Työhaastattelut kiteytyvät usein tähän hakijalle esitettyyn kysymykseen: “Miksi valitsisimme juuri sinut?” Oletko koskaan pohtinut mitä vastaisit, jos työnhakija heittäisi pallon takaisin sinun puolellesi verkkoa: “Miksi valitsisin juuri teidän yrityksenne työpaikakseni?”
Glassdoorin kaltaisten tietopankkien kasvava suosio kertoo siitä, että työnantajiin kohdistuu entistä enemmän ennakko-odotuksia. Työnantajamielikuvaan panostaminen on tärkein keino säilyttää kilpailukyky työmarkkinoilla, joissa parhaat asiantuntijat voivat valita työpaikkansa.
Työnantajamielikuva eli employer branding tarkoittaa sitä joukkoa henkisiä, taloudellisia ja käytännöllisiä etuja, jotka työntekijät yhdistävät tiettyyn yritykseen. Vaikka sanatasolla puhutaan kuvasta, ei työnantajamielikuva ole yrityksen brändimateriaalien summa vaan se syntyy ensisijaisesti käytännön toiminnan kautta – yrityksen arjesta. Työnantajamielikuva on vahva, kun yrityksen työntekijät jakavat yrityksen tarinaa verkostoilleen oma-aloitteisesti. Se kertoo selkeän tarinan yrityksestänne ja siitä, keitä teillä on töissä, mitä he tekevät, miten ja miksi.
Seuraavaksi käymme läpi neljä tarkempaa syytä sille, miksi työnantajamielikuvan kehittämiseen kannattaa investoida koko yrityksen aikaa ja resursseja.
Voit myös ladata vinkit talteen tästä
Työnantajamielikuvalla viestit mitä osaamista tarvitsette
Hyvin toteutettuna työnantajamielikuva viestii siitä miltä yrityksen arki oikeasti näyttää, ketä yrityksessä työskentelee ja missä tehtävissä. Rehellinen ja läpinäkyvä viestintä auttaa potentiaalisia työnhakijoita päättämään onko yrityksenne juuri se mitä hän etsii. Pitkän aikavälin tavoitteena on helpottaa oikeiden ihmisten löytämistä oikeisiin tehtäviin ja vähentää virherekrytointien määrää.
Onnistunut työnantajamielikuva houkuttelee parhaat asiantuntijat
Työnhakijat eivät enää valitse työpaikkaa pelkän palkan pohjalta. Työn ja arjen rajan hämärtyessä, työnhakijat odottavat yrityksen tarjoavan taloudellisten etujen ohella muita henkisiä ja käytännön tason etuja. Parhaimmillaan työnantajamielikuva viestii työnhakijoille selvästi mitä yrityksellänne on tarjota ja millä ehdoin. Ne jotka onnistuvat tässä, onnistuvat myös houkuttelemaan parhaat työnhakijat.
Hyvä työnantajamielikuva madaltaa vaihtuvuutta ja parantaa yrityksen tulosta
Rekrytointi on aina suuri investointi. Sen kustannukset eivät sisällä vain rekrytointiprosessiin käytettyjä työtunteja ja markkinointimateriaalin hintaa vaan myös työntekijöiden perehdyttämisen ja mahdollisen uusintarekrytoitoinnin kustannukset. Koska onnistunut työnantajamielikuva auttaa houkuttelemaan parhaat työnhakijat ja toisaalta vähentää virherekrytointien määrää, sen ROI voidaan mitata rekrytoinnin madaltuneina kokonaiskustannuksina.
Houkutteleva työnantajamielikuva antaa neuvotteluvoimaa rekrytoidessa
Kuten edellä on todettu, työnhakijat haluavat töihin yrityksiin, joilla on hyvä ja heidän arvojaan heijastava työnantajamielikuva. Tämä on monille jopa rahallista kannustinta voimakkaampi motivaattori. Houkutteleva ja hyvin rakennettu työnantajamielikuva ei vain lisää potentiaalisten työnhakijoiden määrää, vaan antaa teille myös enemmän neuvotteluvoimaa sopivaa työntekijää valitessa.
Juttu päivitetty Mika Räsäsen kirjoittamasta artikkelista.
Jäikö jokin askarruttamaan? Ole yhteydessä meihin tai lataa vinkit talteen alta ↓
Lataa vinkit talteen (PDF & Sähköposti)