Miten saada töitä hakematta töitä? Vinkit passiiviseen työnhakuun

11.05.2019 | Oliver Rotko | 5 min luettava

Yksi työnhaun haasteista on, että parhaat työpaikat eivät ole aina auki, kun olet itse aktiivisesti etsimässä töitä. Rekrytoivat yritykset eivät myöskään aina markkinoi avoimia työpaikkojaan julkisesti. Tämän sijaan monet yritykset käyttävät headhuntereita passiivisten työnhakijoiden etsimiseen Tässä blogissa kerromme miten hyödynnät tämän mahdollisuuden ja ”saat töitä hakematta töitä”.

Käytä LinkedIniä työkaluna passiivisessa työnhaussa

Yksinkertaisesti sanottuna, LinkedIn on passiivisen työnhakijan tärkein työkalu. Headhunterit käyttävät LinkedInin laajoja rekrytointityökaluja potentiaalisten kandidaattien etsimiseen. Tämän takia on tärkeää, että päivität profiilisiasi jatkuvasti, etkä vain töitä etsiessäsi. Lue lisää hyvän profiilin perusteista täältä.

Mikäli haluat, että headhunterit löytävät sinut LinkedInistä, tulee sinun optimoida profiilisi niin, että se on löydettävissä alustan hakutoiminnoilla. LinkedInin rekrytoijille rakentama hakutoiminto perustuu avainsanahakuun, jonka avulla headhunterit voivat rajata hakutuloksia esimerkiksi tietyn teknologian perusteella. Voit lukea lisää avainsanoista ja niiden käyttämisestä täällä.

Kolmanneksi, on tärkeää ymmärtää, että headhuntereilla ei ole aikaa etsiä tietoa sinusta LinkedInin ulkopuolella. Hän haluaa löytää tarvittavat tiedot helposti ja nopeasti ja mieluusti yhdestä paikasta. LinkedIn on loistava työkalu tähän tarkoitukseen. Mikäli sinulta löytyy portfolio tai työnhaun kannalta relevantteja sosiaalisen median kanavia, kannattaa ne linkittää LinkedIn-profiiliin esimerkiksi summary -osioon.

Tee sosiaalisen median kanavista portfolio

Linkedinin lisäksi on olemassa suuri määrä erilaisia sosiaalisen median kanavia, joiden avulla omaa osaamista ja työnäytteitä voi esitellä. Muista, että headhunterilla ei ole aikaa etsiä käyttämiäsi kanavia, joten on tärkeää, että linkität kaikki käyttämäsi kanavat LinkedIniin.

Ohjelmistokehittäjille tärkeitä palveluita ovat etenkin GitHub ja Stack Overflow. Molemmat ovat loistavia työkaluja oman osaamisen esittämiseen, ja ne kertovat osaamisestasi enemmän kuin CV tai työhakemus.

Graafisten töiden tai markkinoinnin parissa työskentelevät voivat rakentaa oman portfolionsa monella tavalla. Erikoistumisalueestasi riippuen kannattaa rakentaa portfolio palvelulla kuten Behance, Pinterest, Flickr tai Vimeo. Näiden lisäksi visuaaliseen sisältöön keskittyvät sosiaalisen median kanavat kuten Instagram ja YouTube ovat loistavia työkaluja osoittaa oma visuaalinen osaaminen.

Vaikka mainitsimme YouTuben ja Instagramin markkinoinnin kontekstissa kannattaa pitää mielessä, että voit hyödyntää niitä alastasi riippumatta. Jos olet haka excelissä, ei ole tyhmä idea perustaa YouTube-kanavaa, jolle julkaiset excel-tutoriaaleja.

Verkostoidu ja kerro muille kiinnostuksistasi

Suurin osa niin sanotuista piilotyöpaikoista (työpaikat, joita ei markkinoida julkisesti missään) täytetään verkostojen kautta. Tämän takia on erittäin tärkeää, että tutustuessasi uusiin ihmisiin kerrot aktiivisesti itsestäsi, osaamisestasi ja kiinnostuksistasi.

Tee hyvä vaikutus rekrytoijaan vaikka et saisi töitä

Suurin osa työnhakijoista on joskus kokenut sen harmillisen hetken, kun ”ei kiitos”-puhelu osuu kohdalle pitkän työnhakuprosessin päätteeksi. Vaikka asia saattaisi harmittaa, ei kannata heittää kirvestä kaivoon. On yleistä, että rekrytoitavan henkilön ja viimeisenä karsiutuneiden hakijoiden välillä ei ole suurta eroa osaamisessa vaan lopullinen päätös on tehty yksityiskohtien perusteella.

Me aTalentilla käytämme headhuntingissa hyödyksi paljon omia aikaisempia hakujamme, joten rekrytoijalle jäänyt positiivinen mielikuva työnhakijasta on todella arvokas. Kun rekrytoija soittaa sinulle kertoakseen kuinka ”valinta ei tällä kertaa kohdistunut sinuun”, voit mainita hänelle suoraan, että vastaavat mahdollisuudet kiinnostavat sinua myös tulevaisuudessa. Ystävällisellä käytöksellä ja antamalla kaikkesi hakuprosessin aikana varmistat, että jäät positiivisesti mieleen ja tietosi kaivetaan esiin seuraavan tehtävän auetessa!

Lue seuraavaksi

LinkedIn-profiilin 5 tasoa kertovat miten helposti rekrytoija kiinnittää huomiota sinuun.

Mitkä ovat LinkedIn-profiilin 5 eri tasoa miten saat rekrytoijan huomion LinkedInissä? Lue lisää blogista ja ota askel kohti parempaa profiilia.

Lue blogista 10 helppoa vinkkiä hyvään LinkedIn-profiiliin.

Tässä blogissa käymme läpi 10 vinkkiä hyvään LinkedIn-profiiliin.

Mitä headhunter etsii LinkedIn-profiilistasi ja miten saat rekrytoijan huomion?

Headhunter, Sourcer, Talent Researcher… Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Näillä eri termeillä kuvaillaan rekrytoinnin ...

Tilaa uutiskirjeemme

Tuoreimmat uutiset nuorten ammattilaisten rekrytoinnista, employer brandingista ja rekrytoinnin kehityksestä.

Hyväksyn Tietosuojaselosteen