Rekrytoinnin kultainen sääntö: kohtele työnhakijaa kuin asiakasta

24.04.2015 | Nina Nevalainen | 4 min luettava

On itsestään selvää, että yritykset tekevät kaikkensa pitääkseen asiakkaansa ja sidosryhmänsä tyytyväisenä. Yksi erittäin tärkeä ryhmä jää kuitenkin usein vähemmälle huomiolle: työnhakijat.

Meillä aTalentilla pohdimme päivittäin viestintään, työnantajamielikuvaan, markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyviä kysymyksiä. Kaikki nämä mahtuvat myös vielä suositumman aiheen, hakijakokemuksen sisälle.

Yritysten tulisi suhtautua työnhakijoihin samalla tavalla kuin asiakkaisiinsa. Työnhakija on yrityksestä kiinnostunut, halukas kuulemaan lisää ja innoissaan tutustumassa työntekijöihin, usein jopa halukkaampi kuin asiakas. Jokainen yrityksen saama työhakemus on todistus kiinnostuksesta yritystä kohtaan. Miksi emme siis olisi kiinnostuneita myös heistä, jotka haluavat meistä kuulla enemmän ja tehdä kanssamme töitä?

Viestintä, viestintä ja viestintä

Hakijakokemuksen tärkein elementti on viestintä. Kuten markkinoinnissa ja asiakassuhteiden ylläpitämisessä, viestinnän laatu, viestinnän rehellisyys sekä oikea-aikaisuus korostuvat, varsinkin kun toimitaan monen liikkuvan osan ja monivaiheisien prosessien kanssa.

Usein hakijakokemuksesta ja viestinnästä puhutaan vasta rekrytointiprosessin loppuvaiheessa, eli siinä vaiheessa kun osalle pitäisi sanoa ei ja osalle kyllä. Todellisuudessa hakijakokemuksen luominen alkaa jo ennen kuin rekrytointoprosessia edes päätetään käynnistää. Hakijakokemus alkaa muodostua, kun potentiaalinen hakija vierailee yrityksen nettisivuilla, seuraa yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa tai lukee yrityksen avoimia työpaikkailmoituksia. Se, millaisen kuvan hakija saa yrityksestä vaikuttaa luonnollisesti siihen, hakeeko hän kyseiseen työhön.

Kriittisin vaihe on kuitenkin hakuprosessin aikana tapahtuva viesintä: vastataanko mahdollisiin tiedusteluihin nopeasti, annetaanko mahdollisuus kysymyksille ja niin edelleen. Viestintä kattaa siis pitkän aikavälin aina ajatusten herättämisestä alkaen palautteen antamiseen asti.

Arvosta hakijan käyttämää aikaa palautteen avulla

Palautteen antamisen kautta varmistamme sen, että jokainen hakija on tietoinen siitä, miksi ei edennyt prosessissa, eikä jää epätietoisuuden tilaan. Palautteen avulla voidaan auttaa hakijoita kehittymään työnhakijoina. Antamalla palautetta yritys pystyy varmistamaan, että vaikka hakijalle ei tällä kertaa paikkaa yrityksessä auennut, sai hän silti prosessista itselleen jotain, mitä hyödyntää tulevaisuudessa. Palautteen antaminen vie yritykseltä pienen ajan työajasta, mutta antaa ja kantaa hedelmää pitkälle tulevaisuuteen. Tuloksena on jatkossakin innostuneet ja laadukkaat työnhakijat.

Palautteen antamisen keinoja kannattaa myös miettiä. Mikäli olet tavannut hakijoita kasvotusten, soita heille ja kerro avoimesti miksi valinta ei tällä kertaa kohdistunut heihin. Sähköpostiviestin lähettäminen perään tapaamisen jälkeen ei edistä positiivista kuvaa. Puhelun tekeminen antaa hakijalle kuvan siitä, että yritys on myös panostanut häneen ja työhakemuksen tekemiseen käytettyä aikaa on arvostettu.

Hakijakokemus on investointi tulevaisuuteen

Rehellisyys korostuu positiivisen hakijakokemuksen luomisessa. Jos lupaat palata asiaan seuraavana päivänä, palaa. Mikäli rekrytointoprosessi venyy odotettua pidemmälle, kerro siitä hakijalle. Kertoisithan myös asiakkaalle, jos tuotteen tai palvelun toimitus viivästyy. Mikäli jatkuvasti lipsut aikatauluista, annat hakijalle kuvan siitä, että yrityksessä ei toimita rehellisesti eikä muiden aikaa arvosteta.

Hakijakokemus tulisi nähdä osana markkinointia. Potentiaalisia ja kiinnostavia hakijoita kannattaa sitouttaa yritykseen, vaikka juuri tällä hetkellä ei avoimia työtehtäviä olisikaan tarjota. Muistuttelethan asiakkaitakin olemassaolostasi. Soita potentiaalisille hakijoille kuulumisia, käy heidän kanssaan lounaalla tai aloita keskusteluja sosiaalisessa mediassa. Näin osoitat, että olet kiinnostunut hakijoista ja  haluat olla läsnä myös silloin, kun et itse tarvitse mitään. Muista myös, että tämän hetken hakijat voivat olla tulevaisuuden asiakkaita.

Lisää aiheesta

Maailman johtavin startup-tapahtuma Slush on kahden päivän mittainen hulluttelu täynnä loistavia puheita, pitchauksia ja...

#rekrycast podcastin ensimmäisessä jaksossa Jesse ja Outi tiivistävät miten rekrytoijat ja työnhakijat saavat kaiken irti maailman tärkeimmästä startup-tapahtumasta Slushista.

Coding Factory 2018 stage

Why do candidates decide to participate a recruiting event? Of course, the chance of getting a new job is one major reas...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen