LinkedIn on paitsi erinomainen alusta verkostoitumiselle ja henkilöbrändin luomiselle, myös yksi rekrytoijien tärkeimmistä työkaluista. Vaikka LinkedIn muuttaa algoritmiaan jatkuvasti, tietyt lainalaisuudet pätevät ainakin toistaiseksi. Tämän artikkelin avulla optimoit mahdollisuutesi tulla löydetyksi LinkedInissä.
LinkedIn-profiiliin kannattaa lisätä:
1 Headline-teksti
Otsikko on yksi keskeisimmistä LinkedIn-profiilin osista. Se kertoo muutamalla sanalla (maksimipituus 120 merkkiä) nykyisestä työtilanteestasi ja osaamisestasi tai yrityksesi palveluista. Headline on tärkeä osa rekrytoijien käyttämää LinkedInin hakutoimintoa, eli kannattaa varmistaa, että headline sisältää tärkeimmät avainsanasi. Lisäksi headline on profiilikuvasi ohella ainoa profiilin osa, joka näkyy uutisvirrassa muille ihmisille. Hyvän headlinen kirjoittamisessa voit käyttää avuksi esimerkiksi tätä HubSpotin blogia tai vaikkapa ChatGPT:tä.
2 Profiilin tekstit englanniksi
LinkedInin pääasiallinen käyttökieli on englanti ja kaikki rekrytoijien käyttämät hakutyökalut toimivat parhaiten englanniksi. Tämän vuoksi osut hakujen parametreihin helpommin englanninkielisellä profiililla.
3 Osaamista kuvaavat avainsanat
LinkedInin tapauksessa avainsanat ovat ammattiosaamiseen liittyviä termejä, joilla erityisesti rekrytoivat tahot etsivät ammattilaisia. Listaa itsellesi avainsanoja tai niiden yhdistelmiä, jotka kuvaavat osaamistasi ja lisää niitä hyvällä maulla teksteihin ja työkokemuksen yhteyteen. Vältä hyvin yleisiä termejä. Mitä geneerisempi avainsana, sitä useamman henkilön profiili nousee esiin haussa.
4 Summary-teksti
Pidemmässä (maksimipituus 2000 merkkiä) summary-tekstissä voit kertoa itsestäsi tai edustamastasi yrityksestä laajemmin. Persoona saa näkyä summary-tekstissä, ja siinä voi hyvin käyttää myös emojeja. Hyvä yhteenveto antaa nopealla vilkaisulla kattavan kuvan ammattitaidostasi ilman, että lukijan täytyy tutustua profiilisi tarkemmin. Siihen on hyvä kirjoittaa:
- Omasta työtilanteesta
- Koulutuksesta
- Erikoisosaamisesta
- Omat tai yrityksen yhteystiedot.
Jos et halua yhteystietojen olevan näkyvillä summary-tekstissä, voit lisätä ne yhteystieto-osioon tai valita olla näyttämättä niitä lainkaan, kunhan sinuun saa yhteyden LinkedInin kautta ja muistat säännöllisesti tsekata saapuneet viestisi.
Jos etsit töitä voit mainita sen summary-tekstissäsi ja tiivistää lyhyesti työnkuvasi ja toimialasi. Profiiliin voi toki lisätä monelle tutun #opentowork-tunnisteen, mutta jos työpaikan etsimisestä haluaa viestiä diskreetimmin, työnhausta voi lisätä tiedon vain rekrytoijien nähtäväksi. LinkedInin sivulta löydät ohjeet molempien aktivoimiseen.
5 Osaamisalueet sekä hallitsemasi työkalut ja teknologiat
Taitoja ja osaamisalueita voi eritellä LinkedInissä roolikohtaisesti. Rekrytoijalle on erittäin hyödyllistä esimerkiksi kehittäjien kohdalla, että käytetyt teknologiat on kerrottu työpaikka- ja tittelikohtaisesti. Tämä auttaa rekrytoijaa hahmottamaan, kuinka pitkä kokemus henkilöllä on kustakin tehtävästä tai teknologiasta.
Kaikki työpaikkojen alle listatut taidot tulevat nykyään myös skills-osioon ja toisinpäin. Vähemmän on enemmän, ja kannattaa jättää geneeriset sanat lisäämättä, koska ne eivät kerro konkreettisesta osaamisestasi paljonkaan. Esimerkiksi sanat teamwork, strategy ja management voi skipata suosiolla. niiden sijaan kannattaa listata tarkempia taitoja, työkaluja ja teknologioita. Vielä vakuuttavamman skills-listauksesta tekee se, että pyydät nykyisiä tai entisiä kollegojasi vahvistamaan (“endorse”) ne.
6 Työtehtävien kuvaukset
Kun kirjoitat työkokemuksestasi, älä listaa pelkkiä työnimikkeitä, jotka eivät yksin kerro osaamisestasi tai kokemuksestasi juuri mitään. Sen sijaan kannattaa kirjoittaa kunkin työtehtävän kuvaukseen lyhyesti seuraavat asiat:
- Pääasialliset tehtäväsi ja vastuusi
- Suurimmat saavutuksesi
- Tärkeimmät työn aikana oppimasi asiat
- Käyttämäsi työkalut, tekniikat ja teknologiat.
Jos olet ollut mukana erilaisissa asiakasprojekteissa ja sinulla on referenssilupa, voit myös listata ne työtehtävien kuvauksiin asiakas-ja projektikohtaisesti.
7 Tutkintojen kuvaukset
Kirjoita koulutuksen kuvaukseen perustietojen lisäksi tutkintosi sisällöstä ja oppimistasi taidoista. Voit kirjoittaa lyhyesti esimerkiksi tutkintosi rakenteesta, pää- ja sivuaineopinnoista, erikoistumisalueestasi, lopputyöstäsi ja saavutuksistasi opiskeluissa.
8 Profiili- ja kansikuva
Vaikka rekrytoijat eivät tee päätöksiä profiilikuviin perusten eikä rekrytoijien käyttämällä recruiter-työkalulla näe kansikuvaa, ovat ne tapa erottautua muusta massasta verkostoitumismielessä. Hyvää profiilikuvaa ei kannata missään tapauksessa piilottaa tai jättää laittamatta. Profiilikuva lisää luotettavuutta erityisesti, jos osallistut keskusteluun LinkedInissä tai tutut törmäävät profiiliisi.
9 Suositukset ja verifiointi
Suositukset ovat kätevä mutta alihyödynnetty tapa luoda lisää vakuuttavuutta omaan profiiliin. Kannattaa rohkeasti pyytää entisiä ja nykyisiä lähikollegoja kirjoittamaan sinulle lyhyet suosittelut. Suosituksia voi ja kannattaa pyytää työstä yleisesti, mutta myös esimerkiksi toteutetuista projekteista tai yhteistyön sujuvuudesta.
Suositusten lisäksi uskottavuutta voi lisätä verifiointi eli profiilin vahvistaminen, josta saa profiiliin “leiman”. LinkedIn-profiilin vahvistaminen voi parantaa profiilin uskottavuutta ja näkyvyyttä, sekä suojata henkilöä identiteettivarkauksilta.
10 Lisenssit, sertifikaatit ja vapaaehtoistyö
Jos olet suorittanut virallisia sertifikaatteja tai ammattitaitoa mittaavia testejä, ilmoita niistä LinkedIn-profiilisi accomplishments-osiossa. Viralliset sertifikaatit kuten kielitestit ovat loistava tapa osoittaa osaamisesi yleisesti hyväksytyllä mittaristolla. Muista lisätä myös lisenssit ja maininnat esimerkiksi vapaaehtoistyöstä.
Jos jokin kohta tältä listalta puuttuu LinkedIn-profiilistasi, tee tarvittavat muutokset ja seuraa, vaikuttaako se rekrytoijilta saamiesi yhteydenottojen määrään. Kannattaa myös lukea, mitä headhunter etsii LinkedIn-profiilistasi.