi, että käyt nopeasti vilkaisemassa yrityksen nettisivuja. Valmistaudu kunnolla niin vältät nolot tilanteet. Preppaus on erittäin tärkeää ja sillä tavalla teet vaikutuksen.

[8:50] Outi: Kyllä. Ei ole myöskään tarve tutustua 50 yritykseen, vaan tutustu niihin jotka kiinnostavat sinua oikeasti. Esim top 5 tai 10 yritystä. Tutustu niihin, katso ketkä ovat paikalla. Saat kaikki nämä tiedot selville etukäteen.

[9:15] Outi: Tutkimuksemme mukaan yritykset etsivät eniten koodareita – asia joka ei yllätä ketään, mutta myös myynnin- ja markkinoinnin osaajat olivat todella haluttuja. Jos kuulut näihin ryhmiin, olet varmasti erittäin haluttua tavaraa Slushissa.

[9:50] Jesse: Myynnin osaajat saavat tietysti demonstroida omaa myyntiosaamistaan paikan päällä pitchaamalla itsensä. Sehän on kirjaimellisesti myyntitapaaminen.

[10:02] Jesse: Entäpä työpaikan haku tapahtuman jälkeen?

[10:07] Outi: Mikäli saat varattua tapaamisia tai edes uusia kontakteja, muista palata asiaan. Hakijan näkökulmasta kannattaa ehdottomasti lähestyä tapahtuman jälkeen esim Linkedinin kautta, mutta ei kannata odottaa, että yrityksen edustaja muistaa sinut. LinkedIn on tähän hyvä, koska edustaja voi katsoa profiilisi ja sitä kautta saada muistutuksen siitä kuka olet. Sama koskee myös startupeja ja yritysten edustajia. Muista hoitaa follow-up kunnolla. Mieti minkälaisen kuvan jätät itsestäsi jälkeenpäin. Kohtele kaikkia samalla tavalla niin jätät hyvän kuvan kaikille.

[11:05] Jesse: Tätä ei voi painottaa liikaa. Esimerkiksi Slushin valtava vapaaehtoisten joukko on osa tulevaisuuden potentiaalia. Heillä ei välttämättä ole osaamista juuri nyt, mutta jos heille jää hyvä kuva tänä vuonna, ROI toteutuu seuraavina vuosina kun kohtaat heidät uudelleen. On myös huomioitava, että sana kiirii!

[11:32] Outi: Sana kiirii ja osaajat jotka eivät ole sinulle nyt relevantteja voivat olla sitä parin vuoden kuluttua. Jos eivät ole sopivia osaajia, voivat olla yhtä hyvin potentiaalisia asiakkaita. Suomi on pieni maa ja tieto liikkuu..

[11:46] Jesse: Entäpä yritykset, mitä niiden pitäisi tehdä, jotta saisivat kaiken irti tapahtumasta?

[11:53] Outi: Yritysten kannattaa ehdottomasti käyttä Slushin matchmaking-työkalua etukäteen. Muuten samat säännöt pätevät heihin kuin työnhakijoihin. Mikä tapahtuman tavoite on, mitä osaamista ovat etsimässä, mitä se tarkoittaa, mitä keskusteluita heidän tulee käydä, ketkä yrityksen edustajat osallistuvat tapahtumaan, ketkä osaavat kertoa yrityksestä yms.. Kannattaa viedä tapahtumaan rekrytoijia, mutta myös liiketoimintajohtajia ja lead devaajia – henkilöitä jotka osaavat scoutata ja tietävät mitä yritys etsii.

[12:28] Jesse: Miten kandeja tulisi kohdella tapahtumassa ja mitä next steppejä kannattaa sopia?

[12:35] Outi: Kohdelkaa kaikki erittäin hyvin. Hakijakokemus on tärkeää! Ei kannata käydä tunnin keskusteluja kenenkään kanssa. Kaksi päivää on lyhyt aika. Allokoi aikaa oikeille asioille ja muista, että olette kaikki yrityksenne kasvot tapahtuman aikana.

[13:20] Jesse: Slush pitää ottaa suorituksena, jonka aikana pitää jaksaa toistaa samaa tarinaa ja pitchiä kaikille ihmisille samalla energialla ja vaikuttaa myös kiinnostuneelta jokaiselle kandille, vaikka tiedettäisiin, että hän ei ole sopiva hakija juuri nyt. Next steppinä voi hyvin toimi kahvit, haastattelu tai vaikka LinkedIn-kontakti seuraavalla viikolla.

[13:46] Jesse: On tärkeää muistaa, että jos lupaa jotain kandeille, on ne lupaukset myös parasta pitää. Jos lupaat palata seuraavalla viikolla ja palaatkin vasta viikko siitä tai et ollenkaan, ei hyvä. On selvä, että kun massa on iso, vie tämä kaikki aikaa, mutta se on aina sen arvoista sijoituksena tulevaisuuteen.

[14:05] Outi: Kannattaa ehdottomasti varata seuraavalta viikolta kalenterista kokonainen tai puolikas päivä. Kontaktointiin menee aikaa ja siihen kannattaa varautua.

[14:35] Jesse: Onko sinulla lyhyitä, hyviä vinkkejä siitä miten yritysten kannattaa valmistautua Slushiin tai vastaaviin tapahtumiin rekrytoinnin näkökulmasta?

[14:44] Outi: Tapahtumissa on haasteena se, että huomion saaminen on vaikeaa, mutta läsnäolo on tärkeää. Jos olet paikalla, mutta et oikeasti läsnä, lopputulos ei ole hyvä. Jos teiltä seisoo joku henkilö ständillä, mutta ei ota kontaktia muihin paikalla oleviin ihmisiin, et saa hyvää tulosta ja jätät kylmän mielikuvan. Lähettäkää tapahtumiin henkilöitä, jotka ovat supliikkeja ja pystyvät käymään keskusteluja ja kykenevät edustamaan teitä haluamallanne tavalla. Muistakaa käyttää oppeja edellisistä tapahtumista – mikä onnistui ja missä meni pieleen. Tapahtumat ovat jatkuva prosessi, jossa on opittava ja muututtava jatkuvasti.

[15:33] Jesse: Ehdottomasti. On myös tärkeää välttää tilannetta, jossa teitä lähestyvä henkilö tuntee olonsa turhaksi tai ei-tärkeäksi. Vaikka tavoitteesi olisi keskustella mahdollisimman monen sijoittajan kanssa, et saa missään nimessä päätyä tilanteeseen, jossa nuori talentti tulee keskustelemaan ja hän saa mielikuvan, että sinua ei kiinnosta hänen asiansa. Näissä tilanteissa ohjaa henkilö mieluummin rekrytoinnista vastaavan henkilön puheille. Kunhan kaikille jää hyvä fiilis ja, että kukaan ei ole “lähestymisen yläpuolella”.

[16:15] Outi: On myös tärkeää opetella miten lopetat keskustelun. Jos on kiire ja sinulla on agenda, sinun pitää tietää miten lopetat keskustelun jättäen hyvän mielikuvan. Esim “Hei tässä on mun kollegan yhteystiedot, lisää hänet LinkedInissä ja jatka keskustelua hänen kanssaan.” Näin pääset nopeasti pois keskustelusta jättäen vastapuolelle hyvän mielikuvan.

[16:42] Jesse: Ehdottomasti. Muista “End with quality”.

[17:00] Jesse: Tuleeko muista vinkkejä mieleen yrityksille tai työnhakijoille?

[17:06] Outi: Yleisesti rekrytoinnissa pätevä vinkki: Olet sitten yrityksen edustaja tai työnhakija, ole oma itsesi. Kun haetaan oikeita matcheja, rehellisyys maan perii. Reippaus on valttia. Ole oma-aloitteinen, mene ja kättele napakasti. Nämä ovat perusjuttuja, mutta sitäkin tärkeämpiä tapahtumissa, joissa kaikki tapaavat valtavan määrän uusia ihmisiä. Näissä tilanteissa on mahdollista erottautua pienillä jutuilla.

[17:47] Jesse: Kyllä! “Be the best you”.

[17:44] Jesse: Kiitos kaikille kuuntelijoille ja nähdään Slushissa!

Ota yhteyttä

Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä tai pyydä tarjous!

Olen työnhakija
Olen työnantaja