Miten saada töitä hakematta töitä? – Headhunterin vinkit passiiviseen työnhakuun

11 touko 2017 | Meeri Sarkkinen | 5 min luettava

Nykypäivänä suurimmalla osalla meistä on olemassa jopa kymmeniä sosiaalisen median profiileja, joita käytämme eri tarkoituksiin. Harva kuitenkaan ymmärtää sosiaalisen median merkitystä työnhaussa, mutta fakta on, että sen merkitys kasvaa jatkuvasti.

Miksi tällaisia ammatillisen minän profiileja sitten kannattaa perustaa ja ylläpitää, vaikka työnhaku ei olisikaan jatkuvasti ajankohtaista? Talent Coordinatorina eli aTalentin headhunterina työskentelevä Meeri kertoo nyt oman kykyjenetsijän näkökulmansa siihen, mitä passiivinen työnhaku on ja miten siinä voi menestyä!

Headhunterin tehtävänä on etsiä potentiaalisia työntekijöitä mm. LinkedInin, Pockethuntin ja StackOverFlown kaltaisten palvelujen viidakoista. Potentiaalisia kandidaatteja metsästetään myös usein aikaisempien hakujen ja omien verkostojen kautta. Huolellisesti mietitty ja ajan tasalla oleva näkyvyys sosiaalisen median työnhaun kanavissa onkin äärimmäisen tärkeää, jotta mahdollisesti juuri sinun kykyjäsi etsivä löytää sinut ja saa oikeanlaisen kuvan osaamisestasi.

LinkedIn – Työnhaun kulmakivi

LinkedIn -profiilin luominen on äärimmäisen suositeltavaa, koska sitä käytetään laajasti niin rekrytointipäätösten tukena, kuin kykyjä etsittäessäkin. Headhunterin näkökulmasta kenties tärkein kohta LinkedInissä on profiilin otsikko. Se on ensimmäinen asia, jonka profiileja selaava kykyjenetsijä sinusta näkee, joten otsikon olisi hyvä olla mahdollisimman informatiivinen. On huomattava ero lukeeko profiilissasi “Marketing student looking for a job” vai “Marketing enthusiast looking for new challenges in the field of digital marketing”. Mikäli siis haet töitä tai ainakin olet avoin kuulemaan uusista mahdollisuuksista, muista aina mainita se otsikossasi.

Toinen merkittävä tekijä LinkedIniä hiottaessa on tiivistelmä. Tiivistelmässä olennaisinta on kertoa itsestäsi ja mielenkiinnon kohteistasi ammatillisesta näkökulmasta omalla tyylilläsi. Persoonalla on yllättävänkin iso merkitys, kun yritykset etsivät juuri sitä ”puuttuvaa palasta” tiimiinsä. Toisto ei ole LinkedInissä huono asia, sillä usein headhunterit etsivät profiileja hakusanoilla ja mitä useammin relevantit termit toistuvat profiilissasi, sitä helpommin sinut löydetään. Muista myös lisätä yhteystietosi!

Kolmas LinkedInissä menestymisen avain headhunterin näkökulmasta on avata kokemustasi sanallisesti. Potentiaalisi on huomattavasti helpompi bongata, kun olet kertonut esimerkiksi millaisia työtehtäviä vastuualueellesi on kuulunut edellisissä työpaikoissasi ja mitä taitoja olet näissä tehtävissä oppinut. Pelkkä titteli ei kerro ulkopuoliselle juuri mitään, joten lyhyt kuvaus kannattaa aina.

Tee hyvä vaikutus rekrytoijaan (vaikka harmittaisi)

Suurin osa työnhakijoista on joskus kokenut sen harmillisen hetken, kun ”ei kiitos”-puhelu osuu kohdalle pitkän työnhakuprosessin päätteeksi. Tässä tilanteessa ei kannata heittää kirvestä kaivoon, vaan hoitaa homma tyylikkäästi loppuun ja kysyä rekrytoijalta asiallisesti palautetta miksi et tullut valituksi. Meillä aTalentilla käytämme headhuntingissa hyödyksi paljon omia aikaisempia hakujamme, joten rekrytoijalle jäänyt positiivinen mielikuva työnhakijasta on todella arvokas. Kun rekrytoija soittaa sinulle kertoakseen kuinka ”valinta ei kohdistunut tällä kertaa sinuun”, voit mainita hänelle suoraan, että vastaavat mahdollisuudet kiinnostavat sinua myös tulevaisuudessa. Ystävällisellä käytöksellä ja antamalla kaikkesi hakuprosessin aikana varmistat, että jäät positiivisesti mieleen ja tietosi kaivetaan esiin seuraavassa vastaavassa haussa!

Oma osaaminen konkreettisesti esiin

LinkedInin lisäksi eri tarkoituksiin on olemassa laaja kirjo erilaisia palveluita, joiden avulla omaa osaamista ja työnäytteitä voi esitellä. Erityisesti koodauksen taitaville tärkeitä työnhaun portaaleja ovat GitHub ja StackOverFlow, joissa pystyy tuomaan esiin osaamistaan ja projekteja, joissa on ollut mukana. Oman online -portfolion (esim. Behance) avulla voi taas näyttää visuaalisen osaamisensa. Kerää kaikkien työnhakuun liittyvien profiiliesi linkit myös LinkedIniin ja CV:hen, jotta kaikki sinusta löytyvä tieto löytyy helposti.

Vaikket siis olisi juuri nyt työnhaussa niin, mitä jos sinulle soitettaisiin ja tarjottaisiin unelmiesi työpaikkaa? Työnhaun eri profiilit ovat kuin korvien ja silmien auki pitämistä. Niiden avulla viestit ulospäin todellisen ja ajankohtaisen kuvan tilanteestasi ja taidoistasi ja voi olla, että seuraava työpaikkasi yllättää sinut, kun vähiten sitä osaat odottaa!

Lisää aiheesta

rantatuolilla lokoilua kesäauringossa

Onneksi olkoon, kesäduuni on plakkarissa! Silmissä siintävät opiskelijabudjettia helpottavat kesäkuukaudet ja lepotauko ...

PwC:n vuoden 2011 tuottamassa kyselyssä todettiin, että kansainvälinen talouskriisi on muokannut vahvasti milleniaalien ...

Purkka juuttuneena kengänpohjaan

Kesätyöntekijöiden metsästys on ollut vauhdissa jo useamman kuukauden ja nyt olisi viimeiset hetket lähteä mukaan kisaan...