LinkedIn on modernin rekrytoijan yksi tärkeimmistä työkaluista. Se toimii valtavana tietopankkina, jonka avulla rekrytoijat voivat löytää ja kontaktoida tuhansia aktiivisia ja passivisia työnhakijoita. Tässä blogissa kerromme 10 helppoa vinkkiä joilla parannat mahdollisuuttasi tulla löydetyksi.
LinkedIn-profiilin optimointiin ei ole yhtä oikeaa sääntöä. LinkedIn muuttaa algoritmiaan jatkuvasti ja toimintoja lisätään sekä vanhoja muutetaan tasaisin väliajoin. Tämän blogin tarkoituksena ei ole kattaa kaikkia LinkedIn-profiilin toimintoja vaan nostaa esiin profiilin kirjoittamiseen liittyviä perusteita, jotka jäävät monesti huomiotta.
Suosittelemme myös lukemaan mitä headhunter etsii LinkedIn-profiilistasi.
Yleisiä sääntöjä hyvään LinkedIn-profiilin
Ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan LinkedIn-profiilia, kannattaa huomioida seuraavat kolme asiaa. Nämä ohjeet koskevat LinkedIniä yleisellä tasolla ja ne on hyvä pitää mielessä aina kun päivität profiiliasi.
Kirjoita profiilisi englanniksi
Jos tavoitteesi LinkedIn-profiilin tekemiselle on tulla löydetyksi, suosittelemme kirjoittamaan profiilisi englanniksi. LinkedInin pääasiallinen käyttökieli on englanti ja kaikki rekrytoijien käyttämät hakutyökalut toimivat parhaiten englanniksi. Kirjoita sillä kielellä, jolla sinua etsitään.
Käytä osaamistasi kuvaavia avainsanoja
Avainsanat tarkoittavat termejä tai niiden yhdistelmiä, joilla ihmiset hakevat tietoa netissä. LinkedInin tapauksessa avainsanat ovat pääosin ammattiosaamiseen liittyviä termejä, joilla LinkedInin käyttäjät etsivät tietyn osaamisalueen ammattilaisia.
Ennen kuin ryhdyt kirjoittamaan profiiliasi, listaa joukko avainsanoja tai niiden yhdistelmiä, jotka kuvaavat osaamistasi tai edustamaasi yritystä. Avainsanoja valitessa kannattaa välttää termejä, jotka ovat hyvin yleisiä alallasi. Mitä geneerisempi avainsana, sitä useamman profiili nousee esiin haun tuloksena ja sitä vaikeammin kyseisellä avainsanalla on tulla löydetyksi.
Median lisääminen antaa kontekstia osaamiselle
LinkedIn-profiiliin on mahdollista ladata tiedostoja kuten dokumentteja, kuvia, linkkejä tai videoita. Mediatiedostojen lisääminen tekee profiilistasi visuaalisemman ja antaa enemmän kontekstia osaamisesi ympärille.
Mediaa kannattaa käyttää työtehtäviesi yhteydessä. Kaikki profiiliasi katsovat henkilöt eivät välttämättä tunne työantajaasi tai heidän palveluitaan. Linkittämällä työnantajan verkkosivut tai tuote-esitteen teet yritykseen tutustumisen helpommaksi lukijalle.
On myös hyvä lisätä mediaa tiivistelmän (summary) yhteyteen. Voit ladata profiiliisi esimerkiksi portfoliosi, lopputyösi tai linkit sosiaalisen median kanaviisi. Kaikki nämä antavat rekrytoijalle tai palveluistasi kiinnostuneelle henkilölle paremman kuvan osaamisestasi.
LinkedIn-profiilin sisältö
Linkedin-profiilin kuvat ovat loistava tapa erottautua massasta
Kun profiilisi avataan, ensimmäisenä silmään osuu kansikuva (cover photo). Kansikuva on erittäin tärkeä, mutta myös pääosin heikosti hyödynnetty osa LinkedIn-profiilia. Hyvä kansikuva kertoo visuaalisesti siitä kuka olet ja mitä teet. Lisäämällä kansikuvaan tekstiä, voit markkinoida yrityksesi palveluita tai kehottaa palveluistasi kiinnostuneita olemaan yhteydessä.
LinkedIniin on myös ehdottoman tärkeää lisätä profiilikuva. Tässä välissä on syytä mainita, että rekrytointiin liittyviä päätöksiä ei koskaan tehdä ulkonäköön perustuen. LinkedIn ei kuitenkaan ole vain rekrytoijien käyttämä työkalu ja siksi profiilikuvaa ei kannata missään tapauksessa piilottaa tai jättää laittamatta.
Vaikka profiilikuvaan kannattaa panostaa, sinun ei tarvitse maksaa ammattilaisen kuvasta. Älypuhelimien kuvanlaatu etenkin portrait-asetuksella otettuna on riittävä tekemään kuvasta ammattimaisen oloisen. Voit esimerkiksi pyytää kaveriasi kuvaajaksi. Kuvaa ottaessa kannattaa pitää huoli, että kuva on valoisa ja olet pukeutunut oman toimialasi odotusten mukaisesti. Jos etsit töitä peliyhtön markkinointitehtävistä, kannattaa tuskin pukeutua tummaan pukuun. Siisti puku voi sen sijaan olla hyvä valinta henkilölle, joka tavoittelee paikkaa pankkialalla.
Headline on LinkedIn-profiilin tärkein osa
Headline eli otsikko on LinkedIn-profiilin tärkein osa. Sen tarkoitus on kertoa muutamalla sanalla (max. 120 merkkiä) nykyisestä työtilanteestasi ja osaamisestasi tai vaihtoehtoisesti yrityksesi tuottamista palveluista.
Headline on profiilikuvasi kanssa ainoa profiilin osa, joka näkyy uutisvirrassa muille ihmisille. Headline on myös erittäin tärkeä osa LinkedInin hakutoimintoa eli kannattaa varmistaa, että headline sisältää tärkeimmät avainsanasi.
LinkedIn-profiilin summary on tiivistelmä osaamisestasi
Summaryn maksimipituus on 2000 merkkiä ja se on mahdollisuutesi kertoa osaamisestasi tai edustamastasi yrityksestä laajemmin. Summaryyn on hyvä kirjoittaa omasta työtilanteesta, koulutuksesta ja erikoisosaamisesta. Hyvä summary antaa nopean, mutta kattavan kuvan ammattitaidostasi ilman, että lukijan täytyy tutustua profiilisi tarkemmin.
Summaryyn kannattaa myös listata omat tai yrityksen yhteystiedot, jotta kontaktoimisesi olisi mahdollisimman helppoa.
Jos olet aktiivisessa työnhaussa, tämä kannattaa mainita summaryssa selkeästi. Kerro mitä töitä etsit, milloin voit aloittaa uusissa tehtävissä ja miten sinuun voi olla yhteydessä.
Listaa skills-osioon käyttämäsi työkalut ja teknologiat
Skills-osioon on helppo kerätä suuri määrä geneerisiä taitoja, jotka eivät kerro juuri mitään konkreettisesta osaamisestasi. Klassisia esimerkkejä ovat esimerkiksi teamwork, strategy, sales, accounting tai management. Yleisten taitojen sijaan valitse itsellesi joukko konkreettisia työkaluja, tekniikoita ja teknologioita jotka antavat tarkan kuvan taidoistasi. Tässä muutama esimerkki:
- Myynnin ammattilainen: mainitse mitä CRM-järjestelmää olet käyttänyt (esim. Hubspot, Pipedrive, ActiveCampaign).
- Graafinen suunnittelija: listaa tärkeimmät ohjelmistot ja työkalut. Käytätkö työssäsi Adoben vai Autodeskin ohjelmistoja ja oletko kokenut Wacomin piirtopöytien käyttäjä?
- Laskentatoimen osaaja: kerro mitä kirjanpidon tai tilintarkastuksen työkaluja osaat käyttää. Kerro myös oletko erikoistunut sisäiseen vai ulkoiseen laskentaan.
- Ohjelmistokehittäjä: listaa työssäsi käyttämät teknologiat ja työkalut, joiden parissa haluat työskennellä myös tulevaisuudessa.
Listaamalla konkreettisia työkaluja ja teknologioita kerrot hyvin selvästi mitä spesifejä taitoja hallitset. Kun olet tyytyväinen listaasi pyydä kavereitasi ja kollegoitasi suosittelemaan sinua (endorse skill).
LinkedInin tittelit eivät kerro mitään osaamisestasi
Kun kirjoitat työkokemuksestasi, älä listaa pelkkiä työnimikkeitä. Geneeriset tittelit kuten Account Manager, Software Engineer tai Designer eivät kerro osaamisestasi tai kokemuksestasi juuri mitään. Sen sijaan kannattaa kirjoittaa kunkin työtehtävän description-osioon ainakin seuraavat asiat:
- Mitkä olivat pääasialliset tehtäväsi ja vastuusi
- Suurimmat saavutuksesi
- Tärkeimmät työn aikana oppimasi asiat
- Käyttämäsi työkalut, tekniikat tai teknologiat
Kerro mitä tutkintoosi sisältyi ja mitä opit
Ei kannata olettaa, että profiiliasi katsova rekrytoija tai palveluistasi kiinnostunut henkilö tuntee kaikkia suomalaisia kouluja tai koulutusohjelmia. Ei riitä, että kirjoitat pelkän tutkintosi tai koulusi nimen. Kirjoita koulutuksen description-osioon enemmän tutkintosi sisällöstä ja oppimistasi taidoista. Voit kirjoittaa lyhyesti esimerkiksi tutkintosi rakenteesta, erikoistumisalueestasi, lopputyöstäsi ja saavutuksistasi.
Lisää suorittamasi sertifikaatit profiilin loppuun
Jos olet koulu- tai työurasi aikana suorittanut virallisia sertifikaatteja tai ammattitaitoa mittaavia testejä, ilmoita niistä LinkedIn-profiilin accomplishments-osiossa. Viralliset sertifikaatit kuten kielitestit ovat loistava tapa osoittaa osaamisesi yleisesti hyväksytyllä mittaristolla.
Vinkki: oletko suorittanut virallisen kielitestin opiskelijavaihdon yhteydessä? Lisää sen tulos LinkedIniin.
Teksti muokattu Mika Räsäsen aiemmin kirjoittamasta artikkelista.