aTalent Recruiting, rekrytointiyrityksen brändikuva

Kehity paremmaksi työnhakijaksi pyytämällä palautetta

22.03.2018 | Mika Räsänen | Lukuaika 5 min
“Hei <insert name here>, kiitos hakemuksestasi, mutta valitettavasti et tällä kertaa edennyt prosessissa eteenpäin.” Moni meistä on joskus saanut vastaavanlaisen, verenpainetta kohottavan sähköpostiviestin, joka jättää työnhakijan täysin tietämättömäksi: “Miksi rahkeeni eivät riittäneet tähän tehtävään? Oliko kyse osaamisestani, eikö naama miellyttänyt rekrytoijaa vai palkattiinko tehtävään lopulta esimiehen sukulainen?” Ei kiitos -viesti harmittaa aina, mutta siinä voi piillä myös erinomainen mahdollisuus kehittyä työnhakijana. Tässä blogissa kerromme miksi, miten ja keneltä pyytää palautetta rekrytointiprosessin päätteeksi.

Työnhakuprosessi ei koskaan saisi olla yksipuolista stressaamista ja suorittamista, vaan työnhakijalla on oikeus kysyä lisää ja saada palautetta suoriutumisestaan hakuprosessissa. Syy siihen, miksi juuri sinua ei valittu tehtävään, ei välttämättä liity osaamiseesi mitenkään, vaan kyse voi olla esimerkiksi kulttuuriin liittyvistä syistä tai rekrytointitarpeen äkillisestä katoamisesta. Ei kiitos -viestin saaminen ei siis välttämättä tarkoita, että olisit ollut muita hakijoita heikompi.

Mitä hyötyä palautteen pyytämisestä on?

Jos hakemasi paikka ei osunut tällä kertaa kohdallesi, kannattaakin vetää henkeä ja kysyä rohkeasti rekrytoijalta perusteita prosessista putoamiselle. Palautetta pyytämällä voit saada tärkeää tietoa siitä, mikä sinussa hakijana erityisesti kiinnosti, mitkä ovat vahvuutesi ja mitkä suurimmat kehityksen kohteet. Usein palautetta pyydettäessä on myös mahdollista kysyä tarkemmin, millaisesta osaamisesta olisi ollut tehtävässä ratkaisevasti hyötyä ja miten itseään voisi kehittää, mikäli haet vastaavaan tehtävään tulevaisuudessa. Palautteen pyytäminen osoittaa myös työnhakijan motivaation kehittyä.

“Omalle tekstilleen tulee helposti sokeaksi, joten ulkopuolinen lukija saattaa huomata asioita, joita itse et ole edes tullut ajatelleeksi.”

Henkilökohtaisen palautteen saaminen toimii myös tukena, peilinä ja silmien avaajana. Omalle tekstilleen tulee helposti sokeaksi, joten ulkopuolinen lukija saattaa huomata siinä asioita, joita itse et ole edes tullut ajatelleeksi. Vaikka oletkin varmasti käyttänyt paljon aikaa hakudokumenttien tekemiseen, henkilökohtaisen palautteen avulla pystyt peilaamaan dokumenttiesi toimivuutta rekrytoijan näkökulmasta. Omasta mielestäsi nokkelat sanankäänteet eivät välttämättä tuokaan osaamistasi parhaiten esiin tai epärelevanttina pitämäsi osaaminen, jonka päätit jättää mainitsematta, olisikin laskettu sinulle eduksi. Kysymällä rekrytoijalta mistä kielteinen päätös johtui, pystyt välttämään vastaavat ongelmat tulevaisuudessa.

“Pyydä kommentteja hakudokumenteistasi: mitä kannattaa korostaa, mitä muuttaa, miten niistä saa rekrytoijan mielestä paremmat?”

Keneltä palautetta kannattaa pyytää?

Seuraavan kerran töitä hakiessasi, ota työpaikkailmoitus itsellesi talteen. Ilmoituksen lopussa on usein yhteystiedot lisäkysymyksiä varten, ja kyseiseltä henkilöltä voit varmasti kysyä myöhemmin myös palautetta. Tämä tietysti tilanteessa, jossa saat automaattisen viestin ilman yhteystietoja. aTalentilla uskomme, että henkilökohtaisen palauteviestin lähettäminen, ja lisäpalautteen antaminen pyynnöstä on yksi erinomainen keino kehittyä kohti oman alan asiantuntijuutta. Tästä syystä annammekin aina palautetta hakudokumenteista ja suoriutumisesta hakuprosessissa tätä pyydettäessä.

Miten palautetta kannattaa pyytää?

  • Kysy, mitkä tekijät vaikuttivat prosessissa etenemiseen
  • Pyydä kommentteja hakudokumenteistasi: mitä kannattaa korostaa ja mitä muuttaa?
  • Kysy, mitä rekrytoija jäi kaipaamaan hakemuksessasi tai osaamisessasi
  • Jos sinulla on paljon kysyttävää ja haluaisit keskustella laajemmin osaamisestasi, varaa soittoaika rekrytoijan kanssa. Usein palautteen läpikäyminen ja lisäkysymyksien esittäminen on helpompaa keskustelun kautta

Näiden kysymysten avulla saat toivottavasti paljon irti omasta hakutyylistäsi ja vinkkejä tulevaan. Vaikka rekrytoija ei toki pystykään olemaan jokaiselle hakijalle henkilökohtainen urakonsultti, hakijalla on oikeus saada tietää miksi hän ei tullut valituksi ja miten tästä voisi kehittyä eteenpäin. Ei kiitos -palautteesta todella kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.

Lisää vinkkejä työnhakuun löydät täältä.

Ota yhteyttä

Vastaamme mielellämme kysymyksiin. Ota yhteyttä tai pyydä tarjous!

Olen työnhakija
Olen työnantaja